måndag 15 februari 2021

Musik eller skräp.


 Sunkiga värderingar eller grova provokationer? Jag funderade lite vad musik kan göra med oss? När man jobbar med ungdomar är musiken ofta en stor grej och jag gillar det, musik är för mig bränsle. Musik som jag gillar kan få mig att höja mig ett snäpp till även när man börjar bli trött. 

Men vad lyssnar jag på och varför? Jag lyssnar på en hel del olika, texter och musiken i kombo tycker jag är viktigt, en bra text med en tråkig melodi fastnar jag inte för. En sämre text med en bra melodi är lättare att fastna för men jag har börjat bli allergisk mot vissa företeelser. Så gärna bra text och bra melodi eller bara en bra melodi, vad som är bra är väl upp till var och en egentligen men inte när man jobbar med ungdomar. De får väl inte lyssna på Eddie Meduza väll? Finns låtar med Eddie som de absolut får lyssna på. Vi vill givetvis att alla ska kunna känna sig bekväma i våra musikrum så Runke ball, Sveriges kompani eller Skinnet är låtar vi inte vill ska dåna ut ur högtalarna. Men det finns en hel del Eddie låtar jag inte har problem med att de lyssnar på, sen att jag kanske tycker det är dåligt är en helt annan sak. Bordellmammas visor är ju en annan sak som dykt upp igen och det ska inte spelas i våra lokaler. Eddie Meduza har ju gjort väldigt mycket musik för att provocera etablissemanget, även Bordellmammas visor var väl ett sätt att få bl.a radiochefer att sätta i halsen. Kan de även ha sunkiga värderingar? Ja absolut kan de det. På väldigt många ställen där det finns ungdomar så finns det regler om vad som får spelas och sex, droger och främlingsfientlig musik brukar vara förbjudet. Ofta inte bara låtarna utan artisten/artisternas alla låtar brukar ha en förbudsskylt stämplat på sig. 

Jag lyssnade själv på Eddie Meduza i min tidiga ungdom, jag har haft Bordellmammas visor på kassett och de spelades ibland i äldre ungdomen. Jag har dock alltid haft en förkärlek för Mycket hårdrock och då framför allt Ozzy men även lyssnat mycket på Magnus Uggla, Alphaville, Marillion och Depech Mode. Magnus Uggla har väl även han provocerat en hel del. Har jag anammat en massa sunkiga värderingar? Jag hoppas inte det. Men Ozzy, Iron Maiden, Wasp, Kiss, Helloween, m.fl m.fl av hårdrocksbanden, Alphaville och Depech Mode, Magnus Uggla har alla fått utstå den vuxna världens kritikers ganska hårda domar vilket hjälpt deras skivförsäljningar ordentligt i perioder. Och ja mamma lyssnade på Elvis och pappa på sportradion så de kunde ju blivit helt förfärade av musiken jag spelade men icke. Jag fick inte revoltera med musiksmak och det var nog bra för jag hade fullt upp att träna för jag idrottade en hel del. Både mamma o pappa kunde fråga vad som var bra med vissa låtar och tyckte jag kunde spela min musik med dörren stängd för de gillade inte all musik jag spelade. Men jag fick lyssna på vad jag ville och jag fick köpa de skivor jag ville ha. 

Lyssnade jag på någon musik som jag tyckte var dålig för att provocera? Oh ja, Bordellmammas visor, ett gäng av Eddie Meduzas låtar, absolut men sen var det ju bra om Ozzy provocerade vuxna för han var/är ju bra. Hemska Ozzy som klädde ut sig till djävul, för man kunde ju inte gå på hans drogande för då hade man fått ge Elvis på nöten med. Så när vi vuxna förbjuder musik p.g.a tex att musikerna använder droger så måste vi väll ta alla musiker som använder droger, skillnaden är väl om musiken är drogförhärligande. Om låtar vi förbjuder handlar om sex så måste man väl förbjuda alla låtar som handlar om sex? Hur gör man det? Är det penetrationssex i låtarna vi vill förbjuda eller är det allt som skulle kunna vara sex? Eller kanske ska vi ta de låtar som handlar om sex utifrån ett mansgrisperspektiv? återkommer till det strax. Jag köper helt att det inte får spelas Vitmaktband i våra lokaler, kanske inkonsekvent men just det kan jag stå för att jag tycker ska vara förbjudet i våra lokaler för de banden vill montera ner demokratin och göra skillnad på folk så mycket att det skulle vara okej att använda våld mot vissa folk. 

Tillbaks till det där med sex. Fuck like a beast med WASP var ju en låt som behandlats med ångest av vuxenvärlden och den har nog aldrig varit så populär som när Siewert Öholm ägnade ett program åt mestadels den låten, SVT hade t.o.m skrivit en aftonbön som lästes upp för att visa hur vidrig just den låten var. Låten handlar om en killes drömmar när han tittar på nakenbilder av kvinnor, antagligen i ett herrmagasin eller porrtidning som vi sa. Så kan det gå när man bara ser vad låttiteln är. Nä jag är inte för porr, absolut inte. Jag är emot det för att porrindustrin är så jävla vidrig. Jag har varit på föreläsningar där människor som varit fast i det träsket berättat och det är tungt att lyssna på men ack så viktigt. Men frågan är ju om en låt om en ung kille som fantiserar om nakenmodeller är värre än en låt som handlar om att en man har sett en väldigt snygg kvinna och frågar hennes man om han får låna frugan lite. Frugan som troligtvis är en kvinna (mina fördomar om dansbandsmusik kanske skiner igenom här) får inte frågan om hon är intresserad, nä det är mannen som får frågan om frugan kan lånas ut. Black Jack Får jag låna din fru ikväll från 2010 (e.kr). Eller en låt om Eva som strippar så att fruarna i byn inte kan hålla sina män hemma, och då var det inga glada fruar. Eva strippan från Trosa som Larz Krizters gjort nyinspelning av på 2000 talet, låten var med i filmen Repmånad 1974. Eller låten om Rut som har stora bröst att mannen ger till ett glädjeskrik på bröllopsnatten. Skytts 1974 men nyinspelad av Streaples 2007.Alltså är dessa låtar också provokationer mot etablissemanget eller är det så att det är ironiska låtar eller är det hederlig gammal gubbsjuk människosyn? 

Har bara lyft några kända låtar, artister och genrer. Skulle nog gå att skriva en hel bokserie om just detta. Om det spelas låtar där man tycker att man kan sätta sig över andra folk och ta ifrån dom friheten som människa så kanske man ska förbjuda de låtarna men vart drar vi gränsen och vem avgör om den överträds? Jag har inga svars om är 100% iga. Jag vet inte men jag vet att när vi hör tvivelaktiga låtar i våra t.ex fritidsgårdslokaler då har vi världens chans att få prata värdegrundsfrågor. Vissa låtar kan inte få spelas hos oss för att de är kränkande enligt FNs deklaration för mänskliga rättigheter så måste någon få hävda sin rätt att lyssna på sådana låtar så får de ta att göra det hemma. 

Men som sagt, jag är kass på hip hop så hör jag bara orden shoot så kan jag inte göra som Siewert gjorde med fuck like a beast, jag får nog lyssna vidare och se vad den handlar om innan jag tar diskussionen annars kan jag aldrig få fram hållbara vettiga argument att förbjuda låten hos oss om den nu strider mot vad som kan spelas i offentliga lokaler där alla ska kunna känna sig trygga. 

Och om jag som vuxen spelar låtar som Får jag låna din fru eller Eva strippan från trosa så hur snäll den vuxne tycker dansbandsmusiken är så är det inte det vi kan utgå ifrån, Vi kan inte förbjuda musik p.g.a melodierna, det måste handla enbart om texterna. Men vad vi än gör så uppmuntra musiklyssnandet, det är ett fantastiskt sätt att få uppleva sina känslor. Inte ett tydligt svar har jag gett på mina frågor för jag har inga, bara funderingar på vad som kanske skulle funka. Och jag vet att jag skulle inte funka om musiken inte fanns.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar