fredag 9 september 2022

Hej clown.


 Pajas, Clown, Narr Vad håller du på med? Narren sanningssägaren som gärna luras och gillar att skrämmas. Narren är föregångaren till clownen, clownen som många tycks vara rädda för. Psykologer tror att det är Pajazzon den glada clownen med stor röd näsa och ett fixerat ansikte så att det blir väldigt svårt att läsa av ansiktsuttrycket, när Pajazzon gråter vilket den gör ibland så stämmer inte personen med sinnesstämningen, det är mycket enklare med Pagliacci som är clownen utan starka färger ofta bara en gråskala, ibland bär Pagliaccin en mask och den gråter ofta. Man tror att ursprunget är från det gamla Grekland och just det med en skrattande och en gråtande clown används flitigt som symbol för teatern även i dag. Narren fanns redan 2500 år f.Kr. i det gamla Egypten. En sanningssägare som bygger nya sanningar på lögner och försöker skrämmas lite, narren låter som några vi ser på tv:n dagligen just nu två dagar innan vårt riksdags, region och kommunalval. Vår nutida clown som vi känner igen från cirkus, filmen It, Marcel Marceau bl.a. är från Europa och då kanske främst 1500 talets England. Som sagt vad håller du på med?

Du har en maktposition och vill att människor skall tycka att du ska ha kvar den och gärna lite starkare. Vad säger du då? Hittar du på nya sanningar för att den riktiga sanningen skaver och du inte riktigt kan stå för den? Försöker du skrämmas lite grann med dina nya sanningar? När någon annan ifrågasätter din nya sanning så är hen vänsterbliven och jävla PK. Det värsta tror jag är att väldigt få av de som lyfter dig till skyarna ger fullständigt fan i om de stämmer överens något eller inte alls med den egentliga sanningen som vi kan kalla fakta från nu. Men hen säger bra saker och menar inget illa med att kalla någon svart..g, hen kan kalla folk vitingar med. Skillnaden är väl kanske att hen har kallat någon för viting 0 gånger i hela sitt liv. Det är inte för att vara elak jag skriver hen här, jag tycker det är ett bra ord även om personen jag försöker beskriva troligtvis får en mindre hjärnblödning av det ordet. 

Det är detta jag vill komma till. Är ditt ledarskap ledarmässigt eller är det clown/narr likt? Leder du de dina eller skrämmer du de dina att bli ledda? Att vara narren som hittar nya sanningar nät det passar och skräms med dom för att få lojalitet? Visst ser vi detta i världen just nu. Inte allt för långt härifrån. Det finns ju ledare överallt, Landsledare, Företagsledare, Idrotts och föreningsledare, Religiösa ledare. En del är tydligen födda att leda, en del utbildar sig för att vässa ledarskillsen och en del leder bara utan att ha kompetensen eller förmågan och det känns som att det är dom som ofta blir Narren/clownen. Som sagt det är snart, väldigt snart val och vem vill jag ska leda min vardag? Ledaren eller narren? Det finns inget frågetecken där i min värld, såklart väljer jag ledaren. Jag känner många som är rädda för clowner och kanske är jag också rädd för vad clownen ska hitta på. Parlamentariska val är ju en stor grej, vi gör dock val hela tiden året runt och då kan man ju undra, väljer jag att följa narren eller ledaren, väljer jag att vara narren eller ledaren? Så som sagt Pajas, Clown, Narr vad häller du på med? Du borde avsminkas så att man får se ditt rätta jag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar