söndag 12 februari 2023

Fri tolkning av 1984 i nutida kontext eller helt enkelt Vem drog ur proppen vilket den inte får heta för det heter Göta Kanal. Sluta känn efter!



Ring

Ring

Ring

Hen (H)-Ja hej det är en del av 30% här. 

Jag (J)-Ja men hej, Johan här, hur är läget?

H-Jo men det är väl över 70% av de 30% en idag. Jobbar hårt för att få ner de 70% men tydligen närmar jag mig 75% i stället. 

J - Ok nu fattar jag ingenting. Hur mår du?

H -Jag är inte kvar på 11% och det kan ju vara bra, så 30% är väl bättre men man vill ju vara 0%.

J -? jag förstår inte. Hur mår du?

H -Jag har blivit avhumaniserad och är en siffra i statistiken, jag vet inte längre hur jag ska svara på din fråga utan procent, staplar eller siffror.

J -När hände detta.

H -Det har pågått länge och nu betyder jag inget längre. Jag känner men kan inte känna för jag har fått mina känslor avstängda av er utanför. Allt jag vet att jag ska känna är att jag är 30% och 11% ibland samt att jag är en del av 70% av de 30% som är 100% jag.

J -Ok jag får försöka tolka dig genom att Googla. Det ser ut som att du inte vet riktigt hur du mår men är en del av de som varit långtidssjukskrivna, du mår bättre nu än innan men du har fortfarande en del symptom kvar av vad som gjort att du inte mår så pass bra att du får vara en människa i statistiken. 

Längtar du inte tillbaks till när du var ............. Hens namn, alla namn. 

H - Jag vet inte längre, ni stängde av mig utan att berätta varför och jag blev siffror. Kan ni inte bara återaktivera mig?

J - Nä det kan vi inte, då försvinner du ur statistiken och vi vet inte hur vi ska förhålla oss till dig. 

H - Du förstår mig inte utan att googla på siffrorna men ändå är du så in i helvete feg att du inte vågar ge mig tillbaka det som är jag.

J - Ja men tänk på mig, jag har nu förstått att det är lättare att du använder siffror för hur du mår, då kan jag lättare skak av mig ditt svar om jag bara ger faan i att Googla vad de betyder.

H - Varför är du så elak, jag vill vara......Hens namn, inte bara 30% vilket om ett tag riskerar att bli 40% och du! riskerar att vara på denna sidan helvetet då.

J - Jo men förstår du inte vilken sits du sätter mig i, skulle du vara ..... Hens namn så skulle det ju kunna ställas krav på mig att jag måste bry mig om dig och faktiskt ställa upp på dig om jag råkar vara så dum att fråga hur du mår som jag gjorde nyss och du skulle råka säga något i stil som , Det är en skitdag idag. Nä det var bättre nu när du svarade 30%, och jag ska sluta googla så slipper jag ta ansvar för min påklistrade nyfikenhet.

H - Vad har hänt med dig Johan? Hur mår du egentligen? Varför beter du dig som en idiot?

J - Jag tyckte du sa att du inte känner längre. Sluta anklaga mig! Jag står på rätt sida och har fortfarande ett namn. Jag gillade dig verkligen som namn men som siffra är du otroligt kall. Vad har hänt med dig egentligen? 

H - Varför är jag bara värd något för er när jag levererar det ni anser att jag ska leverera? Vem av er beslutade att mitt människovärde skulle upphöra? När körde ni ner huvudet i sanden och lät er tas över av elitsekten som ni tror det är? Fattar du inte Johan du är också avstängd men fick behålla ditt namn och slapp bli en siffra för at statistiken tål inte för stora spann bland staplarna, de blir otydliga då.

J - Fast nu tar du väl i. Jag bestämmer själv vad jag ska tycka och känna. Lägg av med att skylla på mig. Jag har inget ansvar för att det blivit som det blivit. 

H -Johan. Johan, Johan Du är så jävla styrd av din egen rädsla, du har inte en chans att göra dig fri på egen hand. Sover du bra? Mardrömmar någon gång? Mardrömmar när du dagdrömmer? Jag frågar igen, hur mår du då? Vågar du känna efter eller får jag bara ditt vanliga lättsamma skratt och att det är finemang. Finemang, Johan för helvete du är så rädd att du börjat använda fraser från 30 talets pilsnerfilmer.

J -Det är inte jag som är en siffra i statistiken. Du kanske skulle ta dig i kragen och ta tag i ditt liv. Tror du någon annan kommer göra det åt dig. Välj nu om du vill vara siffra eller..... Hens namn. Bara välj och gör något åt din situation!

H - Johan du är den elakaste människa jag känner, jag litade på dig men du var av samma skrot och korn som de andra, du putsade kanske lite mer på din fasad än de andra men bakom den finns det tydligen mycket skit. Du behöver inte höra av dig mer!

J - Men snälla del av 30%, lugna ner dig. Jag bara säger vad alla tycker. Ta dig i kragen och ryck upp dig. Du är välkommen när du återigen är 100% ditt namn. Vi gillar ju dig då.

H- Jag är mitt namn när ni låter mig koma ihåg vad det är för jag vägrar att vara del av 30%, jag är ändå 100% av mitt namn och det kan ni aldrig ändra på oavsett om ni lämnar mig tioll återvinningen eller slänger mig på tippen. Din feghet, ditt idiotiska sätt kommer tillslut radera ut ditt namn och jag hoppas du får börja som 11% och orkar genomlida det en långtid innan du når 30% vilket du gör om du pallar och inte väljer att bli 1 av 873 för då är spelet över för din del. 

J - Men va menar du? Varför vill du mig illa?

H -Jag vill dig såklart inte illa men jag vill att du försöker förstå. När tog dom och raderade er med namns empati? När blev det förbjudet för er att känna?

J - Lägg av ingen har väl tagit vår empati. Skulle vi inte märka det? Jag känner. Jag känner att du är obehaglig som försöker lägga en del av att du är en del av30% på mig. Vi har väl gjort allt vi kan? Det är tufft för oss också! 

H - Jag beklagar att min situation gör er situation jobbig. Jag förstår att det är tufft. Som jag sa, du behöver inte höra av dig mer. Jag kommer inte svara i allafall, jag behöver inte dina tjänster, Jag förstår att allt du säger du gjort för mig har du gjort för att underlätta för dig. Jag lägger på nu och vi hörs aldrig mer.

J - Hallå? Hallå? Hallå? Märklig människa. Jag har vänner så det räcker. Skulle jag blivit känslomässigt avstängd, hahaha hahaha. 


Detta är ett telefonsamtal i dystopin Nutid.

Jag tycker det är läskigt hur människor mer och mer blir en siffra i statistiken. Hur vi mer och mer avhumaniserar människor för att kunna avvisa dom från sitt sammanhang, sin plats i världen. Detta samtal jag beskrev är helt påhittat och alla likheter med verkligheten är helt och hållet menade. När jag skriver detta har jag 5 personer i tanken hela tiden och ytterligare 3 personer som får plats i den tanken lite här och där. Däremot mitt hjärta är med dessa människor helt och hållet hela tiden. 

Va säger ni. Ska vi börja med att sluta avhumanisera människor? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar