söndag 19 augusti 2012

Vad är det för fel på Världen?


 Idag kan man ju bli lagom mörkrädd om man läser nyheterna på svt text. Ibland undrar jag om jag knarkar nyheter, och det är inte bra. Man kan tappa tron på mänskligheten om man följer nyheterna för mycket. Ibland önskar jag att jag inte var så nyfiken på det som händer i världen. Tänk att bara kunna släppa allt och leva på aldeles ovetande i min egna lilla bubbla. Men det klarar jag inte, nyfikenhet är en del av min personlighet så jag får lära mig att leva med det.

Man anhållen för Södertäljemord står det bl.a, omfattande slagsmål i Malmöförort, gäng bakom skotten i Eskilstuna, polis i Tjeckien grep Breivik- imitatör, Jemen: Terrordåd krävde många liv, död man hittad i Göteborg, fortsatta luftangrepp mot Aleppo, Sydafrika utreder blodbad i gruva, åtta sköts utanför moské osv.

Varför kan folk inte bara låta folk vara? Hur mycket är ett människoliv värt? Vilka spärrar saknar vissa människor? Hur långt kan man pressa en människa innan det går fruktansvärt fel? Vad kan vi göra i samhällena för att det ska bli mindre fel? Och varför är det inte bättre balans i världen så att fler positiva nyheter får plats i medierna?

Jag har skrivit kommande del förut i min blogg men nu passar den in igen. Jag skulle inte bli ledsen eller sluta följa nyheter om de kunde se ut så här ibland:

Planeten fortsatte att vrida sig runt sin axel som vanligt med resultat att solen gick upp överallt på jorden.
Miljarder fåglar sjöng och ett oöndligt antal blommor blommade.
Jorden välsignades med 340000 helt nya ljuvliga människobarn.
Intelligenta, kärleksfulla, och mycket modiga handlingar utfördes varje sekund någonstans på planeten.
Miljoner människor avstod från att säga eller göra något elakt.
Hundratusentals nya, verkligt bra idéer kläcktes.
Miljarder människor skrattade, lärde sig något nytt, rörde med ömhet vid varandra, älskade livet och vägrade ge upp.

Ha en god natt alla trevliga människor.

2 kommentarer:

  1. Det sista var vackert och klokt!

    SvaraRadera
  2. Tack Ida, det är hämtat från materialet Mångfald och dialog.

    SvaraRadera