fredag 15 november 2013

Människovärde och tro.


 Oh yes nu har Marcus Birro gjort det igen. Marcus Birro som ville bli partiledare i Krist demokratera (KD). Marcus får mig att känna att det inte bara är Sverige demokraterna (SD) som är oröstbara om man har någon som helst jämlikhetstanke och tro på människors lika värde. Nu kommer någon säga at jag inte kan dra alla i KD över en kant och att Marcus bara är en person. Då säger jag att Jonas Åkerlund är bara en person men jag skulle aldrig rösta på SD för det.
 
Marcus hävdar i sin krönika som han skriver själv så han kan inte skylla på feltolkning att Hinduism godkänner att man säljer barn till sexturister. Ganska allvarlig anklagelse. Menar han att en miljard människor tycker det är okej att sälja barn till sex turister? Då menar han väl också att 1,19 miljarder människor tycker det är okej när Katolska präster har sex med barn? Eller är det skillnad på sexturister och präster i det läget? I så fall är ju inte alla lika värda som han hävdar i sin krönika. Att det finns korkade människor i alla religioner är väl ingen nyhet så att vuxna människor utnyttjar barn är väl knappast knutet till någon religiös tro. Att sedan människor använder sin Gud som alibi för sina dumheter är ju ett problem i sig.
 
Marcus pratar om sin vän som var i Nepal och såg hur illa människorna hade det där och de har ett kastsystem som gör att de som är kastlösa lever som djur och så kan vi inte ha de. bland undrar jag hur Marcus tänker. Här i det fina kristna Sverige så har vi inget kastsystem och alla är lika mycket värda. Har han glömt vart han själv höll på att hamna när han söp som mest? Det är positivt att Marcus kämpat till sig nykterheten det ska han ha cred för. Men alla andra där ute som lever som missbrukare och hemlösa. Är de lika mycket värda i vårt Sverige? Jag kan lätt jämföra dessa människor med de kastlösa i Nepal. Om en hemlös missbrukare går in och snattar en macka på seven eleven så lär hen inte behandlas lika bra som Sven Svensson med jobb hus och familj skulle blivit om han snattade en macka. Om uteliggaren snattar för att han är hungrig och pank kan jag förstå hens agerande även att jag tycker de är fel. Om Sven gör det för att han tycker att han kan och kön är för lång så har jag inte samma förstålse.
 
Marcus skriver om kristna som bygger sjukhus, bibliotek, skolor osv. Jätte bra det säger jag absolut inget annat om men det har ju även muslimerna gjort. Siffersystemet som vi har kommer dessutom från Indien, vi kallar det arabiska siffror men de kallar dem hindi, det var i Indien de hittade systemet. På 1100 talet var det muslimer som lärde korsfararna en hel del om läkekonst, arkitektur, delade med sig av sin kunskap i en massa då teknisk underlättande uppfinningar. När morerna ville islamitisera Spanien och resten av Europa så blev det ett väldigt liv. Vi kallar dem vildar, mördare, tjyvar osv. När missionärer missionerar världen över och startar kyrkor överallt så kallar vi dom fina människor, osjälviska människor och det är de säkert. De har säkert ett gott syfte men det hade nog Morerna med. Jag tycker man är trångsynt om man tror att alla som gör saker gör det av själviskhet och ondska om man inte gör det i Jesus namn. Jag vet ju vad jag tror och vad jag tycker är en bra väg men det betyder ju inte att jag kan klanka ner på alla som inte tror eller tycker som jag. Jag kan inte bevisa någonting. De kristna säger att det finns hur mycket bevis som helst. Men det säger muslimer, hinduer, judar, budister också om sina religioner.
 
Marcus får var ur kristen han vill, han får tycka vad han vill, han verkar till och med få trycka vad som helst. Men när jag inte håller med honom behöver jag inte göra det och vill jag sprida varför jag tycker som jag gör om det han gör så sprider jag det gärna här. Som sagt KD och SD är inga val i nästa val, finns ett gäng partier till som inte är ett val för mig men absolut inte KD eller SD!
 
Nä Marcus sluta upp at hävda att Hinduer är för att sälja sina barn till sexturismen och sluta tro att du är värd mer än andra även om du säger att du tycker alla är lika mycket värda men jag får en annan känsla när jag läser krönikan. http://www.expressen.se/kronikorer/marcus-birro/manniskor-soker-efter-frid-och-sammanhang-som-racker-langre-an-till-nasta-fylla/
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar