söndag 3 november 2013

Rädda Jorden och mänskligheten?

 Jag är inte stolt över det jag insett. Jag är inte nöjd med mina slutsatser och jag hoppas det går att lösa saker på annat sätt men jag har kommit på hur vi ska rädda jorden och mänskligheten. Deportera alla män ut i rymden. Inte för långt för vi måste kunna skicka ner sperma så att kvinnor kan befruktas och föda nya barn annars räddar vi bara jorden och människan ett kort tag. Jorden räddas säkert om människan försvann men det låter lite tråkigt.
 
Jag tycker att vi ska värna om miljön men jag tror att miljöproblemet löser sig när vi löst mansproblemet. Hur har jag kommit fram till detta då? Jag läser dagstidningar, jag ser på nyheter och jag diskuterar med människor. Varje dag är det bara i Sverige en del mord, våldtäkter och misshandlar, de allra flesta dåd utförda av män. Varje dag rapporteras det från något land i krig, krig uppkomna och utförda av mestadels män. Det skrivs om droghandel, mestadels utförd av män. Det kommer nyheter om trafficking och andra sexbrott, mestadels utfört av män. Mycket av svälten i världen beror på krig, och som jag skrev krig utförda av mestadels män. Många naturkatastrofer beror på hur vi använder jorden i jakt på makt och pengar. Pengar och makt till företag mestadels drivna av män. Jag känner mig skyldig trots att jag inte har så mycket pengar, makt, trots att jag inte mördat, misshandlat eller våldtagit.
 
Men om jag nu inte gjort något brottsligt så varför känna sig skyldig? Tänker du bli martyr eller? Nä det tänker jag verkligen inte. Martyrer dör för något, varför dö för något jag tror på och inte kunna fortsätta arbetet? Inte många som lyckats med den konsten att få arbetet att öka i intensitet. Jesus gjorde det ju uppenbarligen oavsett om han funnits eller ej. Rosa Parks uppmärksammas lite då och då. Ja just det hon var ju kvinna, inte för mycket cred till henne. Marthin Luther King vet en hel del folk vem han var och att han hade en dröm men vad det var för dröm är inte många som vet. Ernesto Rafael Guevara de la Sema (Che Guevara)har många hört talas om men varför han blev dödad och vad han kämpade för vet inte riktigt lika många. Martyr betyder ungefär "den som pliktar med sitt liv för sin ståndpunkt/tro." Tittar man på martyrer som är lätta att hitta så är det övervägande män där med även om det finns kvinnliga martyrer så man kanske inte ska skicka ut alla män i rymden.
 
Vilka ska vi skicka ut då har jag tänkt? Alla! Vem ska avgöra vem som är tillräckligt bra för att stanna på jorden. Men det blir ju kollektiv bestraffning ju! Ja kanske det. Som jag skrivit förut så om jag är på väg hem från krogen, går genom en park, det går en ensam tjej där så är det inte troligt att hon tänker att. Vad bra att det går en främmande man bakom mig, nu slipper jag känna mig ensam. Nä mer troligt att hon tänker. Kommer han närmare så tar jag upp telefonen och låtsas att jag pratar med någon tills jag hittar en bra väg att komma nära andra människor så han inte kan gör mig illa. Detta oavsett hur snäll och godhjärtad jag är. Varför är det så? Jo för att tillräckligt många idiotiska män har bäddat för det. Jag kommer få leva med att vara en potentiell våldtäktsman även att jag aldrig någonsin skulle våldta någon. Män som blir arga för att de är potentiella våldtäktsmän även att de aldrig heller skulle våldta får också leva med det. Så länge vi män inte visar att vi vill ha ett jämlikt samhälle på alla plan så är vi en del av det manliga våldssamhället. Jag tänker inte misshandla någon, troligtvis inte du heller men tillräckligt många gör så vi är en del av det manliga våldssamhället.
 
Vadå manligt våldssamhälle undrar kanske någon. Vi lever ju i en demokrati! Så länge männen styr, eller kvinnor styr med hjälp av lagar, religiösa regler, moraliska och etiska regler skrivna/avtalade av män, så länge det är så har vi ett manligt våldssamhälle oavsett demokrati, diktatur, monarki, republik, kejsardöme osv. Jag är inte säker på att jämställdhet är det majoriteten av jordens befolkning vill ha. Jag är inte säker på att majoriteten av jordens befolkning vill att droghandel ska upphöra. Jordens befolkning har ju svårt att enas vad som är droger. Ska man böja sig för majoriteten? Ja och nej! Ja det måst man om man inte vill lösa saker med våld. Är våld alltid dåligt? Ja det tycker jag! Så att om min bäste vän är på väg att bli mördad, jag har ett vapen jag kan hantera, jag kan döda den som är på väg att döda min bäste vän utan risk för att någon annan blir det minsta skadad kommer jag då låta bli för att våld enligt mig är fel? Jag har fått denna frågan i diskussioner och jag svarar som jag gjort alla andra gånger. Jag skulle mördat den som tänkte mörda ja! Inget bra val men jag hade inte chansat med att vänta och hoppas han skulle ändra sig. Bra Johan brukar kommentaren bli. Nej inte bra förutom för min vän i det läget. Och jag hoppas aldrig jag hamnar i en sådan situation. Jag kanske inte ens skulle känna ånger. Inte bra i alla fall. Våld löser inte saker. Jo kanske på kort sikt. Om vi sköt alla med förkylning skulle förkylningsviruset få svårt att sprida sig ett tag men långsiktigt så, nä.
 
Jag måste fundera lite till hur vi kan rädda jorden och mänskligheten utan att skicka ut alla män i rymden och jag ska fundera på om det finns någon vits med att rädda jorden och mänskligheten. Vi kanske är nästa art som bör utrotas för att ge plats åt något bättre. Kommer jag på något bra kommer ni få läsa om det i denna blogg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar