lördag 10 september 2022

Val 2022 en liten Guide i sista minuten totalt färgad av mina tankar.


 I morgon är det val till riksdag, region och kommun i Sverige. Det verkar som det är många som tvekar än till vad de ska rösta på. För mig har det inte varit svårt. Jag tycker att alla punkter i FNs deklaration för mänskliga rättigheter och Barnkonventionen är viktigast av alla frågor. Jag tycker det för att en majoritet av världens länder varit med och godkänt dem för att skydda den enskilda människan i alla sammanhang och situationer. 

103 partier räknade jag till att det finns att rösta på till Riksdagen. Det finns ett parti från Jönköping tror jag som sticker ut lite, Ändrings partiet revolution heter dom. Googla gärna. De har ett intressant partiprogram som man lätt kan tycka om vissa dagar när man är lite sliten. Nej jag har inte röstat på dom. Nej de får aldrig min röst men de har humor. Kalle Anka partiet finns fortfarande men har inga valbara personer. Det finns ett parti som heter Kärlek, det tycker jag låter fint, Ond kyckling partiet låter spännande, Majspartiet kanske lockar någon. Små partier det är svårt att hitta något om men de är valbara till Riksdagen. Nordisk motståndsrörelse har på sin Riksdagslista 4 namn som är valbara, man behöver inte googla länge för att se vad dom står för om någon nu inte visste det. De har inte så mycket över till mänskliga rättigheter och barnkonventionen så som de är presenterade av FN. MED Medborgerlig samling verkar vara ett parti som växt fram av KD och SDs flathet i rikspolitiken, de tycks vilja spetsa till de partiernas valmanifest. En förespråkare för MED har varit Katerina Janouch, Katerina som nu står åtalad för grovt förtal mot en lärare i Uppsala som enligt henne tvingat eleverna säga att de älskar Allah. Katerina är enligt tidningen Expo en del av Nätverket där bl.a. Education4future som hon var ordförande i ingår. Ett annat parti som är trötta är AfS Alternativ för Sverige och de verkar vara trötta på SDs uddlöshet, AfS har många f.d. SD: are på sina listor och vill ha mer verkstad och mindre snack. De verkar också ha någon invändning mot FNs mänskliga rättigheter och barnkonventionen. Går du in på Valportalen 2022 så hittar du alla listor på partier och valbara politiker i Riksdags, region och kommunvalet. 

Vad har jag röstat på då? Det är ingen hemlighet. Jag älskar inte allt de gör och har gjort, det finns frågor jag tycker de har fel i men de har ändå så många frågor där jag tycker de har rätt att bara Vänsterpartiet kommer nära. Ja jag har röstat på Socialdemokraterna till Riksdag, region och kommun. Varför? För att jag tycker de har de bästa idéerna i stort, dock inte i allt. Viktiga frågor för mig är förebyggande ungdomsarbete för att minska att ungdomar hamnar i kriminalitet. Skolan är viktig och skolorna borde inte kunna flytta pengar från utbildning till bolag. Vården styrs på väldigt många håll av den nya alliansen och jag tycker det verkar funka sådär, jag tror att S kan göra det bättre. Rätten att få vara den man är oavsett kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, etnicitet, trosuppfattning, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller ålder är väldigt viktigt för mig. Jag som regnbågsförälder kräver såklart att mina barn ska ha samma rättigheter hur de än definierar sig. Just detta gör det helt omöjligt i min värld att ens tänka mig att rösta till höger om Centern. Jag anser att allas barn, bonusbarn oavsett om man lever med sina föräldrar eller på pappret tillförordnade föräldrar har samma rättigheter till sitt land även oavsett vart man själv eller sina förfäder är födda. Alla regeringens partier har ju som mål att Sverige ska vara bästa landet att leva och bo i, inget konstigt med det. Man har olika tankar och idéer om hur man ska nå dit och hur det ser ut där. Bara för man vill landets väl så kan ju landets väl se väldigt olika ut beroende på vem du frågar. Jag röstar Rött Rödgrönt för jag tror på de parternas förmåga att skapa trygghet och ett bra land med sin/sina politik. Jag tror inte på den Blå blåbruna sidans politik för där skulle inte alla mina barn, eller alla andras barn vara inkluderade utan de skulle kunna stå utan sina rättigheter. 

Här i min kommun då? Ja här finns det ju partier med. Det blir alltid något fungerande samarbete här så det lär inte bli någon jätteskillnad så länge inte SD och partiet till höger om dom HD (Habo demokraterna) får för mycket att säga till om.  M Habo vill stärka lokalt näringsliv, M vill med skolan, socialförvaltningen och föreningar få till en hälsosam och berikande fritid. Jag kan tycka att man har tappat bort oss, Fritidsgården som är en jäkligt bra fritidsgård, ja väldigt objektivt men jag hade ju inte jobbat där om vi inte hade bra verksamhet. KD vill ha en levande landsbygd, satsa på dagens familjer, levande föreningsliv, levande kulturliv, satsa på äldreomsorgen. L vill bredda vägen mellan väg 195 mellan Habo och Hedenstorp i Jönköping, ja det är den L info som hamnat i min brevlåda vad gäller kommunpolitiken. Som alltid kämpar ju L i stort med att vilja förbättra skolan. Kom ihåg att detta är den parti info jag fått i min brevlåda, alla partier har ju fler frågor som de många gånger av naturliga orsaker hämtat från moderpartierna. På regionsidan vill L satsa på att man ska ta kvinnosjukdomar på allvar. Jag ville få med det här för jag tycker det är intressant att det är så få som diskuterar det. V Habo vill ha ett rättvist och solidariskt Habo. De har fyra förslag som de går ut med. En skola för framtiden, bygga fler bostadsrätter nu, 30 timmars arbetsvecka, förbättrad arbetsmiljö för de som jobbar inom vård och omsorg. C och MP har jag inte fått info ifrån tyvärr. Hitintills kan jag ställa upp på alla idéer det är väl hur det praktiskt ska genomföras som gör att jag inte håller med vissa partier. Det jag fått från SD är vad SD riks tycker och listor på vilka man kan rösta på i kommunen. Jo jag har samlat all val info som hamnat i min brevlåda från alla partier som delat med sig, även de jag tycker är tokiga. Det är ju två partier kvar och av olika anledning tycker jag de förtjänar lite extra här. Vi börjar med HD, de säger nej till utbyggnad av vindkraften, ja till en levande landsbygd, ja till bättre äldreomsorg, ja till svenska värderingar. Här ser jag ett problem, vad är svenska värderingar? Ja enligt HD så är det en rättvis bostadskö, begränsningar av tiggeriet i vår kommun, en restriktiv asylpolitik med fokus på närområdena, ha ordning på vem som bosätter sig i vår kommun, hjälpa kvinnor och barn från närområden. Så detta är de svenska värderingar de säger ja till enligt sitt egna valmaterial. HD vill också sänka kommunskatten genom att kraftigt reducera kommunpolitikernas löner. Det som är väldigt tydligt när man lyssnar på HDs representanter och läser på hemsida och i utskick så har de en ideologi som i mycket sätter sig emot FNs deklaration för mänskliga rättigheter och barnkonventionen. Sen har vi då de som fått min röst. S vill vi kan börja med regionen här, ja de är de enda i min guide som får det utrymmet nu. S vill ha mer resurser till vårdcentralerna, snabbare vård för barn och ungdomar med psykisk ohälsa, fortsätta utveckla regionens tre akutsjukhus, som V förbättra arbetsvillkoren och anställa fler i vården, ta tillbaka kontrollen över tågtrafiken i Jönköpings län, student och seniorkort i kollektivtrafiken. I kommunen vill S att utbildningen ska vara jämlik, att äldre ska känna sig trygga, att satsa på bostäder fritid och kultur. Fritidsgården finns omnämnd! S vill ha ett Habo där alla kan utvecklas och känna framtidstro. Sen har ju S Habo något inget annat parti har S har Gunnar Pettersson! 

Uppenbarligen har ju alla partier något som tilltalar några eller många människor. Jag kan hitta bra saker hos alla det är hur man löser det jag kan bli skeptisk eller rent motståndare till.

Men som sagt som medmänniska, regnbågsförälder, fritidsledare, fan av FNs deklaration om mänskliga rättigheter och barnkonventionen, motståndare till högre straff utan att man satsar dubbelt på förebyggande och tidiga insatser. så fanns det bara ett håll att gå och till slut och ett parti som jag anser klarar att ta hand om Sverige bäst. 

Gå och rösta! Demokrati är ingen självklarhet, vi måste värna om den och använda den så att ingen tar den ifrån oss!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar