lördag 23 november 2019

Min kultur? Din Kultur? Vår kultur? Er kultur?

Det finns en bokserie som handlar om ett par som flyr fattigdom och religiöst förtryck. Man flyr till ett land långt bort som man har hört mycket gott om. Kvinnan vägrar att lära sig det nya språket och hon föder ett gäng ungar i det nya landet. Hon pratar om sitt hemland hela tiden och hon lutar sig åt religionen som de flyttade ifrån. Detta skulle kunna vara en bokserie som Sverigedemokraterna skulle vilja få bort från bibliotekshyllorna nu när de börjat lägga sig i vad som ska vara okej kulturyttringar som kommuner, landsting och stat bekostar. Men Nej.

Denna bokserie vill Jimmie Åkesson, Mattias Karlsson m.fl Sverigedemokrater att den ingår i en svensk kulturkanon. En kulturkanon är ungefär ett rättesnöre för kultur. Det ska finnas listat vilka författare, regissörer, producenter, bildkonstnärer m.fl m.fl som är okej att satsa statliga medel på. Men är det så att det jag beskrev i början är från en bokserie som SD vill ha med i en kulturkanon? Ja absolut. Bokserien är ju Utvandrarna av Wilhelm Moberg. Om det är svenskar som flyr fattigdom och kommer till ett nytt land och där rent av skiter i hur det är där utan de försöker leva som de gjorde i Sverige, då är allt lugnt. Men om man har ungdomar som flytt krig och terror, som utbildar sig, som försöker anpassa sig till samhället då ska de utvisas. Det kallar jag kulturkrock. Svenskar som inte vill anpassa sig är tydligen något som är värt att bevara, Människor som flytt krig och terror som vill anpassa sig är inte värda att erbjuda skydd här.

SD har ju varit väldigt tydliga med att man inte vill att feministisk konst och litteratur ska få ingå i någon kulturkanon, inte heller HBTQ+ förknippad litteratur och konst ska få ingå. Man vill alltså inte att jämställdhet och allas lika rätt att få vara dom de är ska få ingå i någon kulturkanon.

Vart är vi på väg? Sveriges näst största parti vill införa en strikt censur och de vill avgöra vilken kultur vi ska få avnjuta. Jag vill ha annat än Moberg, Liljefors, Flamingokvintetten ja ni fattar. Jag vill njuta av den kultur som jag tycker om inte det som Jimmie vill att jag ska anpassa mig efter.
Nej jag kommer inte sluta visa på vilka odemokratiska krafter som finns i vårt samhälle och i maktens korridorer.

Kärlek och respekt till er alla som fortsätter kämpa för FN:s deklaration för mänskliga rättigheter och Barnkonventionen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar