måndag 2 januari 2023

Lilla Gumman


Han är stark, han kan hjälpa till. Han har aldrig brutit i hop han är stark, han går att lita på. Han  är stark som en uroxe/björn/ardennerhäst osv. Jag undrar vad som betecknas som starkt. De första meningarna jag skrev kan vara absolut så sanna som bara den och det behöver inte vara fel i det. Min fundering är vad det jämförs med. Svag som en liten skolflicka är ju en inte allt för ovanlig motsatts till det starka. 

I förhållande till sin storlek är ju t.ex myran oerhört stark. Tänk er en myra stor som en uroxe, det skulle få uroxen att verka svag som en ......  Vad jag vill ha fram idag är att vara stark är så mycket mer än det vi ser. Magnus Samuelssons muskler tyder ju på att han har en viss styrka, han har ju dessutom vunnit tävlingen världens starkaste man. Det tycker jag är ganska imponerande. Något annat som jag tycker är imponerande är hur en tillsynes "liten tjej" kan lyfta tunga möbler gång på gång under två dygn utan att klaga att det är tungt. Jag tycker det är imponerande för att det gick emot mina förväntningar och mina fördomar. Det är inget konstigt alls att en människa är fysiskt stark. Jag har lärt mig för längesedan att inte lilla gumman människor som via sitt yttre ser mindre starka ut. Jag har lärt mig att inte lilla gumman någon alls. Om hen är  mindre stark så fyller den personen ändå sin plats på denna jord och är hen mer stark än hen ser ut så har hen även då en plats att fylla. Så det där med fysiskt stark är ju bra ibland men jag skulle inte ignorera någons vilja att hjälpa mig om det behövs muskler även om mina fördomar säger att det där går inte. Att just skolflickor skulle vara fysiskt underlägsna vuxna män är väl inte så märkligt, det har ju med att många skolflickor håller på att utvecklas och kroppen ä inte helt redo för vad den ska klara när man är vuxen. Varför jämför man inte starka vuxna med andra vuxna som kanske inte har samma fysiska styrka som den starka istället för att jämföra starka vuxna med skolflickor? 

Mental styrka är ju saker som talas om nu när det gäller bl.a Junior VM i hockey, det har tagits upp i OS och VM krönikor. Vad är mental styrka? Är det att bita i hop och köra när det bara värker i kroppen? Det kan det väl absolut vara. Vi ligger under med 3-1 och det är 2 min kvar av matchen, nu går vi in och vänder på det här, vi vet att vi kan. 3 x 20 min fokus och använda sin mentala styrka, det kan absolut vara imponerande. Att en människa i 16 månader har fått brottas med samhället för att få hjälp med sin psykiska hälsa imponerar dock mer på mig. Det är starkt så in i.... Att en människa kommer tillbaks i jobb efter flera år av ångest och utmattning, det imponerar på mig. Att en människa har varit stark så länge att styrkan tycks avta och hen ber om hjälp är oerhört starkt. Det är inte veklingar som går in i väggen, det är inte veklingar som tyngs av ångest, det är inte veklingar som ber om hjälp. Jag fattar inte varför så många har kvar den föråldrade synen som så många läkare och forskare hävdar är helt fel. Att lilla gumman någon på grund av att man tror att människan är vek, svag, otillräcklig är i mitt tycke jävligt fult. Alla människor har en gräns av vad man tål, fysiskt och psykiskt. När någon passerar den gränsen och faller ihop så är det inte för att personen är svag, det är för att personen behövt använda sin styrka och inte fått återhämta sig. 

Jag vet att det finns ni som tycker jag sprider dravel här nu men till er vill jag säga, har du möjligheten att läsa någon biografi av någon du tycker verka vek, eller om du ha möjlighet att prata med någon som brutit i hop någon gång så gör det för att se om jag har fel. Det skulle väl vara kul att säga till mig att jag har fel. 

Jag vet i alla fall att det finns människor som imponerar på mig pga. fördomar jag har såklart men också av att jag ser att det finns så mycket jävlar anamma att får människan bara rätt stöd/hjälp så är hen tillbaks igen i en inte alltför avlägsen framtid, En del vill gå igenom sina grejer med så lite hjälp som möjligt, andra med all hjälp som går att få och det är jäkligt starkt att kunna slåss för det oavsett vilket när man har passerat gränsen för vad som är rimligt. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar