fredag 5 februari 2021

Skulle du kunna döda..........

Pandemi och ett USA val som slog många rekord 2020 och början på 2021 har varit allt som jag inte upplevt innan på snart 49 år. Mormor, morfar och farmor var små under första världskriget men vuxna och föräldrar under andra världskriget. De hann också uppleva spanska sjukan där var tjugonde person i världen dog. Så anledningen till att jag inte varit med om värre är antagligen att jag inte levt länge nog än. Vad är värst att vara med om under sin livstid om man ser till globala händelser alltså, annars kan jag svara på det utan att behöva varit utsatt för det men jag är ju inte korkad på det sättet. Det värsta som kan hända borde enligt mig vara att behöva uppleva sitt barns död. Men son sagt globalt. Vad är det värsta som kan hända under vår livstid? Är det denna pandemi, eller kommer det dyka upp något värre? Krig verkar ju som mindre troligt i världskrigsskala men ändå inte. Krig kan ju människan förhindra, det är inget som bara dyker upp och ingen hittar något verkningsfullt vaccin. Har fått frågan och sett folk svara på den. Om du kunde åka tillbaks i tiden och döda Adolf Hitler när han är barn, skulle du göra de då? om inte, varför?

Som sagt om du skulle kunna åka tillbaks i tiden och döda baby Adolf  Hitler skulle du då göra det? Jag undrar varför frågeställaren bara slutade att tänka? Tekniskt att döda ett barn kan ju inte vara så svårt, ju mindre desto lättare skulle jag tro.  Tekniskt skulle jag ju klara det men vad är det för en fråga. Jag förstår att tanken i grova drag är att förhindra 11 000 000 människors död och är då ett barn ett för stort offer eller är det ett okej offer då barnet är den som ställer till det ordentligt för dessa 11 000 000 plus många till som överlever kriget och förintelsen. Men om man nu kunde åka tillbaks i tiden så varför döda? Jag är inte jätte mycket för Marvelfilmerna, en del är bra men jag har inte fastnat så hårt i Marvelträsket men jag har fetfastnat för Deadpool, grymt mycket min humor men också en intressant tanke om att försöka rädda en pojk som i framtiden kommer bli en massmördare. Alltså om man nu skulle kunna åka tillbaks i tiden så varför inte lägga lite energi på att försöka rädda baby Hitler från sin framtid genom att försöka få han att utveckla empatin för andra människor. Jag har inte tid, jag skjuter så är det ur världen. Eller? Är något någonsin så enkelt? 

Inga tidsresor verkar vara gjorda för då hade vi antagligen redan fått besök från förr eller sen. Vi lyfter in frågan i nutid i stället. Vi ser ju att Pelle (Fingerat namn) riskerar att hitta på dumheter som sätter folk i skiten, skadar folk och ev senare även dödar andra människor. Varför får jag inte frågan om jag kan tänka mig att döda Pelle för att göra framtiden bättre för många andra? Man gör inte så såklart! Dels för att vi är bättre än så och dels kommer nog frågan inte för att vi inte vet vad som händer i framtiden. Vad kan vi göra istället för att skjuta barn och ungdomar vi tror kan orsaka stora problem för andra i framtiden? Men du kan väl för helvete inte jämföra Pelle med Hitler! Är du helt dum? Hitler gjorde ju fruktansvärda saker! Absolut och jag önskar att någon kunnat stoppa hans tankar om människors värde redan i hans ungdom, Hitlers alltså. Pelle har vi här och nu, vi har inte en aning om vad hans framtid kommer leverera. Förhoppningsvis inte i närheten av vad Hitler gjorde men vi kan inte veta.  

Men ändå, va problem vi skulle kunna slippa om någon sköt baby Hitler. Jag tror inte på att någon föds ond. Om det funkar att skjuta barn för att rädda framtiden så är vi någonstans i Egypten på 1200 talet före Kristus när Gud skickade dödens ängel för att döda de förstfödda för att tvinga Farao att släppa Guds folk fria från slaveriet och jag tror vi kommit lite längre än så, inte ens då var det för att det var barnen som var onda utan för att bryta ner deras föräldrar för att få Farao att ge vika. Berättelsen om Moses och Farao finns inte dokumenterat med bilder eller reportage förutom i Bibeln så juridiskt skulle det vara svårt att bevisa att det hänt. 

I dag har vi helt andra möjligheter, iallafall här där jag bor i södra Vätterbygden. Barn och ungdomar som man är orolig har stora möjligheter att få hjälp tidigt. I Region Jönköping finns 13 kommuner och på de allra flesta håll finns det nätverk med skola, socialtjänst och fritidsgårdar, många har även samarbete med föreningar och kyrkor. Med socialtjänsten så menar jag i de flesta fall socialtjänstens fältsekreterare eller fältare som de kallas. Va bra då löser sig ju allt! Eller? Nä såklart inte men när vuxna människor från olika håll jobbar för att underlätta för barn o unga och hjälps åt att försöka hålla skyddsnätet finmaskigt så finns det goda möjligheter till positiv utveckling för den unga. Självklart händer det tråkiga grejer i alla 13 kommuner i vår region men på de flesta håll finns det människor som alltid är beredda att lägga ner energi på att vända det tråkiga. För det tar både tid och energi. Det hjälper inte att bara öppna upp en fritidsgård till som vissa tror eller att stänga ner en fritidsgård som vissa andra tror. Man måste gå in med att kunna prioritera sin tid och andra resurser för att nå positiva resultat. Fritidsgården är absolut ett ställe att använda men då med personal som orkar och vill, det verkar vi ha gott om i region Jönköping och det är fantastiskt. 

Alla människor är unika och det är både klyschigt och sant så därför kan jag inte skriva att läs denna bok eller lyssna på denna professor så löser det sig. All samverkan för ungdomar som man vill ska leda till en positiv förändring kan bara göras när man har en samlad bild av problemet och är överens om att nu kör vi och det kommer kosta pengar och svett. Så visst, om man kunde åka till framtiden så skulle man ju kunna åka tillbaks och skjuta de som kostar andra människor en massa lidande eller så jobbar vi här och nu, använder oss av våra och andras erfarenheter och gör vårt bästa så kommer det nog gå bra för väldigt många. Det är kul att prata med fd ungdomar man haft som nu är vuxna och som mår gott i livet, en del trodde man aldrig skulle klara det. Jag lyssnade på Patrik Pelosio som var torped från han var runt 12. han berättade att han hade vuxna runt sig hela tiden som var jobbiga och tråkiga och ville få han att ändra sig. Han jämförde sig med en blomma, folk vattnade hela tiden men blomman slog ut väldigt sent, så sent att de flesta som vattnat inte såg det men hade det inte vattnats hela tiden så hade blomman torkat ut och dött. Läs gärna hans bok Jiddra Inte, både du som skulle skjuta baby Hitler och du som skulle låta bli. En sista sak om baby Hitler

 En sista sak om baby Hitler. Vi har alla chanser i världen att se till att hans gärningar förblir historia. Vi kan prata politik med våra unga och visa på vad de olika partierna har för agendor. Det känns som att det är bättre att prata med de unga så att nazismen aldrig mer får fäste än att hoppas att någon uppfinner en tidsmaskin så vi kan åka tillbaks och skjuta dom som hamnade fel. 

Positivt och negativt, bra och dåligt, rätt och fel. Vem bestämmer det? När jag skriver i de termer så handlar det om hur jag uppfattat FNs deklaration om mänskliga rättigheter och Barnkonventionen så vet ni vart ni har mig.

Det är ett bra tag sedan jag skrev sist men nu har jag lite uppslag att jobba efter. Kärlek till alla vänner både de jag känner och inte känner än.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar