tisdag 20 december 2022

Julklapp till mig!


 4:e advent är förbi och nu väntar vi bara på att få fira Jul. Många människor ser fram emot Julen och få känna Julefriden. I mitt liv har det kommit in nytt liv precis, syrran har blivit mormor. Tidigare i år fick min vän ett efterlängtat barn som växer och mår bra. Det passar ju fint när man pratar om Jul som firas på många håll till minne av Jesus födelse. Samtidigt så känner jag en kille vars pappa valde att avsluta sitt liv, jag känner en kille vars far rycktes bort helt utan förvarning, jag känner ett gäng ungdomar och unga vuxna vars farfar/morfar lämnade jordelivet precis. Liv uppstår och liv avslutas, det är så det ser ut, alltid sett ut och nog alltid kommer se ut. Alla människor älskar inte Julen, en del är rent av rädda för den långa ledigheten den kan innebära. Julen som jag önskade alla hade lika ljusa minnen av som jag har. Jag älskar Julen, den har alltid varit fridfull för mig både när vi firat med pappas sida av släkten som mammas sida av släkten. Dock vet jag efter 26 år som fritidsledare att alla inte har och har haft det så. 

Runt om i världen både nära och långt borta finns det barn på flykt undan krig och dess hemskheter. Runt om i vår värld far barn illa p.g.a vuxna ofta mäns lustar. Runt om i vår värld dör barn p.g.a svält. Runt om i vår värld lider och dör barn p.g.a sjukdomar som kan botas om man får rätt hjälp. Runt om i vår värld lever barn i rädsla för att pappa ska slå mamma och eller dom själva. 

Vad får vuxna män att starta och underhålla krig som drabbar barn så hårt? Vad får människor och framför allt män sin tro på att de har rätt att beröva barn deras barndom och trygghet bara för att de kan betala för det? Vad får regeringar att inte vilja hjälpa länder där svält slår till? Vad får rika länder att inte dela med sig av läkemedel för att utrota sjukdomar som vi kan utrota och varför vill vi inte vara med och bota det som går att bota? Vad får människor framför allt män att tro att de har rätten att bruka våld mot sin familj? Vad får människor att tro att de har rätten att avsluta ett liv p.g.a vad som helst? 

Vad krävs för att vi ska få stopp på krig, sexuellt våld, svält, sjukdomar, otrygghet? När man läser om vad vissa framför allt män gör som är illa och samtidigt läser om att mannen ska skydda sin familj så undrar jag hur de ska skydda sina familjer. Jag ärt ingen fan av tanken att det ska behövas en stark man att skydda familjen men det är en ganska utbredd tanke, i alla fall på sociala medier bland just män över 40år. 

Om en människa mår bra tror jag inte våld eller tvång är det som tar upp hjärnverksamheten. Om en människa mår bra tror jag inte att suicid är med på listan över möjligheter. Hur kan vi tillsammans som samhälle se till att barn och unga kan få känna Julefrid, hur kan vi tillsammans som samhälle jobba för att barn och unga ska kunna känna sig 100% trygga? 

Det jag önskar mig i Julklapp är framför allt svar på de två frågorna. Jag önskar mig en del annat med men dessa två frågors svar skulle vara den ultimata Julklappen. Jag hoppas alla ni som väljer att läsa detta inlägg får en underbar Jul och ett härligt slut på 2022. 

2 kommentarer:

  1. Önskar dig en God Jul 🤶🌲 och Ett Gott Nytt År 🌟🎶😀

    SvaraRadera
  2. Tack och hoppas du haft en fin Jul och Gott nytt 2023

    SvaraRadera