söndag 21 juni 2009

Efterlysning

Jag skulle vilja efterlysa ett parti som företräder mänskligheten.
Ett parti som vill göra det bra för alla människor hur fattig eller rik, hur sjuk eller frisk, hur ljus eller mörk man än är. Jag funderar över hur ett valdeltagande kan vara så lågt som det var till europaparlamentet nu i Juni. Jag tror nog att folk är intresserade men en så kort och intetsägande valkampanj talar enligt mig för hur viktigt politikerna tyckte detta var. Det är inte för långt kvar till Riksdagsval och jag hoppas partierna visar hur viktigt de tycker det är den gången. Alliansen är rädda för sd, de rödgröna är också rädda. Hur svårt kan det vara att ta tillbaks väljare som bytt till sd om man har en vettig politik som folk tror på. Sd skulle inte få en promille av rösterna om de etablerade partierna satsade på mänskligheten istället för att vara rädda. Jag läste särskild matte i år 7 & 8 med en 2:a i betyg men så mycket matte kan jag så att jag begriper att världsekonomin går upp och ner. Hur kan en kommun som ena året ligger nästan 250 miljoner skr plus få ett underskott på ca 250 miljoner skr. Hade jag felat på en halv miljard i min budget så hade jag antagligen fått både sparken och ett hyfsat långt fängelsestraff. Nu vill man inte höja skatterna, va bra. Istället har vi satt oss i en situation som gör att ganska många blir arbetslösa och många andra har fått sänka sina löner men skatten är i alla fall inte höjd. Fråga dessa personer hur mycket de sparar i månaden jämfört med när de hade ett jobb med riktig lön. Tillbaks till över och underskott. Om man har ett överskott på en kvarts miljard så varför sparar man inte en del till de sämre tiderna som kommer att komma. Har man pengar över då så kan man väl passa på att t.ex bygga eftersom det ger jobb och det betyder skatt som kommer in, det är antagligen billigare att bygga i lågkonjunktur också. Jag hade som sagt bara en 2:a i betyg i särskild matte så snälla förklara för mig var jag räknade fel. En annan sak som kan orsaka politikerförakt måste vara när man vill ge en svinstor fallskärm till någon som hoppar från tröskeln. I en mellanstor kommun i Sverige ville politikerna ge en fallskärm till en stadsdirektör som hade det lite jobbigt och som fått konstiga julkort. Vad jag vet så är tjänsten som stadsdirektör tidsbestämd. Oavsett vad som händer på slutet så har han sin lön hela sin tjänstgöringstid och om han vet att tjänsten är t.o.m den X/X - 20XX så får han väl söka ett nytt jobb som alla andra får göra som har tidsbestämda tjänster när deras nuvarande tjänst går ut.
Som sagt jag efterlyser politiker som jobbar för mänskligheten, vet någon om ett sådant parti så hör av er för då skall jag rösta på dem annars fortsätter jag att rösta som jag alltid gjort för närmare än så går inte att komma just nu.

1 kommentar:

  1. Du är en klok och god människa som jag är oerhört stolt över! Om du fixar till det där partiet så lovar jag att rösta som du! Du skulle passa perfekt till att leda ett parti, du har röst till att få uppmärksamhet iallfall ;)

    Å du.. du skriver att du är gift med EN fru.. hur många andra har du som du inte är gift med ;)

    SvaraRadera