söndag 4 december 2016

Skicka hem dem! Eller?

 Blir lite nyfiken när jag hör folk säga att det är bra att vi skickar hem ensamkommande flyktingpojkar som fyllt 18 till Afghanistan för att vi inte har råd att ta emot dem och ha dem här. Att vi borde stoppa flyktingar från Syrien att komma hit. Att vi inte kan vara hela världens samvete och utarma våran egen kultur.

(Alla frågor till mig själv eller påståenden som jag svarar på kommer från en autentisk diskussion jag hade i ett forum) 

Nu skall jag leka lite med diverse siffror. Jag har givetvis ett syfte med detta. Säg att Ali som är från Afghanistan kommer till Sverige, han är 18 år. Han talar dari och engelska. Han går två år på svenska för invandrare (sfi), han läser på komvux i tre år för att få högskolebehörighet, han läser 5-6 år på högskolan för att kunna få ett bra jobb. På grund av sitt namn blir det lite svårt att få jobb snabbt så säg att han är arbetslös i tre år. I detta exempel  skulle man kunna tänka sig då att efter att han varit här i 14 år så jobbar han och betalar tillbaka till staten genom skatt på sin lön som alla andra. Ett barn fött i Sverige börjar ju kosta innan det föds. Jag kallar barnet Tilla här, bara för att det är ett väldigt fint namn och var arbetsnamnet på alla tre barn jag fått. Det är undersökningar och ev föräldragrupper. Tilla föds på BB och de glada föräldrarna är hemma tillsammans med Tilla i 10 dagar, sedan turas de om att vara hemma i säg 18 månader och staten ställer upp och betalar. Tilla kommer sedan att gå på förskola, grundskola, gymnasiet, högskola. Det kommer Tilla göra! Alla gör inte det men i detta exempel gör Tilla det. Hon kommer vara arbetslös ett litet tag. När Tilla är 26-27 år någonstans kommer hon att börja betala tillbaka till staten via sin skattsedel. Det tar nästan dubbelt så lång tid av kostnader för staten innan Tilla börjar ge utdelning jämfört med Ali i detta exempel. 

Så dåligt Johan! Ska man inte skaffa barn nu då eller? Klart man ska om man vill det. Jag betalar gärna mer i skatt om barnen kan få mer förmåner vad det gäller allt. Alla barn oavsett om de är födda i Kabul eller i Malmö. Jämförelsen var ju ett sätt att räkna faktiska kostnader på och tiden innan man betalar tillbaka. Bara det, inget annat

Om jag funderar lite på kulturer så kan jag bara konstatera att jag och mina barn har inte samma kulturella syn eller erfarenhet. Har jag varit en dålig pappa då som inte fört våra kulturella tankar och aktiviteter vidare. Mina barn kan nog inte prästens lilla kråka eller små grodorna utantill med rörelser och allt. Mina barn har inte lekt cowboy och indianer som vi gjorde när jag var liten. Mina barn har inte fått Flygande Jakob och varma  Inlagda päron med en after eight på och grädde som fredagsmys mat. (Jo jag har gett dom det någon gång för att de skulle få testa). Vi hade en Pizzareform i Sverige 1968 och det har ju hållit i sig. Alla samhällen med ett uns självaktning har minst en pizzeria. När jag var liten var gatuköken många fler än pizzeriorna där jag bodde. Så är det inte idag. Tacos är ju numera vår inofficiella nationalrätt tillsammans med kebabpizzan. Hur skulle svensk mat se ut utan influenser av mat från andra kulturer och geografiska platser?

Okej Johan. Men våra pensionärer då. De har dåligt med pengar och får dålig mat när flyktingpojkarna på HVB hemmen får jäkligt fin mat! Om nu pensionärerna får dålig mat vilket säkert händer någonstans så  är det för jävligt, det håller jag med om. Men ska vi straffa pojkarna på HVB hemmen för det? Det verkar korkat. Man måste kanske i någon kommun se över hur pengarna fördelas ja och se till att alla kommun invånare har det bra. 

På tal om pengar ja. Det är ju de rika flyktingarna oavsett om det är ensamkommande pojkar eller familjer från t.ex Syrien som kommer hit! Är det inte bättre att de stannar i sina länder och hjälper de fattiga där? De borde ju stanna och se till att få ordning på sitt land 

Nu tar jag ett exempel på konstiga förhållanden efter som vi människor kan vara såna jäkla as ibland. Ja man måste ha pengar för att kunna fly. Mycket pengar till och med. En lyxkryssning i medelhavet med en båt som är klassat som ett femstjärnigt hotell kostar med Tui (fd fritidsresor) från 13633 kronor per person. Det är sju nätter i fina sängar, det är mycket fin mat och dryck. Det är en del aktiviteter på detta flytande palats. Låter som en go semester tycker jag. Om du vill fly från Syrien med en båt som är överlastad med rädda otrygga människor i en båt som inte Advokat Henriksson skulle vilja byta ner sig till. Det tar några dagar att komma fram. Mat och dryck finns knappt alls och den enda riktiga aktivitet som erbjuds är att be till sin Gud att man kommer fram levande vilket inte alla gör. Det försvinner så mycket människor på medelhavet från "flyktingbåtar". Denna resa kostar uppemot 50000 kronor per person. Låter som en fruktansvärt oskön resa tycker jag. Så visst måste man ha betalningsmedel för att kunna fly. Just på grund av att det finns så många as i världen. Varför stannar de inte då? För att det är krig! Man skickar ju inte tillbaka folk till krig Johan! Jo uppenbarligen gör man ju det. Det var stabilt i Afghanistan mellan 1933-1973 annars har det varit diverse typer av krig där och är fortfarande. 

Men det är sjukt att de rika bara kan dra och lämna de fattiga i sticket! Nej, det är sjukt att människor ska behöva fly. Det är riktigt sjukt. Jag pratade en gång med en man från Syrien. Han hade en fin gård utanför Aleppo. Flera hus, pooler, fina bilar. Han tjänade ruggigt bra. Han har banklån för ca två miljoner dollar, så han har tjänat grymt bra för att kunna komma upp i standard och ha ett skönt liv. Jag har sett före och efter bilder från hans gård. I dag har Isis tagit all hans mark, husen är bombade. Poolerna lika så. Bilarna vet han inte vart dom är. Hans jobb finns inte mer. Han har dock kvar en skuld till en bank. En skuld på ca två miljoner dollar! Han har inte en chans att betala något i sin situation här! Det betyder såklart att skulden växer ganska mycket ju mer tiden går. Han har absolut inget att komma hem till om han skulle blivit utvisad. Nu har ju han och hans familj fått uppehållstillstånd i Sverige så han kan ju stanna. Så kan en persons situation se ut. Det är en sak att vara rik, en annan att ha varit rik.

Jag funderar på vad jag skulle gjort om jag suttit som handläggare på  migrationsverket med en bunt papper som i det fallet är personer, suttit där och skrivit under beslut om utvisningar till Afghanistan. Till ett land som Svenska staten avråder folk att åka till för att det inte är säkert. Skulle jag kunnat skriva på sådana beslut, gå hem och sova gott? Jag vet att jag aldrig skulle kunna ha ett sådant jobb. Jag skulle må så dåligt. Om någon vill tvinga mig att göra en arbetsuppgift som totalt strider mot det jag tror på så kommer jag nog säga upp mig. Men Johan! Vi måste ju för vi klarar ju inte av att ha alla här. Ibland måste man göra arbetsuppgifter som kanske är jobbiga för att det ingår i jobbet. Okej, tror jag hört detta resonemang i andra sammanhang. Men han var ju inte ond, han gjorde bara sitt jobb tyckte en del även under Nurnbergrättegångarna. Lite skillnad där dock. Det är nog ingen som kommer mörda någon för att man inte gör sitt jobb i Sverige idag. 

Det är spännande och se hur mycket skit en del får för sitt engagemang. Som typ Malena Ernman, Henrik Schyffert m.fl Folk tycker tydligen att stå upp för flyktingar på det viset gör man för att påvisa någon slags skenhelighet. Jag är helt övertygad att de engagerar sig för att de vill det med hela sitt hjärta. Jag känner människor som engagerar sig 24-7 och varför skulle kända människor vara sämre än mer "okända". Min ex-fru engagerade sig väldigt mycket i ett transitboende där hon var volontärarbetare. Det har gett mina barn nya vänner bl.a. Känner folk som kollar runt vad flyktingar är i behov av och försöker fixa det till dem. Det kan handla om vinterkläder, fotbollsskor, busskort, tågbiljetter, telefon, dator mm mm. Men Johan det har ju inte alla "svenska" barn råd med heller. Sant men de som fixar sådant har väl rätt att göra vad de vill med sina pengar. Känns bra att någon hjälper någon på det viset. Jag har pratat med flera personer som haft flyktingar boende hos sig. Det är stort tycker jag. När en del människor delar med sig av hem gör de det med en risk för att deras profession kan ifrågasättas. Hörde en människa som sa att hen nog inte var professionell (yrket) för att hen lät en människa bo hos hen och barnen. Jag måste säga att jag ser en sådan person som professionell människa. Många organisationer och föreningar jobbar också hårt med att ge flyktingar en trygg meningsfull fritid, och den kan vara stor innan man fått börja skola eller fått jobb. 

Men vi har inte råd Johan! Jodå det har vi är jag alldeles övertygad om. Vi har ju till och med råd att ge Kent Ekroth livvaktsskydd för 10-20000 kronor varje gång han ska ut på krogen vilket om man skall tro media inte var helt sällan. Det är sjukt att folk ska behöva ha livvaktsskydd men jag är inte glad åt att jag är med och betalar hans skydd via min skatt. Vad kostar det när nordisk front är ute och demonstrerar på våra gator, en utgift till alla skattebetalare är med och pröjsar. Vad kostar det med alla bränder i tänkta flyktingboenden som var? Oj det betalar alla skattebetalare och de som har försäkringar. Det blir ju dyrare försäkringar om ett bolag måste kasta upp mångmiljonbelopp. 

Men de över 18 är ju inte barn längre Johan då kan de inte vara kvar på de villkoren, då är det andra regler som gäller. Man utvisar någon idag som var barn igår till ett land han kanske aldrig varit i. Bara för att du är Afghan så betyder inte det att ditt hemland är Afghanistan. Inte ovanligt att de kommer från Iran. 

Jag har ingen lösning på hur vi ska lösa allt ekonomiskt. Om det ens går att lösa vilket jag tror att det gör. Jag har dock en lösning på "flyktingproblemet" Hjälp folk hit. Vi är fan skyldiga att se till att flyktingar kan vara trygga här. Lika trygga som alla andra i landet har rätt att känna sig. Att vi inte har det så alltid eller överallt är tråkigt och måste jobbas på. Jag är helt säker på att om jag vore tvungen att fly, oavsett vart jag kom så skulle jag aldrig vilja att någon sa. Hej på dig du din jävla svensk. Ta dina köttbullar och lingonsylt, stoppa upp dem i arslet och dra åt helvete för här är du inte välkommen. Det skulle ju kännas fruktansvärt. Jag har ju tydligen finskt blod sen nio generationer tillbaka. Tänk om de kom på att, vi kan inte skicka hem honom till Sverige men vi kan skicka han till Finland. Till ett land där jag inte kan språket, inte känner någon och inte hittar geografiskt.  De skulle ju vara hemskt. Tänk om jag skulle fly och inte få med mig mina barn och folk krävde att jag dygnet runt skulle le och vara tacksam för att jag fått skydd i deras land. Jag är helt övertygad om att alla flyktingar är tacksamma för att de får vara där de är just nu istället för att vara döda, men jag tänker aldrig få någon att gå runt och vara tacksam mot allt. 

Åter igen jag skulle aldrig klara av att ha ett jobb som går ut på att kasta ut människor ur vårt land. Tur då Johan att det finns dom som klarar av att ha ett sådant jobb då. Nä jag tycker det är sorgligt att det finns människor som inte tycker det är jobbigt eller tillräckligt jobbigt för att vägra i allafall. Så ni som tycker att folket ska ut för att de inte ska vara här eller för att vi inte har råd, vad är det jag missat som skulle kunna ändra min syn på det här. Min syn på allas rätt till trygghet och frihet. Min syn på vad en del kallar problem som jag kanske skulle vilja kalla möjlighet! 








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar