lördag 9 april 2022

Ett halvt sekel där jag fått vara med. 50 år som format mig. Här åren på 70 talet.


 På bilden finns två personer som fyller 50 år i år. Det är jag i de blåa byxorna. Jag är uppväxt i det lyckliga Astrid Lindgren land. Jag visste aldrig om vi hade eller inte hade råd med saker och resor. På somrarna var vi hos kusinerna Fröding i Haverdal och hos farmor i Liared, Vi var med kusinerna från Olssonsidan och campade och vi var hos mormor och morfar i Lovsjön. Det var livet, jag älskade det och förstod aldrig varför folk ville åka till Spanien och Italien. Lördagslyxen när pappa inte dömde eller coachade fotboll eller bandy var att gå en promenad i skogen och ha med fika jag älskade det med och jag älskade att få åka med när pappa coachade och dömde fotboll och bandy. Jag har fått följa Hallby IFs, Halmstad BKs, IFK Göteborgs, Ajax, AIKs backjätte Peter Larsson tiden innan han blev proffs. 

50 år, ett halvt sekel, en massa tid med minnen av alla de slag. Detta inlägg kommer handla mest om 70 talet som jag var med i. Saker jag inte minns och saker jag faktiskt minns. Jag är ju född 1972 så jag kommer inte ihåg så mycket innan 1977 och det beror bara på min ålder inte på div substanser som var populära då. Det starkaste jag fick på den tiden var väl AD droppar. 

Född i Jönköping och mitt första hem var på Murgrönsgatan på Ekhagen. Född Olsson då mina föräldrar inte var gifta. Hette det ett tag tills de bytte till Fröding, eller Sköld som många känner mig som, Pappa ville ha farmors flicknamn Sköld som efternamn men fick aldrig igenom det. Ändå står Sköld med i pass och legitimationer fram till 1991, jag trodde jag hette Sköld och det gjorde jag ju med men inte enligt skatteverket. Pappa hatade farfar av anledningar som stavas våld så det var orsaken. Jag är född 3:e Juni 1972 kl 05.46 på KK i Jönköping, dag 155 (skottår) på året. Idag den 9/4 2022 är det 18207 dagar sedan. Jag har samma födelsedag som Danske kung Fredrik VIII (född 1843) Storbrittaniens kung George V (1865) Varietéartisten och dansaren Josephine Baker (1906) Snobbar som jobbar halvan Tony Curtis (1925) Rallyföraren Sylvia Österberg (1934) och skådespelaren och sångaren Mi Ridell (1968) så man är ju i gott sällskap. 

Andra spännande saker som hänt 3:e Juni i historian är bl.a att Ludvig XIX dör. Ludvig var titulär kung i Frankrike i hela 20 min. Hans far dog i Julirevolutionen som utbröt p.g.a. att de liberala och nationalisterna var trötta på den ultrakonservativa tronen. 3/6 1839 samlar den kinesiska tjänstemannen Lin Zexu 500 arbetare och under 3 veckor förstör dom 1,2 miljoner kg opium och det första opiumkriget var ett faktum. Den 3/6 1946 presenterade den franske bilingenjören  Louis Réard bikinin. Den 3/6 1965 Blir Edward H White den förste amerikan som gjorde en rymdpromenad.

På Billboardlistan den 3/6 -72 ligger låten I´ll take you there med The stapel singers etta. sexa ligger den kanske mer kända låten Morning has broken med Cat Stevens. Etta på svensktoppen ligger Sven Bertil Taube med låten En sång om frihet.

Vinnare av Fotbollsallsvenskan 1972 blev Åtvidabergs FF, mitt lag IFK Göteborg blev detta år 2:a i div 2 södra efter IF Elfsborg men före bl.a. Kalmar FF. Dan Östlund gjorde mest mål för IFK det året, 8 st blev det. Liverpool FC som också fyller år den 3/6 kom 1972 tre i ligan efter Derby County som vann och Leeds United som kom tvåa. Vi kom dock före (På målskillnad) Manchester City som blev fyra. 

En film som kom 1972 och har blivit en kult film är Stanley Kubricks A clockwork orange. 

Lite händelser från -70talet som ofta beskrivs som ett årtionde av våld och en växande miljökamp. 1075 tog de röda khmererna över Kambodja efter att man tröttnat på den USA styrda regeringen, ur askan in i elden har väl sällan varit mer tydligt. Röda khmerernas ledare Pol Pot han ju se till att 2 000 000 fritänkande kambodjaner mördades och försvann. 1972 mördade personer ur palestinska svarta september ett antal idrottare och ledare i den Israeliska os-truppen. 1977 kidnappades arbetsgivarbasen Hanns Martin Schleyer av Rotearmèfriktion som ville utväxla Hanns Martin med de fängslade terrorledarna Ulrike Meinhof och Andreas Baader. 1975 sprängs det i den Västtyska ambassaden i Stockholm, även denna gång är anledningen fängslandet av bland annat Baader och Meinhof.  Monica Nilsson slogs i rätten mot BT kemi i Teckomatorp och fick till stånd hårdare miljölagar i Sverige, 28/3 1979 öppnas en ventil i kärnkraftverket i Harrisburg USA, man skulle släppa ut kylvatten men ventilen gick sedan inte att stänga så radioaktivitet läckte ut och det blev en 49% ig härdsmälta i kärnkraftverket. Vad hände mer på 70 talet? massor av spännande grejer men jag måste väl ta med att vår kung gifte sig och att kronprinsessan Victoria föds. Detta är som sagt bara en liten del av allt som hände och pågick då. Vietnamkriget bl.a. 

Boken Jack av Ulf Lundell kommer 1976, Abba vinner Eurovision song contest med låten Waterloo, låtar som Bruce Springsteens Born to run, David Bowies Ziggy stardust, Sex pistols Anarchy in the UK, Bob Marleys I shoot the sheriff, Led Zeppelins Stairways to heaven, Eagles Hotel California, Pink Floyds Money, Black Sabbaths Iron man släpptes under -70 talet. 

Jag får väl inte missa att droppa lite idrottsprofiler som startade sina storheter på 70 talet, då givetvis en del i samband med Munchen OS 1972, Björn Borg, Ingemar Stenmark, Linda Haglund, Ulrika Knape, Ragnar Skanåker, Gunnar Larsson och Frank Andersson. Detta var lite av ett axplock vad som hände under framför allt 1970 talet, mina första 8 år i livet, 8 år som varit med och format mig till den jag är idag. Det händer ganska mycket under en livstid som man inte alltid tänker på. Inom kort kommer inlägg om mitt 1980 tal. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar