lördag 9 juni 2012

Människovärde

Funderat lite på människovärde. Man hör ofta och ialla möjliga och omöjliga situationer att alla människor är lika mycket värda. Jag har skrivit ett flertal gånger att jag tycker alla människor är lika mycket värda. Hur menar jag då? Jag är inte riktigt säker på att jag egentligen vet vad jag menar. Har nog hittat en klyscha som jag tyckte lät bra men hur ska det tolkas.

Kan man mäta människovärde i pengar? Ja såklart kan man det. Finns massa statistik på vad en människa kostar samhället och på vad en människa genererar ekonomiskt in i samhällets kassa igen. Är det ett bra mått att använda kronor som mått på en människas värde? Nej jag tycker inte det. Då skulle vi aldrig få ett samhälle där alla är lika mycket värda. Om vi tar t.ex Zlatan så betalar storklubbarna 100 tals milioner för att få hans namnteckning på ett kontrakt. Min namnteckning betalar ingen för att få på ett kontrakt, skriver jag på någon form av kontrakt så får jag betala en uppläggningsavgift på 95 spänn. Om vi för enkelhetens skull skulle säga att varje människa är värd enmiljon kronor så skulle ju jag på 94 kilo vara värd mindre per kilo än en person som väger 55 kilo. Den personen skulle ju vara värd nästan dubbelt så mycket som mig. Altså så kan det inte vara kronor jag tänker på när jag säger att alla människor är lika värda. Hur kan jag då rättfärdiga mitt sett att se på detta med lika värde.

Vi testar med ett´icke ekonomiskt människovärde. Då blir det väll mycket enklare, eller? Nä faktiskt inte. Jag är absolut inte för personer som Usama Bin Laden eller Kadaffi/Gadaffi eller Saddam Huusein. Men de två förstnämnda fick ju inte ens en riktig rättegång trots att de blev avrättade direkt på plats. Saddam fick ju iallafall en chans att försvara sig i en rättegång. Extrema personer som inte respekterar andra människors värde okej men om jag anser att alla har samma värde kan jag då exkludera vissa människor då? Vad avgör när människor skall exkluderas då? Kan jag avgöra det? Kan jag bestämma när en människa förbrukat sin  rätt att leva? Kan man förbruka den rätten?

Tycker ens rättsväsendet att alla människor har samma värde? Det känns inte så. En människa kan mer eller mindre förstöra en annan människas liv. Den brottsmisstänkte har dessutom gjort en massa andra brott man vill fälla denna för. man ger den brottsmisstänkte strafflindring. Visar man inte då att sorry målsägaren men de andra brotten var viktigare än det du utsattes för så vi tänker inte dömma honom så hårt för vad han gjorde mot dig. Nä vi vet att du på grund av skador åsamkade av den brottsmisstänkte måste säga upp dig från jobbet men det tar vi ingen hänsyn till.

Tycker samhället att alla människor är lika värda? Kan man tro det när man kan få olika vård beroende på om man har råd att få bättre vård? Kan man tro det när försäkringsbolagen lägger in en massa förbehåll i personförsäkringar på grund av tidigare händelser? kan man tro det när regeringen försämrar villkoren för fattiga, arbetslösa eller sjuka?

Nä jag inser att vi inte har ett samhälle där alla människor har samma värde men jag kommer aldrig ge upp tanken på att det borde vara så. Hur vi ska nå dit har jag inte en aning om och jag inser också att inte alla vill ha det så heller. Kan man verkligen tycka att människor som  Hitler, Stalin, Breivik, Mangs, Tony Olsson, Mattias Flink, Jackie Arklöv, och andra människor som utsatt andra människor för hemskheter har samma människovärde som alla andra? Nä ibland tycker jag inte det! Hur kan jag skriva så? Jag är bara en helt vanlig människa med känslor! I en direkt fråga skulle jag nog säga att de var mindre värda men om man får tänka efter en stund så kanske jag inte skulle säga det. Jag har ingen aning egentligen varför vissa blir det vi kallar onda. Jag har inte en aning om vad som hände i deras huvud när de gjorde sig historiska på grund utav sin grymhet. jag vet bara att dessa människor är ganska få och ska vi på grund av några enligt mig idioter skippa en syn på människan som värdefull och lika mycket värd som någon annan? Nä jag tycker inte det. jag kan inte dömma en människa för jag är inte utbildad för det, däremot kan jag fördömma ett agerande som enligt min värdegrundssyn är vidrigt.

Som sagt detta var lite tankar om mänskligt värde. Jag har inte hittat något facit så använd ditt huvud och kör på det du tror på så blir det kanske jättebra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar