onsdag 3 juli 2013

Fundringar kring främlingsfientlighet igen.

 
Jag sitter och funderar lite över vad som händer i Sverige. Jag blir inte riktigt klok på om jag har missat något viktigt. Har en vän som brukar påpeka att allt inte är svart eller vitt. Jag har då hittat en färgcirkel. Mellan svart och vitt finns en gråskala, på cirkelns undersida alltså. På ovansidan finns ett helt spektrum av färger.  Men så läser man i media. Läser på sociala medier. Och märker att människor som förespråkar vad som i media kallas främlingsfientliga/rasistiska partier även förespråkar att vi lever i en svartvit värld. Även de som konfronterar dessa människor faller in i en svartvit värld. Som att se en gammal Helan och Halvan film från 1932. Man försöker att få det i debatten att inte verka så svartvitt. Men det är lika genomskinligt som en efter färglagd western med John Wayne.
Följer en del människor som är mot mångkulturella Sverige på twitter.  Varför gör jag det? Jag vill ju veta vad som händer i lägren jag argumenterar emot. Svårt att argumentera mot något man inte känner till.
Jag funderar lite över vissa personers tankar om religion. Kristendomen hör ju inte hemma i norden. Det är ju asatron som skall gälla här hävdar en mängd personer. Kan man ju tycka vad man vill om. Många tyckte väl att Olof Skötkonung var galen som tog till sig kristendomen och spred den i Sverige.  Asatron kom till Sverige runt vår tideräknings början och den är starkt influerad av den romerska mytologin. Så nordiskt var det alltså. Men tydligen så är det okej med så gamla kulturella företeelser. Saken är ju bara den att många kulturella saker som kommit till Sverige på senare tid är betydligt äldre än så men det har tagit lite tid att komma hit.
Jag funderar lite på pratet om raser. Det finns de som hävdar att vi är från Adam och Eva, det finns de som hävdar att vi kommer från djuren, det finns de som hävdar att man inte har hittat människans riktiga ursprung än, det finns de som tror vi är aliens. Oavsett vilket och det finns antagligen fler teorier. Så borde vi vara från olika evolutionska skeende om vi är olika raser. Paulina Forslund på Nordfront har på twitter skrivit att vi föds i våran ras och att vi instinktivt gör allt för att skydda våran ras. Vilket skulle göra rasistiska gärningar till en biologisk effekt som man inte skulle kunna göra något åt för vi är skapta sådana. Jag köper inte det argumentet överhuvudtaget. Jag tror att ett nyfött barn inte har en aning om vad ondska, hämnd, kultur är. Jag tror inte heller de vet vad kärlek, godhet, trygghet, solidaritet är. Jag tror dock att barn kan lära sig vissa av dessa saker ganska fort. Förhoppningsvis lär sig barn kärlek väldigt fort för att de förhoppningsvis blir utsatta för det alldeles i början av livet och att det överdoseras ordentligt.
Finns det någon mening med att jag är född här i Sverige, född vit, född frisk, född med två föräldrar som älskade mig och klarade av att ta hand om mig, född i en tid då folk hade det bra och inte var i närheten av ett krig, född fri, född fri att tycka och tänka, född fri att utbilda mig osv. Finns det en mening med det eller hade jag bara en fruktansvärd jävla tur? Jag tror ju på att det var tur, eftersom jag inte tror att människan är olika raser vilket om det varit så hade kunnat snäva till födelseplatsen väsentligt. Om jag nu tror att jag hade tur med födelseplats och föräldrar så kan jag ju knappast tycka att andra inte ska få ha det lika bra som jag har det. Jag kan ju inte tycka att andras kulturella uttryck, religion, hudfärg osv är helt fel. Jag är uppfostrad alltså har jag lärt mig av min närhet att alla människor borde ha samma människovärde, därför finns det saker jag reagerar mot, argumenterar mot, tar avstånd ifrån. Oavsett om det är islamska enligt mig tokigheter eller om det är enligt mig kristna tokigheter.
Det är så lätt att stå i Almedalen och kräva invandringsstopp, det är så lätt att stå och raljera över att folk inte tar ställning ordentligt mot Sverige Demokraterna, det är så lätt att skylla på någon annan när man misslyckas med att nå sina mål som politiker. SvT s debatt program är ju rena skämtet. Man förlöjligar och skrattar bort SDs partipolitik. Kan man väl göra men om man nu tycker att de står för odemokratiska värderingar vilket jag också tycker att de gör så kanske man måste föra ett resonemang kring det man inte gillar med dom. Ställa frågor som måste besvaras så de får visa vart de står. Visa ca 10 % av Sveriges befolkning vad de tänker rösta på. Visa vad Sveriges 3:e eller 4: de största parti står för. Det går inte bara lägga fram en massa fakta och statistik, jag tror resonemang om varför är väldigt viktiga. Fakta är ju bara fakta tills den är motbevisad så ibland är fakta inte värt något alls efter en liten stund.
Som jag skrev för ett tag sedan så tror jag på kärlek. Jag tror det blir en trevligare värld om man är mer tolerant, mer öppen och mer vidsynt. Men våran Svenska kultur då? Vi kan ju inte blanda kulturer hur som helst! Vi kan ju inte överge våra traditioner! Jag vet inte säkert men brukar inte bra grejer bestå, utvecklas med tiden kanske och då till det bättre, de dåliga sakerna eller de otidsenliga som var bra en gång försvinna? Hur många människor har valt att ha kvar kobratelefonen och motarbetar smartphones? Hur många vill ha tillbaks drakskeppen för att resa och bojkottar Stenaline för att det är något påhitt som inte hör hemma i vår kultur? Amish samhällen har till viss del valt att leva så men de är ändå framme på 1800 talet någon gång, vissa ännu längre fram. Utan utveckling hade vi suttit i en grotta någonstans och inte brytt oss om något annat än att fundera på hur vi ska kunna mätta våra familjer. Klart nostalgi och gammal kultur är viktigt, men är det viktigare än utveckling. Titta på midsommarfirande eller Julbord. Ser ju inte likadant ut i hela Sverige. Vad finns på det typiskt svenska julbordet? Tror jag får olika svar om jag skulle fråga extremnationalister i Ystad, Halmstad, Skövde, Mora, Gävle och Umeå.
 Det jag menar med att det inte är svart eller vitt. Detta jag menar med att det är en fråga där det är svårt att vara för eller emot. Man hör ofta att, ”dom där är ju helt bängalo men de har rätt i en sak”. Så när jag tycker saker och ska förhålla mig till olika grupperingar så håller jag ju med dom som jag tycker har mest rätt. Även om andra tycker jag har helt fel.
Men som sagt, Kärlek, omtanke, empati har i alla fall plats i min värld. Jag hoppas det har plats i allas värld.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar