lördag 15 juli 2017

Legalisera Cannabis!?!?!?

Det pratas på twitter, det delas i grupper på facebook, det diskuteras överallt på sociala medier. Cannabis lobbyn har jobbat på hårt. Det är inte farligt med marijuana, det används som läkemedel, stat efter stat i USA tillåter cannabisrökning, se på Holland, ingen har dött av en överdos av cannabis osv osv... Så varför legaliseras inte cannabis i hela världen. Vi har tydligen en fantastisk substans som inte dödar, som används för att lindra smärta, som är bättre än alkohol om man är sugen på att festa.

Får jag låna era läsögon och era hjärnor ett tag, jag tänker fundera lite på hur saker och ting verkar. Jag skriver utifrån mina tankar och funderingar, det kan vara bra att veta.

Om cannabis är så fantastiskt som vissa påstår, inga bevisade skadeverkningar kan man läsa på många ställen, inga risker för överdoser, mycket goda smärtlindrande egenskaper. Varför är inte detta lagligt.Varför skulle jag inte vilja att min 18 åring skulle kunna få njuta av detta? Tänk om han kunde slippa ta Ipren när han har ont i huvudet, eller när axeln krånglar. Ipren som har skadlig påverkan på lever och njurar om man tar för mycket. Tänk om han bara kunde röka sig till smärtlindring med en tydligen helt ofarlig substans. Häng på nu, vill ni inte att era barn ska må bra? Vart ska vi vända oss för att få politikerna att förstå vilket bra ämne som finns som läkemedelsindustrin smutskastar och ljuger fram bevis mot. Alla borde vilja ha lite marijuana hemma i fall barnen skulle få huvudvärk eller börja må illa. Om det nu är så ofarligt så varför är det bara extremt sjuka som får behandlas med THC (en av de verksamma substanserna i cannabis).

Man blir tydligen väldigt kreativ av att röka lite marijuana ibland. Fantastiskt, varför låter man inte lärare, arkitekter, ingenjörer... få röka på legalt?

Man blir tydligen avstressad och sinnesintrycken förstärks. Fantastiskt, låt läkare, blåljuspersonal, kollektivtrafikschaufförer, byggnadsarbetare inkl. kranförare röka på legalt.

Cannabis legaliseras på jättemånga platser i världen om man får tro det som står på sociala medier.

Det kanske bara är jag som är lite ängslig av naturen eller kanske rent av en fegis av helvetiska mått, oavsett vad ni kallar mig/mitt tillstånd så litar jag mer på den breda forskningen. Forskningen som jämför många studier  för att hitta samband och skillnader för att kunna bedöma sannolikheten för att man kan göra rätt bedömning av frågan, inte bara plocka enstaka studier och använda dem en och en eller bara en enda.

Kalla det PK forskning eller vad ni vill. Jag tänker presentera lite av vad den breda forskningen säger i allafall. Kom i håg att när det blir så brett och så många personer har varit inblandade i undersökningar, intervjuer, statistik så är det inte säkert att din upplevelse av ett cannabisrus passar in på alla slutsatser eller siffror. Hur man reagerar är ju precis som du som vill legalisera cannabis säger att upplevelsen och följderna är ju individuellt, man kan inte dra alla över en kam. Man kan generalisera om man har siffror från en massa att jämföra med.Givetvis finns ju ingen absolut sanning men det finns mer eller mindre sannolikhet, ju mer sannolikt desto närmre en absolut sanning.

De siffror och sannolikheter jag tänker sprida här kommer framförallt från droginformation.nu , droginfo.com , Thomas Lundqvist 2014 Leg Psykolog o Docent i psykologi, kognitiv neuropsykolog Rådgivningsbyrån i narkotikafrågor i Lund Division Sund, Psykiatri Lund. Pelle Olsson droginformatör. Jag vill ju inte bara ta saker ur luften. Naturligtvis kan man ifrågasätta saker till absurdum men de sannolikheter de presenterar är taget från bred, global forskning, take it or leave it.

Varför vill jag sprida dessa sannolikheter? För att jag inte hittar bred forskning och siffror på allt det som påstås vara så bra helt utan några som helst negativa bieffekter, bara därför. Kan vi en gång för alla bara vara överens om att det måste finnas något som verkar bra, som ger en positiv upplevelse när man använder cannabis i allafall de första gångerna. Skulle folk må sämre redan första gången så är jag tveksam till att så många skulle fortsätta.

Vi kan kanske börja med det där om cannabis som läkemedel. De som fått cannabis föreskrivet som läkemedel i Sverige har inte fått det som rök cannabis. Det skrevs så mycket om att det var tre tror jag personer som fick cannabis på recept. Vad folk inte har koll på att det redan finns THC baserade läkemedel. Man har alltså tagit THC ur cannabis för att göra t.ex inhalatorvätska så att människor med t.ex MS eller svår cancer  kan få en bättre smärtlindring. Det betyder ju inte för det att det är en ofarlig substans. Ni som tycker det är okej med cannabis för att man har börjat öka användningen inom sjukvården tycker ni det är okej om era barn började använda opiater, benzo, och andra substanser som finns i en massa olika läkemedel? En sak är de flesta läkare tydligen väldigt överens om och det är att man röker inte läkemedel om man inte tar dem för att få ett rus. Rökningen i sig ger biverkningar som inte försvarar den positiva effekten. Är du så sjuk att du behöver THC baserade läkemedel så är det viktigt att kroppen kan transportera de aktiva substanserna till dit de ska i kroppen och då är rökning tydligen ingen bra idé. Väldigt svårt att dosera marijuana också då det skiljer så mycket i THC halt från planta till planta. Är det något som tycks vara viktigt inom sjukvården så är det dosering så att man kan se effekter och faror, så att man kan ändra dos om det tar för dåligt eller om det tar fel.

Men kanske viktigaste frågan om man som jag tror att cannabis är dåligt för hälsan måste ju ändå vara varför våra ungdomar fortsätter med cannabis efter att ha testat. Vad är det som gör att människor som testat struntar i den breda forskningen, struntar i att det är illegalt, letar motargument till allt som forskarna säger är sannolikt dåligt med cannabis. Vad är det som får unga människor att bli så förälskade i cannabis att de är beredda att ge allt för att skydda sin kärlek till drogen.

När man har pratat med ungdomar som använt cannabis flera gånger så kommer det ofta upp följande orsaker. Man tycker man får en insikt, man upplever ett annat medvetande, man får sexuella känslor, man upplever ett starkt självförtroende, man får en känsla av att vara vuxnare, man får en känsla av ökad kreativitet, man får en känsla av att kunna tänka, man får en känsla av fina känslor, det hjälper till att fly undan obehagliga situationer, det hjälper till att ta bort personliga problem, det hjälper till att somna. Detta enligt ungdomar som använt cannabis men inte gör det längre. Det funkade bra i början enligt dom men sen slutade det att funka och de behövde cannabisen för att komma upp i det som från början var var utgångsnivån och de kom sällan ens dit och aldrig över den nivån.

Jag tycker det är viktigt att visa på att det är stor sannolikhet att om man självmedicinerar sig med cannabis för att man mår dåligt när man är ung så försvinner inte problemen utan de blir större och svårare att ta i tu med på egen hand när man blir äldre. 90% av flickor som behandlats för cannabisanvändning och 82 % av pojkar hade någon gång uppfyllt kriterierna för en psykisk diagnos. Det kan vara bra att veta att unga hjärnor skadas mer av cannabis än äldre. Cannabis hämmar utvecklingen till vuxen hjärna, Cannabis får hjärnan att åldras tidigare och ökar risken för stroker, alzheimer, parkinson och vad man nu kan ha anlag för så att det bryter ut tidigare än vad det skulle gjorts om man inte använde cannabis. De intellektuella skador som man kan få kvarstår ofta även efter man blivit drogfri. Jag tycker det är viktigt att veta om risker när man säger till unga människor att det inte är farligt med cannabis.

Men Holland då Johan? Holland du vet, där är det ju lagligt. Lika lätt att få en joint som en öl om man är ute en kväll! Bara för att det är så så behöver det kanske inte betyda att det är bra. Lite siffror från beroendevården i Holland kanske skulle pigga upp. Ja precis beroendevård i Holland ja! Av de ungdomar som är intagna för vård p.g.a drogberoende i Holland så är 18% det pga alkohol, 9% pga kokain, 1% pga ectasy, 2% pga opiater, 6% pga av amfetamin, 3% pga GHB, 52% pga cannabis sen fanns det några små poster till. Över hälften pga cannabis altså. I Holland pga av en drog vissa hävdar är ofarlig och absolut inte beroendeframkallande. Spännande tycker jag.

Jag frågar igen. Skulle du lita på; din kirurg som är på väg att operera bort din blindtarm om du visste att hen festade på helgerna med marijuana, på kranföraren som är på väg att lyfta upp 12 ton stålbalkar till dig där du står på 8:e våningen om du visste att hen använde marijuana då och då, på busschauffören som kör dina barn till skolan om du visste att hen gärna tog en joint ibland. Svarar du ja här så vill jag bara upplysa om en inte jätteovanlig bieffekt av cannabisrus. Eftersom THC et lagras i fettceller och gärnan är full av fettceller så händer det att personer flera dagar efter ruset får ett nytt rus och då utan at rökt på igen. Koppla det till känslan av att bli kreativ, avstressad, känslofylld, insikt, medvetenhet. Koppla nu det till att en cannacis rökare ofta under ruset blir apatisk, trög i tanke och handling, slarvig. Alltså känslan och verkligheten verkar vara vitt skilda i ett cannabisrus.

Jag hoppas att ni som förespråkar en legalisering av cannabis är helt okej med att era barn skulle kunna använda det till fest och tråkiga dagar. Om ni inte är okej med det så undrar jag varför andras ungar skulle kunna få njuta av det ni påstår är bra men inte era egna barn.

Nej jag litar som sagt på forskning som försöker gå brett, som jämför mycket forskning för att hitta det mest sannolika och jag kan lätt säga att ni som är pro cannabis kommer få väldigt svårt att övertyga mig om att ni har rätt.

Slutligen en ofta förekommande snudd på utsliten mening. Men alkohol är värre än cannabis! Jag tänker inte ens jämföra dessa två berusningsmedel. Men om vi har ett dåligt berusningsmedel som är lagligt i Sverige, vad är det då som automatiskt gör att vi måste legalisera ett till? Om jag nu har diabetes, ska jag då önska mig en kronisk dålig sjukdom till? Nej om det nu är så att alkoholen är värre så måste väl det mest logiska vara att försöka sprida användningen av det i stället för att legalisera ny dynga. Så tänker jag.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar