måndag 20 augusti 2012

Det var antagligen bättre förr!?

 Ja jag är lite bäng som sätter en sådan rubrik. Jag har inget emot utveckling och det finns enligt mig inte mycket som verkar varit bättre förr. Möjligtvis att jag förr hade två föräldrar, att jag inte hade så mycket ansvar och åtaganden och göranden, att det på lördagar visades engelsk ligafotboll på tv med pling i rutan så man kunde följa tipset, finns säkert några saker till.

Men det verkar som det i media nu verkar vara torka på riktigt. Nya grejer måste ju vara skitdåliga om man kan spela in en ny omgång av Dallas och marknadsföra den så hårt så att folk börjar tro att det var något bra. Att man tar en massa gamla Robinsson deltagare som inte vunnit för att ge dom en chans till att göra bort sig i TV. Att man ruskar liv i Färjan igen. Jag älskade såpan Lödder men skulle de göra nya avsnitt av den så tror jag ändå inte att jag skulle kolla. Möjligtvis, altså möjligtvis om man gjorde nyinspelning av M.A.S.H, jag skulle nog ge det en chans.

Undrar hur långtid det tar innan Rederiet, Varuhuset, Tre kronor, Vita lögner, Goda grannar och andra svenska såpor vaknar till liv igen. Hoppas det inte går. Det måste väl finnas duktiga manusskrivare, skådespelare osv så man skulle kunna få fram bra nya produktioner. Många svenska filmer och gamla amerikanska filmer görs ju remake på. När får vi se svenska remakes på Den onde, den gode och den fule. Eller Dirty Harry. Eller Pappilon. Skulle kunna vara riktigt kul ju. Iochförsig så kan man väl säga att Johan Falk filmerna är en remake på Dirty Harry, och jo jag gillar Falk filmerna.

Kom på att jag kan vara ganska framtidsfientlig ibland även om jag tack vare vänner blivit bättre på att inte vara det. Det handlar altså om musik. Jag har ju lite förkärlek för 70 och 80 talets musik och då framför allt hårdrocken. Men vissa band och artister blir ju bättre med åren. Tycker att Europe har anpassat sig till 2010 talet på ett bra sätt, så även Ozzy. Tråkigt att gamla hjältar som Gary Moore och Dio inte finns längre och kan skriva nytt material.

Annars gillar jag som sagt utveckling, mycket roligt nytt som dyker upp på alla fronter. Allt är säkerligen inga revolutionerande saker som kommer att ändra mänskligheten men är dom kul nu så har jag inget emot dom. Undrar vad som blir nästa bakmaskin, glassmaskin, eller annan TV Shop pryl som slagit för en kort tid och som vi skrattar åt nu.

Tillbaka till media. Ni som sett Galenskaparnas film Monopol kommer att hänga med i mitt skrivande. Visst tycker jag det är okej att det finns avkopplande program på tv som inte ger mer en ihjälslagen tid, avkoppling för många och det är man väl värd ibland. Men det blir så allvarligt ibland som om man missar dessa program så kan man lika gärna gå och dö för då har man inget liv. Förstår att kanalerna och produktionsbolagen måste marknadsföra sig så hårt det går eftersom utbudet idag är enormt. Förr var det två kanaler vilka bägge ägdes av staten och inte började sända förrens kl 18.00 så det var svårt att inte veta vad det var på TV. Blir lite bedrövad över att våra kvällstidningar som raporterar om stora händelser i världen tror att det är mer intressant för läsarna om vad Robinson Robban kan tänkas ha för plan denna omgången i stället för att raportera om vad som händer i t.ex Syrien, Sudan, Pakistan, Afganistan, Sydafrika osv. Kanske är så att vi bryr oss mer om Robinson Robban. Om så är fallet så blir jag lite orolig. Om vi inte bryr oss om omvärlden som aldrig varit närmare och kommer allt närmare (flygprototyp på gång som flyger London - NY på en timme) så kan vi nog inte räkna med att grannen bryr sig om vi en dag behöver hjälp.

Nu har jag gnällt färdigt för ikväll. Bara mina åsikter, tyck gärna om Dallas, Färjan, rosa dalahästar eller vad ni vill. Det har ni rätt till.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar