måndag 18 juni 2012

Alkohål/Alkohol.





Ett tag sedan jag skrev. Har jobbat ganska mycket. Nu är jag däremot ledig en hel del så då kommer det nog dyka upp lite inlägg här.

I Sverige finns det ca 500000 människor som har så stora alkoholproblem att de inte kan fungera så kallat normalt. detta innebär att det i varje klass sitter två personer som kommer att bli missbrukare. Alkohol förstärker känslan man har när man dricker och alldeles förmånga dricker på grund av problem. Dessvärre är alkoholproblem de problem som det pratas minst om bland de som har problem.Om ekonomin i Grekland kan räddas pratar man gärna om men om alkisen på parkbänken kan räddas diskuterar man inte gärna. Men alkohol är ju kultur! Då är medicin det med för det finns ganska många människor som missbrukar det! I dag har en 20 åring med alkoholproblem ca 50% chans att uppleva sin 50 årsdag.

Nu kommer lite gamla siffror. 1990 tjänade staten 18 000 000 000:- på alkoholförsäljning, bra va? Nja med tanke på att staten samtidigt förlorade 28 000 000 000:- på grund av alkohol skador, sjukdomar, olyckor osv. 1990 kostade altså varje flaska sprit oss skattebetalare 550:-. Varför har vi en 20 årsgräns för sprithandel när man kan ta körkort vid 18 års ålder? Tänk om det var tvärtom. Att du var tvungen att ta ett spritkort för att få kröka men bara behövde fylla 20 för att köra bil i trafiken. Bilkörandet är reglerat men dina dryckes vanor bestämmer du själv över. Hur skulle det vara om alkoholen släpptes helt fritt? Om småungar kunde köpa alkohol i Konsum om det var fritt fram att köra rattfull osv. Det har aldrig funnits ett samhälle som är helt fritt från droger, det har aldrig funnits samhälle som är helt fritt från brott heller men vi kräver ju inte fler brott. Vart vill jag komma med det här då?

Jag blir besviken, förvånad, ledsen när vuxna människor tycker det är okej att 14 åringar super sig redlösa. Jag blir ännu mer besviken när de tror att de har kontroll på läget. När det på hemmafester finns barn som måste tas om hand för att de är dyngfulla och det finns vuxna hemma då tappar jag ibland tron på vuxenvärlden. Varför låter man det gå så långt att barnen/ungdomarna måste till sjukhus för att de är så fulla? Stoppar man inte detta innan om man är vuxen på plats? Låt barnen supa för det gjorde vi! Har vi några gamla klasskompisar så här 20 år senare som inte lyckats sluta supa som en tonåring? Några vi känner men inte hejar på nere på tex Juneporten. Visste vi att de skulle hamna där? Får de skylla sig själva? Vad hade hänt om vuxenvärlden hade tagit tag i det tidigt?

Jag vill att mina barn ska få uppleva sina 50 årsdagar, att de inte skall vara med och öka statens utgifter på grund av alkohol. Jag vill att mina barn ska kunna leva så kallade normala liv. Därför vill jag att när mina barn festar där det finns nyktra vuxna så ska de nyktra vuxna sätta stopp för alkoholintag. Jag vill inte hämta mina barn på Ryhov eller i fyllecellen bara för att de måste väll få kröka lite för det gjorde ju vi när vi var unga. Ja det gjorde jag med. Tackar väll min skyddsängel för att det inte hänt värre grejer än det som hänt. Jag har trillat. Legat och spytt, hånglat med brudar jag inte kännde igen dagen efter. Somnat på bussen och fått gå 1,5 mil. Blivit utslängd av ordningsvakt. Käftat med polis. Däckat på okänd ort.
osv. Så jävla kul har det inte varit. Det är alltid trevligt i början av dryckestillfället men det ballade alltid ur. Alltid några som blev för fulla. Alltid någon som satt och grät. Ofta folk som ville slåss. Alltid någon som fick nya blåmärken och skrubbsår. Jag tycker att det där kan man vänta med tills man är vuxen. för jag tror ändå att man blir lite försiktigare då. Man tänker efter lite före. Absolut inte alla men problemet för ett flertal vuxna är att de inte lärt sig av sina misstag i ungdomen. Jag har lärt mig och är ganska klar på hur mycket jag kan dricka. Har väll hänt i vuxen ålder att det blivit förmycket någon gång men inte så ofta som när jag var tonåring.

Nä som sagt. skolavslutningsveckan har varit och midsommar är på gång. var rädd om era och andras ungar så kanske dom kan minnas de roliga sommardagarna med ett leende och med värme i stället för att minnas med ångest.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar