fredag 9 mars 2018

Fånge i paradiset?

 Just like prisoners in paradise so close but yet so far, there will come a time no matters who you are, when you ask you're self was it right or wrong for me to turn away but hey we´re just children of tomorrow hanging on to yesterday. (Europe 1991)

2018 är året, Sverige är landet.  Sverige Demokraterna (SD), Nordisk Motståndsrörelse (NMR), Alternativ för Sverige (AfS), Medborgerlig Samling och det uppväckta Ny Demokrati (NyD) tycks tävla om vilka som är svenskast och vilka som kan stoppa flyktingmottagningen snabbast. Vi har fem! partier som i höst går till val till stor del på frågan om att stoppa flyktingmottagandet i Sverige. Fem partier som kan hamna i Sveriges riksdag och som tycker att alla människor inte har samma rätt till trygghet och frihet. Fem partier som inte tycker det är värt pengarna som investeras i människor utan tycker att vi inte har råd trots att vi har bättre ekonomi än på väldigt länge. Människan är i dessa fall avskalad, ingen hud, inga muskler och senor, inget blod, inget skelett, ingen själ, ingen hjärna, inga känslor, inget namn, bara siffror i en statistik och en kostnad. Dessa siffror och kostnader kan ev få tillbaka sina mänskliga drag om de går med på att assimileras in i det svenska samhället, inte enligt alla fem men ett par av dem kan tänka sig att släppa på utvisningstvånget så pass i vissa fall. 

Assimilering handlar om att få minoritets grupper att helt överge sin kultur och anamma den kultur  som råder där de är just då av majoriteten. Jag undrar om jag skulle kunna tänka mig att assimileras om jag var tvungen att fly från Sverige? Jag tror inte det, jag skulle aldrig vilja ge upp det som är jag. Skulle inte det vara själva anledningen för mig att fly?  Att slippa assimileras alltså. Om jag skulle fly och hamna i säg Indien skulle jag då ge upp allt som är jag från Sverige och byta identitet till jag med Indiska värderingar och kulturella yttringar? Det skulle inte funka. Te dricker jag ju redan så det skulle jag klara av men sen då. Skulle jag kunna tänka mig att det är okej att Johan den kastlöse blir behandlad som just en kastlös? Om jag inte bara kan fly någon annanstans? Är man på flykt får man väl snällt tacka ja till vilket land det än må vara som funderar på att ge en asyl. Tycker jag att asylsökande här i Sverige ska assimileras så borde jag ju tycka att om svenskar skulle vara tvungna att fly för att t.ex Putin skulle annektera Sverige skulle tvingas att assimileras dit där de kom. Då kan jag väl lika gärna stanna i Sverige och låta mig assimileras till den ryska kulturen. Om en syrisk familj flytt till Sverige så har de väl antagligen flytt för att få vara syrier, om en hazar flytt till Sverige så har hen väl antagligen gjort det för att få vara hazar i en fri värld. 

I Afghanistan räcker det med att vara hazar för att dödas, Sverige har inga problem med att skicka unga hazaras till Afghanistan oavsett vilket land de kom ifrån. Vi tog emot dessa unga människor med öppna armar, lovade dem fristad och satte igång att hitta boenden för dem, fick dem till skolan, till förberedelseklasser så att de skulle komma in i skolväsendet på ett bra sätt vilket skulle generera snabb väg in i samhället. Helt plötsligt så fick Sverige hjärtproblem och syretillförseln till hjärnan ströps. Man avslog fler och fler asylansökningar. Man började på Gestapovis misskreditera flyktingarna. Man påstod att de ljög om att de konverterat till kristendomen, att de ljög om sin sexuella läggning och könsidentitet om de kunde placeras i hbtq världen. Man började ifrågasätta deras ålder och hittade en väg att snabba på utvisningarna genom att skriva upp flyktingarna i ålder till över 18 år. Man använde metoder för åldersbedömningar som läkare och forskare förkastar när det görs på det sätt som gjordes. Man skrev upp vissa ungdomar med månader och i bland bara dagar för att få dem över 18 års sträcket. De röntgenmetoder man har för att mäta leder och ben i kroppen är väldigt osäkra och det kan fela på år under vissa omständigheter. De metoderna användes för att tala om för en flykting att hen var exakt så här många år, månader och dagar. 

Vad är det som händer. Vi har fem partier som anses vara på höger ytterkant, vi har två partier som är till höger som uttalat att det måste bli stopp på flykting invandringen. Vi har en socialdemokratisk regering som talar om för migrationsverket att de ska fortsätta deportera hazaras med utgångspunkt av ett väldigt tvivelaktigt ålderstest. Det är väldigt många som gått med i diverse "Vi som står upp för....." grupper på sociala medier. Grupper som tycks hämta sina sanningar från Samhällsnytt (fd Avpixlat) och Fria Tider. Det är inte bara i Sverige man ser denna utveckling. Den går att hitta i de flesta europeiska länderna. Politiken och ideologierna växer på högerkanten. Vi har börjat leta syndabockar för allt mellan himmel och jord, vi letar efter våra syndabockar ibland flyktingarna. Vi tar inte ansvar själva för det som händer. Sverige blir mer och mer segregerat kan man läsa lite överallt på sociala medier och i nyhetsmedier. Jag vet inte om det är så men skulle inte bli förvånad om det finns en viss sanning i det. Det är väldigt många som inte vill släppa in dessa människor i samhället så hur ska vi kunna integrera dem på ett bra sätt? 

De som kallas Batikhäxor av de fem partierna som jag anser vara på höger ytterkant har väl egentligen lösningen. De har släppt in flyktingarna i sina hem. De öppnade sina hem och liv när Sverige började stänga ner sig självt.  De ungdomarna kom till familjer där de fick lära sig om vårt samhälle, de lär sig våra traditioner och kulturella uttryck, många har fått nya "syskon" och "föräldrar". De har lärt sina värdfamiljer om sina samhällen, de lär ut sina kulturella uttryck. Jag önskar att staten kunde tänka sig att avlöna denna typen av familjehem som man gör med andra sorters familjehem. De så kallade Batik häxorna gör det inte för pengarnas skull eftersom de just nu inte får några. De jag hört gör det för att de är sådana av naturen, det är människor med stort hjärta kopplat till skarphjärna. De gör det för kärleken till sina medmänniskor. De gör det för att det känns rätt och att de har möjligheten. 

Ett folk, ett rike, en ledare tyckte Adolf  Hitler var det rätta. Många har försökt både innan och efter. Någon som hört talas om Babels torn? Människorna byggde ett torn som skulle nå ända upp till himmelen. Detta människans övermod bestraffade Gud med att se till att det blev en mängd olika språk som talades av människorna för att de skulle få problem med att förstå varandra vilket  de gjorde när det bara fanns ett språk. Det känns som att vi fortfarande lever i den förbannelsen. I stället för att försöka lära oss att förstå varandra så slänger vi ut medmänniskor för att de inte är födda här eller för att deras föräldrar inte är födda här.

 Just like prisoners in paradise so close but yet so far, there will come a time no matters who you are, when you ask you're self was it right or wrong for me to turn away but hey we´re just children of tomorrow hanging on to yesterday. Började jag inlägget med. Kan vi skylla på att vi är kvar i går, att det var bättre förr som får oss att vandra höger ut? 

Vi är som fångar i paradiset. Vi har glömt våra empatiska drag och framhäver gärna missgynnandet, Vi skyller allt möjligt dåligt på andra etniciteter och kulturer. Vi kanske borde sätta oss och lyssna på varandra. Vi kanske kan lära varandra hur vi ser på världen och därigenom kanske slippa en massa missförstånd som genom spridning blir sanningar som aldrig varit sanna. Vi har det bra här, vi är fria att tänka och tycka. Ändå är det som om någon kedjat fast oss här och vi kommer inte ens så långt att vi kan se runt hörnet för att få se något nytt. Vi vill gärna vara kvar i paradiset men vi villinte släppa in andra där. 

Vill vi bli fria i paradiset så måste vi kanske förtjäna vår plats här. Det är dags att ta ställning. Är jag för FN:s deklaration för mänskliga rättigheter och barnkonventionen eller är jag emot? Jag är för, det ska ingen behöva tveka om! Jag har skrivit innan om hur vi skulle kunna finansiera en bättre och större flyktingmottagning i vårt Sverige. 

Välkommen välkommen hit, vem du än är, var du än är  (Från Sverige med Kent) 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar