onsdag 1 maj 2019

1:a Maj, leve demokratin och rätten att få demonstrera.

1:a Maj. Arbetarrörelsens dag. Dagen extremhögern försöker ta över i en del samhällen.Svenskarnas Parti försökte några gånger i Jönköping och Nordiska Motstånds Rörelsen gör vad de kan bla i Dalarna och på västkusten. I många länder demonstreras det och talas i dag. Av politiker, om arbetare, för arbetare. Internationalen sjungs på otaliga ställen och jämställdhet, alla folks frihet- hela världens fred, internationell solidaritet är ämnen som talas ut från talarstol runt om idag. Jag förstår att de högerextremister har problem med detta och vill ta över dagen. Men det ärju inte varade traditionellt högerextremister som låter nu för tiden. Polen och Ungern utreds av EU om de verkligen står för de mänskligarättigheterna och tanken om demokrati så att de kan få vara kvar som medlemsländer i EU, Sara Skyttedal som är Kristdemokraternas toppnamn till EU jämför Ungerns Viktor Orb'an med  Frankrikes Emmanuel Macron. En som ifrågasätts som demokratisk ledare och en som absolut inte gör det. Man kan ha olika uppfattning även om demokratiska ledare men i min värld är det märkligt att jämställa dessa två ledare.

Den 26:e Maj är det val till EU parlamentet. Det finns många krafter som försöker dra EU åt höger, man skyller många av problemen på flyktingar. Man vill stänga gränser och minska inflytandet. Jag vet hur jag tänker rösta, för rösta tänker jag. Ca 70% av EU besluten rör oss direkt och det är dom besluten som i väldigt stor del avgör hur vår regering får agera, det är ju ifrån de beslutenmycket av hur budgeten ska se ut grundas. Jag röstade för medmänsklighet i 2018 års riksdagsval och kommer göra det igen i EU valet.

Jag håller inte med något parti i allt men väljer att rösta på de som vill så mycket som möjligt som jag. Morgan Johansson är enligt mig en bra politiker för ut om i en fråga. Jag tycker att man ska ge flyktingarna som är i Sverige amnesti och det ska ske nu, alla flyktingar! Jag är fashinerad över hur öppet vårtlandär och hur väl demokratin faktiskt fungerar. Jag var och lyssnade på Morgan Johansson vår Justitieminister och Integrationsminister när han 1:a Maj talade. Morgan går med 1:a Maj tåget givetvis med ett par säpovakter men ändå, människor kommer honom nära. Han talar på Järnvägstorget i Falköpinginfer några hundra människor som finns i hans nära utrymme. Han har inga problem med attsvara på frågor efter och rör sig bland folket och ställer gärna upp på bild. Morgan vet att saker kan hända, han har säpovakter i områdetmen saker kan hända och skulle hinna hända. Demokratin är så pass viktig att han ändå rör sig bland folket och ställer upp på bilder och frågor. Det trots allt Sveriges Justitieminister och migrationsminister så hotbilden är antagligen inte helt obefintlig. Som jag ska jag ska rösta i EU valet för jag älskar att leva en demokrati. Jag anser att det inte är flyktingar som är hotet mot EU och dess medlemsländer, jag anser att det är extremhögern, bådeden klassiska ochden nya som är hotet mot EU och hela demokratitänket.

Människovärdet vi fodrar tillbaka. Kämpa för rättvisa, frihet och bröd!

Arbetare, i stad på landet en gång skall jorden bliva vår. När fast vi knyta vänskapbandet då lättingen ej råda får. Många rovdjur på vårt blod sig mätta, men när vi nu till vårt försvar en dag en gräns för dessa sätta skall solen strålamera klar!

Av var och efter förmåga åt var och en efter behov.

Länge leve demokratin och må vi försvara rätten till den. Ha en skön 1:a Maj alla människor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar