måndag 16 maj 2022

Ett halvt sekel där jag fått vara med. 50 år som format mig. -00 talet.


 Hej igen. Nu är vi framme i mitt 2000 tal. Jag är enbarnsfar och vi har precis tagit steget som lilla familjen Mamma, pappa, barn in i ett nytt Decennium, Sekel och Millennium. Datorerna klarade övergången till -00 talet och inga kärnvapen avfyrades av förvirrade dataprogram. Jag tycker det är häftigt att fått bli förälder i två olika årtusenden. Känn in det. Två olika årtusenden.  

2000 var året då den ryska u-båten Kursk sjönk i norra ishavet, det var även året då Finland fick sin första kvinnliga president, Tarja Halonen. Andra stora saker på -00 talet. Anna Lindh mördas. USA förklarar krig mot Irak vilket gör att diktatorn Saddam Husseins liv når sitt slut. Angela Merkel blir Tysklands första kvinnliga Förbundskansler. Terrorangreppen på World Trade center och Pentagon genomförs. På grund av världens politiska läge så är 42 000 000 människor på flykt runt om på vår jord. 2009 blir Barak Obama president i USA.

2001 den 23:e Januari närmare bestämt så föds Emils lillasyster Hanna, jag får bli pappa igen. Så då har jag 2 barn födda i varsitt årtusende. Det är bara ca 2 år emellan dom så det är helt normalt. Vi är medlemmar i Salemförsamlingen och under -00 talet hittar Hanna körsången som hon fastnade för. 2006 föds Emil och Hannas lillebror Noa och familjen är så stor som den kommer bli. Jag går över från att jobba inom skolvärlden till att få mitt drömjobb som Fritidsledare på Fritid Jönköping. Jag får börja jobba på fritidsgård vilket varit målet alltid. Vad händer mer, det händer massor men mycket av det kommer jag lämna utanför för det blir ointressant här, helt vanligt familjeliv med allt det innebär och ni förstår ju att helt vanligt familjeliv har också format mig. 

Lilja 4 ever, Bridget Jones dagbok, Sagan om ringen, sagan om de två tornen, sagan om konungens återkomst, Hitta Nemo, Upp är några av filmerna som jag gillade mycket. White stripes Elephant, Robyns Robyn, Bruce Springsteens The Rising, är några av skivorna jag lyssnat en del på men jag är så fruktansvärt fast i Svensk pop/Rock 70 och 80 tal samt Hårdrock som den ska vara dvs som på 80 talet. 

2005 går min mormor sina sista steg på denna jord och jag är så glad över att fått lära känna henne och att iallafall 2 av mina barn fick lära känna henne. 2001 tog min mammas sambo och fästman sitt liv, det var trevligt att lära känna honom och min stora son fick iallafall känna han i 3 år. Händelser som också varit med och format mig. 

Livet är spännande, roligt, tragiskt, mystiskt, glädjefullt, skrämmande osv allt i en salig blandning. Det är läskigt att leva ibland men jag vill inte missa en sekund för varje liten grej som händer är med och formar mig. En del gillar inte det och en del accepterar att jag är den jag är och en del verkar gilla att jag är den jag är. Så länge jag är trygg med vem jag är så kommer jag nog kunna stå ut med att det är som det är. Jag njuter nästan varje andetag och hoppas få vara med och göra det länge än. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar