måndag 11 november 2013

Tomten jag vill ha en riktig Jul

 Det är bara sex veckor kvar till Jul. Tomten om du läser min blogg så skriver jag en liten önskelista här. Skaffa dig bra sponsorer bara. Jag funderade lite efter att ha sett Kalla fakta idag. Vad är människovärde? Människor som föds med diverse handikapp, får de skylla sig själva? Är vi tillbaks på något snedvridet arvssynds skit igen? Tror man på arvssynd så ska man komma ihåg att många firar julen till minne av Jesus födelse. Jesus som tog på sig alla synder både begångna och kommande! Så ni som firar Jesus födelse om sex veckor hoppas inte ni har den synen på varför människor föds med handikapp eller blir svårt sjuka. Det har varit som vanligt vid den här tiden på året, om än värre än vanligt stora oväder i världen som krävt många människoliv och försvårat för de som överlevt genom att all infrastruktur är borta. Vi har människor som svälter i världen, människor som dör av sjukdomar som är jättelätta att bota, människor som lider av sjukdomar som är fruktansvärt dyra att forska kring osv. Cancer t.ex har funnits ganska länge, man gör framsteg hela tiden i forskningen men den kostar. Hjärt och kärlsjukdomar tar många liv helt i onödan för att det inte finns pengar. Alzheimers, Parkinson och liknande är svin dyrt att forska kring och hade det funnits pengar så det räckte och blev över så hade forskningen varit mycket längre kommen. Det är lätt att vara frisk, är man dessutom rik så är det ännu enklare. Men pengar är inte allt som det sägs. Man kan inte köpa lycka hör man ju ganska ofta. Jag säger att de bror på! Nej man kan inte köpa lycka för pengar, om jag tittar på mina bästa vänner så skulle jag inte kunna köpa lika dana för pengar. Vänner som finns där, som vet om mina brister och fel men tycker att jag kan få umgås med dom i alla fall. Vänner man kan bråka med men som accepterar ett ärligt förlåt. Dom går inte att köpa för pengar, den lyckan kostar själ och engagemang. Jo man kan köpa lycka för pengar, det såg jag på Kalla fakta i dag. Man kan få den hjälp man behöver. Man kan få resurser för att få uppleva samma saker som de som inte är handikappade får. Problemet är tydligen bara dt att det kostar. Att fördela resurser anser inte jag är att se till att alla får lika mycket oavsett behov. Jag anser att det är att alla får sina behov tillgodosedda oavsett kostnader.
 
Men hallå Johan har du någon mattekunskap? Jag har inte läst speciellt avancerad matte men jag kan plus och minus, procent, bråk, division, multiplikation och lite till. Jag anser ändå att jag kan föra ett resonemang kring detta. Man säger att alla människor är lika mycket värda. Vart det kommer ifrån har jag inte en aning om men det är inte taget ur verkligheten. Ja som jag skrev så kostar saker och ting väldigt mycket och har man råd så kanske man vill satsa lite på sig själv och eventuellt på sina närmaste. Man kanske inte är så pigg på att skänka pengar till forskningen för att folk som aldrig kommer att kunna göra detsamma för att dom inte kan. Alltså en pissdålig investering ekonomiskt sett. Nu menar jag inte skänka 100 kr i månaden till något fadderbarn eller byggprojekt i något Afrikanskt land. De pengarna är också jätte viktiga och gör stor nytta. Jag menar att skänka i väg så att det känns. Kanske avstå från något ett tag. Skänka pengar till kanske Alzheimerforskning trots att ingen i släkten har det. Kanske till de nu hemlösa på Filipinerna fast man inte känner någon där. Kanske till Barncancerfonden trots att man inte har några barn. Nä ni har rätt. Det är väl inte den enskilda personen med mycket pengar som skall göra sådana uppoffringar. Jag pratar inte om att tvinga någon. Det är därför jag gör en önskelista till Tomten och ber honom skaffa bra sponsorer.
 
Läser du detta Tomten så tipsar jag om lite sponsorer här. Bill Gates med en förmögenhet på 72,8 miljarder dollar (md). Carlos Slim 72,1 md, Amancia Ortega 57 md, Warren Buffet 53,5 md, Larry Ellison 43 md. Detta var bara fem personer men Tomten kolla med dom, hittar du fler så är det ju bara bra. Så mycket pengar som aldrig kommer att gå åt. Men som sagt jag är inte för tvång, fri vilja är jäkligt bra. Och här kanske man kan köpa vänner. Tänk att få vara med och knäcka Parkinsonssjukdom och göra den lika svårbehandlad som en blindtarmsinflammation. Kanske få ett bra läkemedel eller en bra behandlingsmodell uppkallad efter sig. Ännu mer odödlighet på riktigt. Det är bara en tanke. Det finns ju pengar i världen och det är väl ett av de starkaste maktmedel som finns. USA:s försvarsbudget låg på runt 400 md i år, undra hur långt forskningen kring MS hade kommit med dom pengarna.
 
Jag vet att jag söker efter det omöjliga. Vem vill sänka sin levnadsstandard för att andra ska kunna höja sin? Tokig tanke, jag vet. Vem vill offra sin nyinköpta semestervilla på solkusten när inte någon annan gör det? Jag hoppas i alla fall, eftersom jag inte kan skänka massa pengar till forskning kring handikapp och sjukdomar, inte kan skänka massa pengar till katastrofområden att jag får vara frisk så länge jag lever för då behöver jag inte ligga sjukvård till last. Jag har barn som äter diverse allergi mediciner, använder astma mediciner osv. Jag är överlycklig för att det är subventionerade mediciner för annars hade de kanske inte kunnat få det de behöver. Och som sagt vad är ett människoliv värt? Det beror ju på vem man är som människa! Inte min värdering, bara så det ser ut i världen.
 
Som sagt jag är glad att jag inte behövt betala för mina vänner för de är värda så mycket att jag aldrig skulle ha råd att behålla dom, inte ens om jag ärvde Bill Gates. Så till slut, jag är frisk, jag har vänner, mina barn är att betrakta som friska så jag är faktiskt sjukt lyckligt lottad och ja jag är lycklig. Så Tomten på min önskelista har jag bara en punkt och ja jag har ätit min gröt, jag kränkte inte X fast jag kände för det, jag hjälpte XX fast jag inte ville innerst inne. Jag önskar mig att alla som har råd hjälps åt att utplåna fattigdom och sjukdom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar