onsdag 24 juni 2009

Fotboll


Fotboll kan vara läckert och spännande som en 10 årig MAC Allen som kommer från ett av de första destellerierna som grundades i Speyside omgivet av det Skotska höglandet eller vackert som en tavla av Tiepolo som var en venetiansk konstnär på 1700 talet. Jag såg matchen i går mellen Sverige och Serbien och första halvlek var av bästa underhållning, inte ens Robert Gustafsson skulle kunna göra det bättre. Jag började fundera på vad som gör att U21 landslaget vågar att vinna och A-landslaget är så rädda för att förlora. Jag tror att mycket har att göra med Tommy Söderberg. Jag skulle vilja se en hel del ändringar i A-landslaget. Det är nog dags att pensionera delar av laget, bl.a Henke Larsson, Micke Nilsson, Anders Svensson m.fl. Inget ont om dessa killar de har skänkt oss mycket glädje när de har spelat. Henke som alltid ger allt för laget, Micke som oavsett var förbundskaptenerna sätter honom alltid ger allt, Anders som har ett underbart tillslag på fasta situationer minns lycklig matcherna mot England och Argentina i "dödens grupp". Men någon gång måste det ta slut så låt oss minnas dem som de fantastiska foptbollsspelare de var.Hur många generationer fotbollsspelare skall gå förlorade för att man inte vågar byta in färskt blod. Nej jag har min idè klar om hur jag vill att A-landslaget skall se ut.
Johan Wiland i mål, Fredrik Stoor, Olof Mellberg, Daniel Majstorovic & Rasmus Bengtsson i backlinjen,Sebastian Larsson, Viktor Elm, Emir Bajrami & Christian Wilhelmsson på Mitten samt Zlatan Ibrahimovic och Marcus Berg. På bänken skulle jag vilja ha Oscar Wendt, Samuel Holmèn & Tobias Hysén. Detta lag skulle jag vilja se ledas av Hasse Backe och Glen Strömberg. Ser rätt bra ut va?Är man soffexpert så. Någon tänker säkert att U21:orna har haft för lätt motstånd nu men Holland kvalade sig inte ens in till detta sluspel och nu är Sverige i Semi. Har man en bra dag så kan man slå England, bara fortsätt att vilja vinn så går det. Jag hävdar att det finns ett guld inom räckhåll men det blir tufft. Jag är en sådan person som tycker det är roligare att se en 4-3 match än en 1-0 match. Kommer i håg en 0-0 match som var fantastisk, England-Sverige på Wembley när Glenn Hysén bygde återvändsgator i hela backlinjen. Engelsmännen kom aldrig fram. På tal om gamla matcher, Sveriges första landslag med Thor Eriksson, Gustaf Bergström, Karl Gustafsson, Nils Andersson, Ove Eriksson, Thodde Malm, Erik Börjesson, Kalle Ansén, Sven Olsson, Erik Bergström & Hans Lindman vågade vinna sin första landskamp som spelades mot Norge den 12/7 1908, resultatet blev 11-3. Största segern på 2000 talet i tävlingsmatch var mot Malta 2004 då Sverige vann med 7-0. Snabbaste målet gjorde Marcus Albäck mot Lettland 2007 då han nätade efter 35 sekunder. Ser fram mot semifinalerna, HEJA Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar