måndag 10 november 2014

Alkohol till vilken nytta?

 Hade en intressant diskussion om alkohol tidigare i dag. Jag ska backa bandet lite. Diskussionen startade med att diskutera ohälsosamma händelser som troligtvis inte hade uppstått utan alkohol. Jag har jobbat på klubb, jag jobbar bland och med ungdomar och jag har sett vad alkolism kan göra p.g.a släktingar som absolut varit alkolister.
 
 Om man jobbar som värd på en rockklubb och helt okända människor sitter och gråter ut och drar sitt livs värsta historier så kanske alkoholen inte är en bra lösning. Om helt främmande tjejer vill att man följer med dem hem för att knulla så kanske alkoholen inte är så sund. Om folk som inte känner varandra börjar bråka om orsaker de inte vet om så kanske alkoholen inte var rätt den kvällen.
 
De som använder en som kurator har antagligen fruktansvärd ångest dagen efter om de minns något. Möter jag någon av dem på konsum så möter jag en människa som berättat saker den människan aldrig skulle berätta för mig om hen var nykter. Varje gång den människan ser mig kan orsaka ångest. De tjejer som ville ha med en hem mår kanske inte heller hundra om de minns något när de springer på mig i samhället. Aldrig att en nykter random person bett mig följa med hem för ett knull. De som helt plötsligt vill slåss kan nog få en släng ångest när den de velat bråka med springer på dem på Ica. Har aldrig sett två personer bara börja slåss för vet i fan.
 
Alltid någon som råkar ut för något. Trillar och slår sig, trillar och råkar slå någon annan saker som händer väldigt sällan vid nyktert tillstånd. Tror nog att någon akutsjukvårdare skulle kunna konfirmera min teori att det är fler akutbesök av alkoholpåverkade under veckosluten än det är under veckan.
 
Man ser inte sällan människor man vet har sällskap men som försöker få till det med någon helt annan. Folk som inte kastar sig in i diskussioner ens på två meters håll står plötsligt och diskuterar allt mellan himmel och jord på två centimeters håll inte sällan med mål att komma innanför trosorna eller kallingarna på diskussionspartnern.
 
När man jobbar med ungdomar får man höra en hel del om hur det går till på deras fester, deras föräldrars fester eller bara vardagskrökande. Sällan lyckliga historier.
 
Som jag skrev så har jag sett effekterna av alkolism på ganska nära håll. Flera släktingar som säkerligen skulle levt längre än de gjorde. Vissa dog för kroppen la av, andra avslutade livet på egen hand under alkoholpåverkan.
 
Känner till människor som fått/får utstå vidrig behandling av sina partners när partnern lämnat nyktert tillstånd.
 
Helt klart är att alkohol är en sinnesförändrande drog! Ibland undrar jag hur den överhuvudtaget kan vara laglig. Jag är inte nykterist själv. Har inget emot att ta en öl, ett gott vin och jag är väldigt svag för god whiskey. Bara så ni vet vart ni har mig. Jag undrar i alla fall ibland hur alkohol kan vara lagligt att sälja som förtäring.
 
Menar jag att man skall förbjuda alkohol som dryck? Vad skulle hända om man gjorde det? Skulle människor må bättre?
 
Jag menar att man kanske skulle förbjuda alkohol. Finns ju andra droger man lyckats förbjuda som precis som alkohol varit socialt accepterat, t.ex kokain. Hjälper förbud? Inte fullt ut men skulle vi legalisera alla droger som vissa vill så tror jag vi skulle ha mycket större problem i samhället. Nu till ett ev problem. Jag kan inte hålla med om att alla som trillar dit får skylla sig själva. De som tycker så kommer inte hålla med mig en sekund i detta inlägg.
 
Vad skulle hända om folk inte fick dricka alkohol? Det kan nog bli lite tufft att något som är så socialt accepterat (vilket känns lite märkligt när det förstör så många familjer) skulle bli illegalt. Det skulle bli jobbigt för en del att inte ha alkoholen att skylla på för att man råkade dansa, för att man råkade säga till en annan människa vad man tycker om den personen, för att man råkade ha sex fast man själv eller den andre eller båda inte ville. Det skulle kunna bli tufft för en del som helt plötsligt skulle vara tvungna att ta tag i saker i stället för att fly. Jag tror att köer till kuratorer och avvänjning skulle bli längre än nu. Jag tror att många använder alkohol som självmedicinering men är jäkligt kassa på att hitta rätt dos.
 
Många tycker att de klarar av att dricka måttligt, så även jag men i jämförelse med vad då? Det har väl hänt att man känt sig helt lagom men förstått efteråt att den känslan inte stämde helt. Omdömet försämras väldigt fort och helt plötsligt så finns det fler alternativ till annars självklara beslut.
 
Det är ganska många som blir drabbade om någon helt plötsligt tappar kontrollen över drickandet och då inte sällan barn. Barnen har inte valt sina föräldrar men jag vet flera barn som får vara föräldrar och "skyddare" åt sina föräldrar och det är helt galet.
 
Jag lämnar detta inlägg med en uppmaning att var rädd om dig och de personer du bryr dig om.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar