tisdag 6 mars 2018

Livet är en åktur med en aspackad chaufför!

Men du kanske vore mindre bitter om du bara fick lite kuk. Skrivet av en vuxen svensk man till Linnea Claesson som driver instagramkontot Asshole on line där hon visar hur det är att vara tjej/kvinna och vilka kränkningar man förväntas stå ut med på sociala medier. Linnea är dessutom (förutom Handbollsspelare) kolumnist på Aftonbladet där hon bl.a skriver om trakasserier. Följande Citat kommer från vuxna män som kommenterat på Linneas Twitter och/eller instagramkonto, "Du kanske inte ska bo Sverige när du kritiserar alla män så".  "Varför vill ingen ligga med dig?" "Eftersom det är alla hjärtans dag så kan du väl suga lite på min kuk". "Jävla rasist" (Hon förklarade att hon får mest vidriga förslag från vita medelålders män). "Du borde våldtas av hela aparmén" Är bara lite av de vidrigheter hon får stå ut med. En hel del dick picks eller kukbilder får hon också. Linnéa är 26 år och har fått så mycket skit för att hon står upp för tjejer/kvinnor som sexuellt kränks varje dag året om. Kränkningarna mot Linnéa är väldigt fantasifulla och fruktansvärt vidriga många gånger. Väldigt ofta nästan alltid verkar det som att det är vita medelåldersmän eller lite yngre som skickar vidrigheterna till henne. Hur fan kan någon tycka det är ett okej beteende. Vad hade du gjort om Linnéa varit din dotter? Hade du sagt åt henne att låta bli att stå upp för andra tjejer/kvinnor eller hade du stötta henne att fortsätta? Om det var din son eller make som skickade vidrigheter till Linnéa, hur hade du reagerat då? Det spelar ingen roll vilken åsikt Linnéa har i diverse sakfrågor, det är inte okej att skicka vidrigheter till henne. Om du hatar henne så fine, hata på men bete dig. Jag vet att hata är ett starkt ord men det är mycket hat i vidrigheterna hon får. Jag hatar nazister men jag kan inte gå ut och skjuta ner alla jag tror är nazister, ett fungerande samhälle funkar inte så. Om man inte ens kan skriva att " Jag tycker du har fel, du verkar inte så smart. Så här är det......... om man nu tycker väldigt illa om Linnéa utan skriver att man ska våldta henne för hon verkar inte fatta hur bra just du är på våldtäkt. Då borde man ha utegångsförbud på sociala medier. Jag använder Linnéa som exempel för att hon är en offentlig person som med ett grymt civilkurage stångas med riktiga puckon som bara är ute för att misskreditera henne. Asshole on line kom till för att visa hur män beter sig i sociala medier. För att hon som så många andra tjejer/kvinnor blir kränkta med text eller bilder hela tiden. Hur skulle Linnéa kunna skydda sig mot sådana här puckon? Jag återkommer med ett tänkbart svar lite längre ner i inlägget.

1 av 5 tjejer 12 år och uppåt har fått frågan om de kan tänka sig dela med sig av naken bilder på sig själv eller ev sälja sådana. Ungefär lika många har fått dick pics eller liknande från dessa killar/män enligt statistik från Myndigheten för ungdoms och civilsamhällsfrågor. 1 av 5 tjejer från tolv år råkar alltså ut för detta med jämna mellanrum. Jag har kollat med min dotter och andra ungdomar som jag jobbat med förrut om hur mycket sådan skit de får. Allt från några gånger i månaden till 5-10 om dagen. Detta är ungdomar i gymnasieåldern men de berättar om att det hände lika ofta på grundskoletiden. Det är killar i samma ålder ungefär som skickar bilder eller kommer med förfrågan om bilder. Det är alltså i snitt 5 tjejer/klass från o årskurs 6 och uppåt som får dessa bilder och frågor. Killar blir också utsatta, av företrädesvis män dom också. Inte alls i samma utsträckning som tjejerna men illa är det såklart ändå. Hur ska vi göra för att hjälpa tjejerna att skydda sig från det här? Har du en dotter 12 år och uppåt? Kanske ska du prata med henne om det här, det är ju inte så svårt... eller? Hur kan Linnéa skydda sig från de värsta vidrigheterna? Jag vet att det är folk som läser detta nu och kokar av ilska och undrar hur jävla dum jag är idag då. Ska vi lära folk hur de ska skydda sig och nöja oss med det så har vi okejat det vidriga beteendet som många killar/män visar upp. Nej! Har du frågat din son, sambo, man, far hur han haft det ute på nätet idag? Har du någon gång diskuterat med någon man i din närhet om att det finns beteenden som inte är okej på nätet. Och med dig menar jag inte bara du kvinna, oavsett kön har du pratat med en man/kille i din närhet om dick pics och varför det är totalt olämpligt? Inte alla män är sådana här puckon! Nä jag vet och tur är väl det, hade alla män 
varit vidriga svin så hade jag sett fram emot när Donald och Kim trycker på sina skrivbordsknappar samtidigt, hur de bara på en millisekund utplånar mänskligheten. Taskigt mot kvinnorna? Nä inte om man tror på någon form av himmel. Värre för männen för jag tror inte någon Gud vill ställa till ett helvete för kvinnorna igen så det blir nog vi män som får ta källartrappen. Men jag är ju ingen ondskefull man Johan, jag är ju t.o.m feminist. Ska jag till helvetet då?  Jag är inte någon Gud, inte ens en halvgud som Akilles så jag vet ju inte vad din Gud har för planer med dig. Jag bara spekulerar i hur det skulle kunna bli om det finns någon form av karma. Men än lever vi ju så vad väntar vi på? Dags att göra om och göra rätt! Dags att börja prata med våra pojkar om vad som är okej och att de lär sig sätta filter i sina huvuden.

Som sagt dags att börja prata med våra ungdomar, ta upp diskussionen vid middagsbordet eller när ni är samlade på något sätt. Fråga om era ungdomar vet om det finns någon på skolan som fått förfrågan om avklädda bilder eller fått sig en dick pics . Prata gärna med era ungdomar att det är den som skickar oönskade bilder som gör fel. Den som får sådana bilder har inte gjort något fel. Den som begär bilder eller köper bilder av sexuell natur är den som gör fel. Inte den som ger bort eller säljer efterfrågade bilder på sig själv.

Om vuxna män är ute och kränker ungdomars förebilder med hot om sexuellt våld eller sexuella trakasserier i allmänhet. Hur kan vi överhuvudtaget tro att vi ska få ungdomar att inte bete sig så? Om du man sitter och skickar kommentarer till t.ex. Linnèa där du skriver att hon behöver lite kuk och att du kan ställa upp med din, hur ska du då kunna säga till din son att han gjort fel när han skickat en dick pic till en tjej i klassen?

Men som sagt, börja med att prata med era barn. Ni kommer bli obehagligt överraskade när ni märker hur sjukt vanligt detta är. Stäng inte öronen bara, lyssna vidare på era ungdomar. Ta inte ifrån era barn deras internet om de har någon som skickar ovälkomna bilder och kommentarer till era barn. Det är ju inte era barn som ska straffas för att de fått bilder och förslag de inte bett om. Håll diskussionen levande och var gärna tydlig med din ståndpunkt så era barn har tryggheten i att ni inte backar när de får problem. Börja prata med era ungdomar nu! Vänta inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar