lördag 31 december 2022

Good bye 2022.


 Nu börjar 2022 falna och snart är det helt släckt. Skönt tycker många synd också tänker en del. Året som kom att präglas av Putins ockupation och krig av  och mot Ukraina. Dt är såklart fruktansvärt och helt vidrigt. Det har ju hänt en del annat med under året, en valrörelse i Sverige med en massa löften om honung och guld vilket än så länge känns som träskvatten och kvicksilver. 

I februari gick Olympiska vinterspelen av stapeln i Kina, pga. av att det gick just där gjorde att jag bojkottade OS och har inget att skriva om från de spelen. Redan i Januari började Danmarks drottning Margarethe sitt 50:e år som regent. Fantastiskt att få uppleva antar jag, samtidigt råkade Danmark och syd västra Sverige ut för stormen Malik som nådde orkanstyrka stundtals. Förintelseöverlevaren Emrich Roth avlider 97 år gammal, senare under året så avled även en annan förintelseöverlevare, Hédi Fried som blev 98 år. Det börjar bli ont om de som var där. Vi måste vårda deras berättelser och se till att de aldrig tystnar. 

I februari börjar firandet av drottning Elisabeths 70:e år på tronen för Storbritannien och samväldet som består av 14 andra länder. 24:e februari inleder Ryssland sitt krig mot Ukraina, det har skrivits så mycket om det att jag bara tänker skriva, Ryssland ut ur Ukraina och må alla Ukrainare och ryska krigsmotståndare få ett mycket fridfullare 2023.

Det har varit mycket våld rapporterat i media i år. 21 mars mördas två lärare av en 18 åring på en skola i Malmö, Rasmus Paludan är i Sverige och har torgmöten där han bränner koranen vilket startar upplopp på flera ställen i landet. 

Den 1a april upphör coronaviruset covid 19 att betraktas som samhällsfarligt. Den 6e Juli mördas psykiatrisamordnaren Ing-Marie Wieselgren i Almedalen på Gotland. Hon mördas av en högerextremist, han hade även planerat att mörda Centerpartiets ledare Anni Lööf. För att få in något trevligt också så måste vi ju få med att EM i fotboll (Damerna) spelades i England och blev en succé och grymt bra PR för damernas fotboll. Ett mästerskap med väldigt underhållande fotboll. 

8e september avlider drottning Elisabeth och storbritanniska samväldet får en ny Kung. Den 11e september är det val i Sverige och någon månad efter det har vi en regering med 3 av de gamla allianspartierna vilka gör regeringsunderlaget så länge man låter Sverigedemokraterna få vara med och bestämma.  

Året 2022 är även året när många av de som dör har jag koll på vilka det är och de har haft betydelse i olika grad för mig. Jag börjar nog bli gammal. Jag tänder ljus för, Meatloaf, Emrich Roth, Hédi Fried, Ronny Hellström, Sven Melander, Sally Kellerman, Dagny Carlsson, Taylor Hawkins, Olle Goop, Alf Hambe, Curt Bergfors, Bengan Johansson, Carl Uno Sjöblom, Ing-Marie Wieselgren, Michail Gorbatijov, Signe Persson-Melin, Drottning Elisabeth, Börje Salming, Irene Cara, Svenne Hedlund, Kirsti Alley, Edson Arantes do Nacimento "Péle". Det finns fler, det är jag säker på så tänder ljus även för dem.

Furuviks parken var inget ställe schimpanserna ville stanna på så de rymde, de hade väl läst om Sir Vääs och Ugglan på Skansen i Stockholm. Sir Vääs och Ugglan fångade man in, schimpanserna eller i alla fall 4 av dem var man tyvärr tvungna att skjuta uppe i Furuvik.

Ja just det, det har ju varit ett fotbolls VM för herrar med men det kan jag inte heller skriva så mycket om då jag valde att bojkotta även detta mästerskap pga. vart man la det och hur det gick till för att det skulle hamna i Qatar. 

Jag blev så glad häromdan när Greta Thunberg klev in i rampljuset igen och vägrade låta sig häcklas av en fd kampsportare, hon slog till och fick världen att le vilket behövs i slutet av ett år med otrygghet i stora delar av världen. Indirekt fick hon bort en människohandlare och ett svin från gatan. Tack! Greta. 

Jag är lyckligt lottad som har så fina vänner och en underbar storfamilj. 

Ja just det jag fyllde ju 50 under året och fick vara med på en trevlig student ett trevligt 80 årskalas och tyvärr en begravning. Livet har sina ups and downs, så är det bara och det verkar som det alltid kommer vara så. 

Det var lite om detta året, hoppas nästa år blir ett år där världen läker och vi tar hand om varandra i stället för att "ta hand" om varandra.

Ett gott slut av året och ett Gott nytt kärleksfullt kommande år önskar jag er. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar