tisdag 3 maj 2022

Ett halvt sekel där jag fått vara med. 50 år som format mig. 90 talet.


 Då är vi framme vid mitt 90 tal. Helt underligt att tänka att jag numera har vänner som är födda på 90 talet. 1991 tog Barnskötare Johan studenten och hösten -92 började jag på fritidsledarutbildningen på Grimslövs folkhögskola utanför Växjö. Gymnasiet var en härlig tid, vårdlinjen barn och ungdom gick jag i hop med ett gäng sköna människor. Jag mådde bra mesta tiden på gymnasiet 89-91. Det var bara en händelse som skickade mig långt under isen i början på 90 talet och det skulle hända en gång till innan 90 talet var slut. den 27/12 1990 tog livets resa slut för två av mina kompisar. Den ena kompisen har varit som min bror och vi lärde känna varandra när vi blev grannar och han blev dagbarn hos oss 1975 tror jag. Det var en biltur i blixthalka som slutade med en katastrof. 2 vänner fanns inte längre. Det var overkligt och det var sådant man bara läser om, inte sådant som händer ens vänner. 

-90 talet var annars väldigt spännande. Jag var väldigt intresserad av samhällsfrågor. Var i en ålder där jag tyckte jag hade svaren på allt. Jag älskade 90 talets humor som bl.a Hassan gänget och Killinggänget bjöd på. Jag är uppvuxen med Hasse o Tage, Magnus o Brasse, Tjadden Hällström och gillar den humorn med men detta var något nytt som jag tog till mig direkt. Filmer som kom på 90 talet som jag sett mer än en gång är Fucking Åmål,  Fyra bröllop och en begravning, När lammen tystnar, Pulp fiction, Änglagård, Lejonkungen och Titanic. Fler i min ålder som kände sig gamla nu? 

Det var krig i Europa även på 90 talet. Över 200 000 människor dog i balkankrigen. 1992 härjade Lasermannen John Ausonius och mördade 1 människa och försökte mörda nio till.1995 mördas Gerard Gbeyo i Klippan.

En av de största fartygskatastroferna inträffade också på 90 talet. Kl 00.24 sänder Estonia sitt sista nödrop innan hon sjunker. 852 människor omkommer och inte ens 200 överlever den natten på Östersjön.

I februari 1990 lämnar Nelson Mandela cellen på Robben island där han suttit fängslad för sitt samhällsengagemang sedan 1966.

1994 röstade Sverige ja till EU. 1995 blev Sverige världens tredje land att införa partnerskap och  25/1 96 så vigdes Efva Attling och Eva Dahlgren. 1994 var ett stort idrottsår Tre kronors herrlag tog OS Guld i ishockey och senare samma år tog svenska herrlandslaget i fotboll brons i VM i USA. Annika Sörenstam seglade upp på stjärnhimmlen efter att vunnit US open i golf både 1995 och 1996. 14/8 1999 invigdes Öresundsbron.

1 April 1998 förlovade jag mig med den kvinna som skulle komma att bli modern till våra tre barn, en lycklig tid såklart. Bara kort därefter den 10 maj samma år dör min pappa i cancer. senare detta år gör min fästmö ett graviditetstest och det är positivt. Så in i den positivt, en ny gryning var på gång. Den 7 april 1999 föds vårt första barn och livet blev sig aldrig mera likt. Helt fantastiskt att få bli förälder, den lyckligaste dagen i mitt liv. Jag älskar alla mina tre barn över allt annat inget snack om den saken men det första barnet ställer om ens liv så mycket mer än nr 2 och 3. Min kusin Stefan och hans sambo skulle bli faddrar för min son men bara någon vecka efter Emils födelse så dör Stefan i cancer inte ens 30 år fyllda. 

1999 var även året då vi skaffade vår första mobiltelefon och vår första PC. Det känns som igår men är 23 år sedan redan. Jag fick vara med och fira ut ett millennium och fira in ett annat. Jag har ju fått vara med om att bli förälder i två olika årtusenden! Känn på den. 

1992 hoppade jag av fritidsledarutbildningen i Grimslöv och tog senare (-94) upp de studierna igen på Mullsjö folkhögskola. 1996 var jag färdigbakad som fritidsledare och det är en utbildning jag aldrig kommer ångra att jag gick. Jag kommer kanske inte ihåg så mycket av lektionerna men min personliga utveckling var otrolig. Min pappa var fritidsledare, min ena farbror har jobbat som fritidsledare och två av mina kusiner var fritidsledare. Nu för tiden har jag även en son som är fritidsledare. 

90 talet även det ett årtionde som format mig. Snart dags att komma in i -00 talet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar