lördag 15 november 2014

Könsnormer och sånt som far runt i huvudet.

 Läst runt lite på sociala medier. Fastnade för diverse inlägg och diskussioner om att sluta försöka göra barn könsneutrala. Jag kan hålla med om att män och kvinnors hjärnor ser lite olika ut och utvecklas i olika takt, kan hålla med eftersom den forskning som finns visar det. Kommer det annan trovärdig forskning som säger något annat så förhåller jag mig till det då.
 
Men! Diskussionen är lite konstig ibland. Verkar som att en hel del försvarar sitt agerande med att vi är olika. Jag funderade på varför det för en del är viktigt att det är könsneutralt. Varför man vill ha sina barn på könsneutrala dagis osv... Jag kan tänka mig att det är viktigt för att det ser ut som det gör i Sverige och även i resten av världen. När man ser hur förtryck och våld drabbar  kvinnor i mycket hög grad. Ja det drabbar även barn i mycket hög grad men det kommer kanske i ett senare inlägg.
 
Jag tror inte som en del tycks tro att förskolor vill ta bort dockvrån eller lekspisen för att inte fastna i gamla normer. Jag tror man vill göra det acceptabelt att både pojkar och flickor attanvända dessa lekutrymmen och leksaker. Jag tror som sagt att det finns skillnad på manligt och kvinnligt men jag tror inte för en sekund att kvinnor skulle ha någon gen som gör att de älskar att städa, tvätta, baka, passa barn, ha hand om sina egna barn för att pappan ska slippa osv... Tror inte heller det finns någon manlig gen som gör att man gärna tvättar bilen, dricker öl och pillar sig i naveln, eller är lite våldsam ibland.
 
Jag anser att det är viktigt att hålla jämställdhetsdebatten levande för att arbetet med en jämställdare värld ska fortskrida. Även om vi tycker det är jämställt så det räcker ibland här i Sverige så är det inte det, det går att göra mycket mer, tittar man på resten av världen går det göra massor även härifrån.
 
 Hörde skrämmande siffror om kvinnlig könsstympning. Lyssnade på Astrid Schluter som är docent i rättssociologi. 91% av kvinnorna i Egypten är könsstympade. Den vanligaste metoden är att skära bort klitoris och delar av blygdläpparna så det går att sy ihop och få en jämn kant. Man syr ihop allt utan ett sugrörsstort hål så kvinnan kan kissa och bli av med mensblod. Hur gör de sedan när de har gift sig och ska ha sex första gången då? Det vanligaste är att mannen ska penetrera kvinnan tills sömmarna släpper och han kan komma in i henne, vilket ska vara väldigt plågsamt för kvinnan vilket är meningen då kvinnan aldrig ska njuta av att ha sex. Som jag har skrivit innan så dör det fler kvinnor av våldsamma män än krig, cancer och bilolyckor sammanlagt. En sak man kan fundera på med när det gäller könsstympning överhuvudtaget är att det nästan alltid utförs på barn! Barn som inte kan vägra för att det är föräldrar som bestämmer att traditionen skall fortleva!
 
För att återgå till inledningen. Det kanske inte är det ultimata att könsneutralisera allt men jag tror det är betydligt värre att lära in gamla förlegade könsnormer i barns huvuden. För att då kommer vi aldrig framåt. Ja ni som reagerar över könsstympningen har helt rätt när ni påstår att det är en urgammal tradition. Det finns en förklaring som jag hittat när jag kikar runt lite. Tusentals år gammal tradition faktiskt långt äldre än bibeln, koranen, toran osv. På den tiden kunde man inget om DNA teknik, det var väldigt viktigt att äldste sonen ärvde familjen. Säkraste sättet att veta att frun var oskuld vid giftermålet och att mannen som då ägde kvinnan var den första mannen att penetrera henne var att hon var i hopsydd. Det är även en effektiv metod för att få frun att inte längta efter eller ens vilja fundera på att ha sex. Frågan i mitt huvud då är hur ofta blir en könsstympad kvinna våldtagen? Och jag utgår från att det ska vara samtycke vid sex.
 
Som sagt Sverige har kommit långt men är långt ifrån mål när det gäller jämställdhet, världen i stora bitar har väldigt långt till mål. Mitt resonemang kräver dock att man vill ha absolut jämställdhet. Lätt för mig att tycka men det finns många platser i världen där man inte vill ha det, så i detta fall kan jag eventuellt tillhöra en minoritet.
 
Jag önskar mig i alla fall i Julklapp att vi får en totalt jämställd värld och att vi till att börjar med slutar tuta i barn förlegade könsnormer.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar