måndag 15 juli 2013

Lite tankar om personer med funktionshinder.

 41 år och lär mig saker hela tiden. Krossar mina fördomar. Ser saker från nya vinklar. Får säkert nya fördomar, ser saker ur fel vinklar och lär mig fel men det bekymrar mig inte så mycket. Bara att göra om och göra rätt som jag blir påmind om då och då.
 
Jag har jobbat med ungdomar som har funktionsnedsättningar och funktionshinder i sommar. Okej att alla inte läser lika snabbt, räknar lika bra, har bra balans, har stort ordförråd, att de har svårt med sarkasm och ironi i bland. Men hinder och nedsättningar i funktionen. Ja till viss del men sällan så ofta som man påpekar.
 
Vad är ett hinder? Är det när de inte kan anpassa sig till samhället fullt ut eller är det när samhället inte kan anpassas till dem fullt ut? Finns många grupper som känner sig diskriminerade, läste att funktionshindrade är de som försöker utnyttja det mest. Handlar det om att utnyttja eller handlar det om att få tillgodoräkna sig sina rättigheter. Ja det är dyrt och besvärligt för samhället ibland men är det den funktionshindrades fel? 
 
Läste en blogg som en läkare skriver. Han var väldigt irriterad över att samhället skulle betala. Det tyckte han att de funktionshindrade skulle göra själva. Läste även ett tidigare inlägg av han att han var abortmotståndare och tyckte att alla liv var lika värda oavsett vad. Undrar hur han tänkte? Om ett barn utan funktionsnedsättningar går i skola så skall väl ett barn med funktionsnedsättningar ha samma möjlighet till utbildning. Om ett barn utan funktionsnedsättning kan vara ute och leka så är det väl rimligt att ett barn med funktionsnedsättning också får möjligheten att vara ute och leka även om det krävs hjälpmedel och eller assistans.
 
Vi har haft problem i sommar då det inte är så självklart att få assistent eller ledsagare med sig på kollo för alla timmar det behövs. Ja det är besparingar/effektiviseringar i de flesta kommuner och man måste dra ner på något. Men att inte ge dessa ungdomar möjlighet att få komma iväg på kollo som andra ungdomar får känns inte rättvist någonstans. Ja kommunens budget är delad i många plånböcker. Klart man behöver hålla viss standard på kommunens anläggningar, på gator i parker osv. Säger inte att det skall tas pengar därifrån. Men jag tror att om man tittade på kommunens hela budget så skulle man nog kunna omfördela en del. Hur många gånger läser vi inte i pressen att det och det bygget blev 50-100 millioner dyrare? Personer som sitter och jobbar med att räkna, räknar fel på många millioner och de får behålla sina jobb. Men att skicka en ungdom på en veckas kollo med ledsagning eller assistans det är för dyrt! Vem ska betala frågas det? Min fråga är. Vem har ett funktionshinder? Jobba med ekonomi och inte kunna räkna är ett funktionshinder jag kan spekulera i. Anställ assistenter till dessa då. Det skulle ändå bli pengar över till ungdomar som vill komma ut på kollo och läger.
 
Jag tänker avsluta nu och bara minnas veckan som varit där jag fått jobba med fantastiska ungdomar med hjärtan stora så de knappt får plats i kroppen, med sinnen så öppna att de inte går att stänga, med empati som skulle kunna förhindra världskrig och med personligheter som gör våran värld färgrik och sommrig. Jag är lycklig som får jobba med dessa ungdomar. Och jag är lycklig som får jobba med kollegor som är fantastiska på att ta fram detta hos våra ungdomar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar