söndag 28 juli 2013

Natsudd

 Läste i Aftonbladet i dag om ryska "Ny Nazister" som tar kontakt med homosexuella. De torterar dem och filmar det och skickar sedan filmerna till skolor, familjer, vänner osv. Hörde om Prideparaden i Vilnius där motdemonstranter kastade ägg. Jag bara undrar vad vissa har för rädslor mot HBTQ personer?
 
 Håller med Claes Malmberg när det gäller benämningen nynazister. Det är väl inget nytt med de idéerna, vad jag vet så fanns de redan på -20 talet och var inte speciellt nya då heller. Okej varje land har sina lagar men det verkar som att det i Ryssland finns mer tolerans för Nazister än för HBTQ personer. Där tappar jag bort mig. Det är sorgligt tycker jag att man inte kan få vara HBTQ person i vilket land som helst, det är min personliga åsikt. Jag har aldrig känt något hot från HBTQ personer däremot så har jag känt mig hotad av så kallade nynazister. Klart man inte behöver gilla ett endaste dugg av vad HBTQ står för men att använda våld för att visa det tycker jag verkar lite sjukt. varför kan man inte bara säga att man inte gillar det. Kan till och med köpa att pastor Åke Green uttalade sig som han gjorde även om det i mina öron låter inskränkt och ogenomtänkt men han tyckte tydligen så. Sen är det ju inte min sak att tala om vad han enligt lagen inte får säga men han var ju tydligen beredd att ta straffet för kränkning så okej. Ja de som kallas nynazister i Aftonbladet kanske också är beredda att ta straffet men jag tycker ändå det är skillnad att fysiskt angripa personer så utstuderat som det handlar om här. De har tagit kontakt via annonser med dessa HBTQ personer som de torterat och lurat till olika platser för att träffa någon de trodde var något helt annat än personer som ville dom illa. Så igen. Vad kommer hända med de handikappade när de nya nazisterna växt sig större? vad kommer hända med diverse religiösa personer? Vad kommer hända med oss som tycker nazisterna tänker fel?
 
Blir lite orolig för att man fortfarande behandlar Romer som man gör även i Sverige. Blir orolig för hur media skriver om diverse invandrargrupper. Kan det vara så att "Journalisterna" med sin mediautbildning hjälper partier som Sverige Demokraterna och Svenskarnas parti när de skriver som de gör? har t.ex någon romsk person stulit något så skriver man gärna att personen är romsk. På efterlyst så har man tydligen en förkärlek att få folk att tro att alla pojkar med invandrar bakgrund våldtar, slåss och rånar. Man hör aldrig något om romer som följer våra lagar eller invandrarpojkar som gör vad de kan för att få Sverige att bli ett bra land att bo och leva i. Varför ? Har det inget nyhetsvärde? borde det ha efter som man lagt upp en bild av att det bara är problem med de som inte har sina rötter i Sverige i alla fall fyra generationer bakåt.
 
Men nu är du gnällig Johan. Minoriteter oavsett om det handlar om härkomst, kultur eller sexuell läggning har det bättre i Sverige än i många andra länder. Möjligt att det är så och jag tror att det är så ibland. Men ska man vara nöjd med det. Jag tror att det kan bli så mycket bättre. Man kan inte älska alla människor, det finns saker som folk gör eller är som gör att andra känner det stötande men ska jag få leva fritt här med mina små egenheter så måste jag nog acceptera att andra får ha vad jag anser är deras små egenheter. Det jag inte tycker är okej är när man våldsamt ska visa att någon tycker/är fel. Måste vara polisens sak att ta hand om det som bryts mot lagen och det som inte bryts mot lagen får vi nog ta och acceptera så pass att man inte brukar våld. Sen kan man ju tycka vad man vill om våra lagar och demonstrera för eller emot eller... vad som helst.
 
Som jag skrivit innan. Jag tror man kommer mycket längre med kärlek än med hat.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar