söndag 25 december 2016

"Demain il y a un autre jour" som Christer Björkman sjöng. Min egna lilla betraktelse över 2016 (som har sex dagar kvar.)

Inser att det kan vara tungt och kännas bedrövligt att läsa första delarna av denna betraktelse men 2016 har varit allt ifrån ett bra år som alla andra år. Jag vet också att man kan välja vad man vill fokusera på så jag kommer ha fokus på både det jag tycker varit skit och på det jag tycker varit bra.

Jag tänker börja med en massa onödiga mord. Under 2016 har det skett en hel del mord och mordförsök i bl.a Sverige. Fruktansvärt tragiskt att man inte värdesätter ett liv högre än att det bara är att släcka det. Oavsett orsaken till att man bestämmer sig för att ta livet av någon så tycker jag man har passerat en gräns i huvudet som man inte bara backar tillbaka över sedan som om inget hänt. Det är otäckt att vissa människor utnyttjar andra till att gå över sina gränser för att själva slippa vara den fysiska handen som begår gärningen. En massa mord/terrorbrott har begåtts runt om i världen. Det har varit konflikt mellan Armenien och Azerbajdzjan som krävt en del liv, mellan Ryssland och Ukraina, sprängningar och andra terrorhandlingar i bl.a  Egypten, Turkiet, Israel, Burkina Fasa, Bagdad, Nice, Bryssel, Munchen, Berlin, Sydsudan, Kabul, Indonesien, Jakarta, Shan Noorani i Pakistan, dödsskjutningar på diverse ställen i Sverige som jag skrev, i Christiania i Köpenhamn, på en gayklubb i USA, i Bangladesh. I Saudiarabien avrättades 47 personer p.g.a bl.a samhällskritik, hbtq leverne och andra saker som är brott där. I Sydsudan brände regeringsstyrkor barn och funktionsnedsatta levande och som lön för det fick soldaterna tillåtelse att våldta kvinnorna. Någonstans mellan 300 000 och 470 000 (t.o.m februari 2016) människor har fått sätta livet till p.g.a kriget i Syrien.Man tror att över 35 % av världens kvinnor har blivit utsatta för fysiska och/eller sexuella övergrepp. 9-12 åriga Flickor i Indien våldtas på bordeller där de är fångar, de våldtas ca 30 gånger per dag, Mer än en gång i timmen, varje dag, hela veckan, hela månaden, hela året, hela tiden!

En del naturkatastrofer har vi haft med, tar upp några av dem här. Översvämningar i Makedonien och Serbien, Stora skogsbränder i Fort Mc Murry, Jordbävningar i Kina och Italien. För att bara ta upp några.

Vi har ju också fått läsa om Nord Koreas tester av vätebomber som är allt annat än hälsosamma där de slår ner.

Lite andra nedslående siffror gällande hela jorden tänker jag presentera här. Över 304 000 kvinnor har dött i år under förlossningar, över 1 000 000 människor har valt att begå självmord i år, över 8 000 000 människor har dött p.g.a cancer i år, över 7 500 000 barn under 5 år har dött i år.

Vi fick sörja en hel  del människor alldeles för tidigt även om alla dödsfall kan kännas för tidigt för de nära. För att nämna några som ni kanske vet vilka de är så gick tyvärr Calle Wisborg, Josefin Nilsson, Prince, Olle Ljungström, Matilda Rapaport, Pete Burns, David Bowie många år tidigare än vad som borde vara tillåtet. Jag förlorade också en kollega och vän som nyss fyllt 40. R.I.P Ida!

För att återgå till det människor ställer till med för att de vill och kan så kan jag också ta upp följande bedrövliga siffror. Många prominenta personer försökte roffa åt sig och utnyttja diverse system för att gömma sina tillgångar. Panamadokumenten  blev kända i april. 11 500 000 dokument! Ja elva och en halv miljon dokument! Det spenderades även en hel del pengar på¨narkotika 2016. 395 000 000 000 dollar!

Vad är det för värld vi lever i. Vi människor är ju för fan inte riktigt kloka eller? Jag svarar på den frågan om en liten stund. Jag kan inte blunda för sådana här siffror som faktiskt skrämmer skiten ur mig till en början. Helt ofattbara siffror som jag får bryta ner och analysera bit för bit men det blir ändå helt sjuka siffror. Vad har en människa varit med om som inte tvekar på att släcka ett människoliv? Vad har en människa varit med om som rättfärdigar våldtäkt på barn genom att betala andra vuxna människor som styr bordellerna. Vad har en människa varit med om som tycker att dessa (mestadels) flickor förtjänar att våldtas för att torskarna kan betala för det, att de inte förtjänar att få leva fria och gå i skolan. Hur stor misär lever en familj som, jag skriver inte väljer för fanns det val skulle de nog välja annorlunda, säljer sina barn till bordeller? Har dessa människor som begår övergrepp varit med om saker som avtrubbar dom? Eller är det andra faktorer som gör att vuxna människor gör så fruktansvärt fel? Byt ut vad har en människa varit med om till vad får en människa att och läs frågorna igen.

Jag plockar ner detta nu till att titta på saker som hänt här hemma i trygga Sverige. Hemma i Sverige så  har det ju varit en del bränder på flyktingboenden, man har skärpt regler för flyktingar, man har bestämt sig för att pojkar som blev unga vuxna skulle deporteras "hem" till Afghanistan, Vi fick olika organisationer med otäck bakgrund som skulle göra gator och torg säkra, människor valde i större utsträckning på att lita på medier som friatider och avpixlat för att få sina sanningar bekräftade. En grupp människor har fortsatt att hota och hata personer som Henrik Schyffert, Malena Ernman, Rickard Söderberg, Jonas Gardell, Zarah Larsson, Sven Melander, Kikki Nilsenius, Magnus Betnér, Soran Ismail, Özz Nujen m.fl m.fl människor som står upp för människors lika värde. Människor som fortsätter att stå upp. Den så kallade PK eliten. Man väljer att hacka, hata och svärta ner människor som bara vill alla människor väl, människor som vill att siffrorna jag delat med mig av skall minska drastiskt. Människor som vill att du ska ha det bra oavsett vart på jorden du befinner dig, oavsett i viken kontext du befinner dig. Människor som bara vill att ditt liv ska vara fyllt av kärleksfulla tankar och handlingar. Dom människorna finns det en hel del människor som "pissar" på! På riktigt är vi människor inte kloka någonstans? Är det inte bättre att vi triggar Trump och Putin så de trycker på sina röda små knappar och förintar denna skitplanet en gång för alla? Skulle det inte vara det bästa som kunde hända? NEJ!! Absolut inte! Nej Aldrig!

Som jag precis skrev. Det finns människor till och med i lilla Sverige som jobbar skiten ur sig trots hat och hot för att denna planet skall  bli en skön plats. Juan Manuel Santos (Colombias president) fick Nobels fredspris för sitt arbete att försöka avsluta ett inbördeskrig och handeln med drogmaffian. En människa som sätter sig emot en handel där det spenderas 395 000 000 000 dollar/ år, gissa om det finns personer som vill se han död. Han kämpar på ändå. Mikael och Ing-Marie Alfven startade en organisation som heter LoveNepal. De arbetar med att frita och sätta flickorna i de indiska bordellerna i säkerhet. Gissa om de är hatade av mäktiga människor. De arbetar på ändå. Musikhjälpen drog in över 49 000 000 kronor att använda till barn som borde gå i skolan i  krigsdrabbade länder. Roger Akelius skänkte 100 000 000 kronor till flyktingbarn. Så som svar på min fråga om vi människor är kloka så är svaret både ja och nej. Det finns människor som är väldigt kloka i allafall och det tycker jag är hoppfullt.

Lite trevliga siffror kanske borde vara på sin plats. Av dagens energi. Alltså idag! så kommer 1 900 000 000 000 MWh från solenergi, vår planet jublar. Det är färre barn som dör av blodcancer 2016 än det varit innan. Idag har det fötts ca 257 000 barn i världen, det gör 141 000 000 barn i år. Om de får växa upp i en kärleksfull miljö med basbehoven tillfredsställda vilken kraft skulle de då inte vara när de kan börja kommunicera med omvärlden? Det börjar ju med de närmsta sedan ökar ju radien för kommunikationen ju äldre barnet blir. Om barn gör som de vuxna gör istället för vad de vuxna säger så borde det ju gå att fixa skiten i världen om bara vi vuxna tog vårt ansvar. Inte lätt det tror jag inte alls men det borde gå att fixa. 141 000 000 barn i år som är 18 år och vuxna enligt FN år 2034. Hur många hjältedåd, kärleksfulla handlingar, modiga bedrifter kan inte dessa åstadkomma då? De kommer åstadkomma det innan med, det är jag säker på. Många av dessa kommer jobba med att ta hand om människor, unga som gamla, många kommer komma på lösningar på problem, många av dessa kommer hjälpa en kompis, många av dessa kommer att trösta någon som är ledsen, många av dessa kommer bli fantastiska vänner, många av dessa kommer bli fantastiska föräldrar, många av dessa kommer underhålla och roa oss, många av dessa kommer att bli kloka politiker, många av dessa kommer någon gång avstå från att göra en dålig handling, många av dessa kommer avstå från att kränka någon någon gång, många av dessa kommer det stå skrivet om i historieböckerna. Vi vet ännu inte vilka de är men barnen av då  kommer ha full koll. Jag tycker trots det jag skrev först att det finns hopp för planeten jorden lång tid framåt. Och lugn nu folket.  Vi behöver inte vänta till 2034!

Nä vi behöver inte vänta tills 2034! Det sker kärleksfulla handlingar varje dag. Människor är inne och försvarar den sk PK eliten på sociala medier. Människor hjälper någon. Människor gör goda handlingar. Jag har själv sett hur människor på ett flyktingboende ställt upp och jobbat ideellt, jag vet flera människor som öppnat sina hem för flyktingar utan några som helst krav på ersättning från någon. Dessa människor är dagens hjältar. Morgondagens hjältar måste få höra om dessa människor så de lättare kan vara hjältar när det är dags för dem. Som jag skrev på Franska i rubriken, i morgon är en annan dag. Så tänker jag, det går att göra ännu mer i morgon, och dagen efter den ger ytterligare 24 timmar att jobba på för en skön planet att bo på. En människa kan inte göra allt men absolut något! Undervärdera inte kraften i dina dagliga handlingar, historieböckerna har en grymt stor avsaknad av alla hjältar som levt i alla tider!

För att fortsätta att vara lite klyschig. Och en klyscha är bara det om den bara finns utan verkan så Love, Peace & Understanding alla fina hjältar och kommande hjältar. Och störst av allt är kärleken. Jag tror svaret på frågan om meningen med livet är Kärlek!  Ett kärleksfullt 2017 önskar jag er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar