måndag 11 april 2022

Ett halvt sekel där jag fått vara med. 50 år som format mig. Mitt 80 tal.


 Bild från 1987 på mig. Jag brukar ju inte lägga ut bilder på mig men när det handlar om mina 50 första år så gör jag det. 1980 Jag gick på Nyarpsskolan i Bankeryd. Britta och Britt-Marie hette mina lärare, på mellanstadiet sen fick vi Rune som lärare. Jag trivdes bra i skolan, har haft turen att snappa upp saker som sägs och det jag läser så jag klarar mig som medelmåtta utan att behöva anstränga mig ett dyft. Det är bra för det finns en massa sporter  jag vill utöva och då hinns inte en massa läxor med. Medelmåtta är jag, så även i idrotten. Aldrig varit någon stjärna, inte varit intresserad av att vara någon stjärna. Trivdes med att vara en anonym kille som bara var med. Gillade lagidrotter för då fick man spela och träna med kompisarna. Jofa kan tacka mig att de överlevde 80 talet. När jag spelade bandy slet jag mer på skridskons läder än på skenorna. Slitna skridskor men alltid som nyslipade så fick ju köpa nya ofta. Fotboll spelade jag ofta framåt men gjorde max 3 mål per säsong, spelade fram till en del dock. Spelade gärna i andralaget för att det var kul och inte någon som skulle petas för att den var för dålig. Lite Handboll blev det med, som tredjemålvakt men jag fick ju träna med mina kompisar. Bankeryds Sportklubb och Bankeryds Bandyklubb var föreningarna där jag tillbringat sjukt många härliga timmar. Jag trivdes med att vara medelmåtta, folk var snälla mot mig, har aldrig varit mobbad eller någon slagpåse. Men! det finns gånger i livet man inte vill vara tvåa. Det finns gånger man kallsvettas, darrar, är livrädd men måste få det gjort. På knattediscon och partyn, jag ville så få tryckarna och sista dansen med henne! och det fick jag ganska många gånger. Min första riktiga kärlek. A-L K. Jag har senare i livet haft äran att få jobba tillsammans med henne på ett av mina extrajobb. Lika snäll, empatisk och rolig vuxen som hon var på 80 talet. Livet var bekymmerslöst i den egna lilla bubblan på 80-talet. Kommer ni i håg låtarna från minidiscona? Laura Branigans Self control, Opus Live is life, Scotchs Delerio mind, Tacos Puttin on the Ritz, Falcos Rock me Amadeus, Video kids Woodpecker from space och när det blev skoldanser på högstadiet Den Harrows Dont let me down. Alltid spelades HåVe låten någon gång på dessa discon och det avslutades alltid med Goodnight sweetheart med The Boppers.

Kommer ni i håg läsken Vira blåtira? Var det någon med som hade pastellfärgad Bagheera wct overall? Ni ser ju bilden, Hockeyfrilla de lux, Jag läste Knasen, 91:an, Kalle Anka, Svenska Mad och OKEJ. OKEJ tidningen det stod en massa om favoritbanden OZZY, DIO, Iron Maiden, Judas Priest, Accept, Magnum, Krokus, Marillion, Ratt, Quiet Riot, Scorpions, Saxon, Europe, Thin Lizzy, Dare, Metallica, Depech Mode, Duran Duran, Alphaville och så var alltid ett reportage med poster på Samantha Fox. Musik gillade jag, allätare blev jag nästan. Svenska band som jag lyssnade på var Snowstorm, Strix Q, Magnus Uggla, Magnum Bonum, Noice, Freestyle, Gyllene Tider, Factory, Lasse Lindbom band, Hansa Band, Imperiet, Ebba Grön, Sixten Redlös, Ksmb och Jönköpingsbanden  som blev lokalkändisar som Arrow, Crut och Shivering spines. 

Detta var i min bubbla. Jag har alltid gillat skolämnena Samhällskunskap, geografi, historia och religion så lite koll hade jag på det som hände ute i världen. I min lilla värld så gick min farmor bort 1980 och min morfar 1985. Två personer som betydde mycket för mig. I den stora världen utanför så var det ju kalla kriget, Öst mot väst. Det var även en del heta krig som Sovjets försök att invadera Afghanistan och kriget mellan Iran och Irak. Det var oljekriser p.g.a Ayatolla Khomeini och låneräntorna låg stundtals på 12-14% som när mina föräldrar köpte hus. 80 talet var årtiondet då världen förlorade John Lennon till en fanatisk stalker. 80 talet var årtiondet Björklövens IF vann SM Guld i hockey. 80 talet var årtiondet jag live fick se både Boltic bandy och IFK Göteborg i fotboll ta SM Guld,  80 talet var årtiondet jag såg alla Bruce lee och Bud Spencer & Terrence Hill filmer på hyrd moviebox eller hos byggföretagarns son som hade VHS bandspelare hemma. Man var oense i Sverige hurvida man ville ha kvar kärnkraften eller ej. Den 28/2 1986 skedde det man inte kunde föreställa sig hända i Sverige. Våran statsminister Olof Palme blir kallblodigt mördad mitt i Stockholm. 80 talet var det årtionde när HTLV3 senare HIV och AIDS kom helt nära det svenska folket. Bögpesten kallades den på många håll. Sighsten Herrgård blev rikskändis på grund av denna då 100% dödliga sjukdom, en kändisfrisör som fick ge AIDS ett ansikte, även TV personligheten Jacob Dahlin föll i klorna på AIDS. Man visste att det spreds via blod så när någon fick ett sår under en fotbollsmatch så blev det nästan panik. 28/10 1981 gick den Sovjetiska U-Båten U137 på grund i Gåsfjärden utanför Karlskrona och Sverige hade en av sina största diplomatiska kriser i modern tid.På valnatten 1988 myntades uttrycket Sjöboandan och den var inte positiv. Valbroschyrerna Sven Olle Olsson Centerpartiet beställt till valet var beställda från Göran Englund i Nysvenska rörelsen.  Senare nekades 15 flyktingar boende i Sjöbo. 80 talet var även årtiondet då de svenska skidherrarna kunde konkurrera på riktigt med de norska. Lech Walesa tog makten i Polen och järnridån rostade sönder. I Rumänien gjorde folkrätten processen kort med diktatorn Nicolae Ceausescu. och den 9:e november 1989 föll den så hatade Berlinmuren. 

Detta är bara ett axplock av vad som hände på 80 talet men detta är sådant jag fortfarande kommer i håg så det har ju betytt något och format mig. Inom kort kommer mitt 90 tal. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar