söndag 9 september 2018

Valet 2018. Därför röstar jag mer mänskligt.

Vi närmar oss de sista timmarna innan vi sagt vem vi tycker ska regera Sverige fyra år framåt. Om några timmar går jag och röstar. Jag ska rösta mer mänskligt. Jag har själv stått vid #röstamermänskligt s valbyrå i Jönköping och pratat om rösta mer mänskligt. Flera som kom fram och pratade med oss hade en bild av att vi bara propagerade för att alla flyktingar ska få stanna i Sverige. Att rösta mer mänskligt kan handla om så mycket mer. Det kan handla om att den som behöver insatser genom LSS lagen ska få det. Det kan handla om att personen som är del av HBTQ rörelsen ska kunna känna sig trygg i sitt land. Det handlar om att alla människor ska få känna sig som medmänniskor och att alla människor ska få känna att alla har samma människovärde. Det är viktigt för mig.

När man står och diskuterar med människor som av någon anledning inte tycker om flyktingar så undrar jag vad det är som gör att dessa människor faktiskt hatar flyktingar. Vad finns i människors "ryggsäck"? Vad gör att en man kan säga rätt ut till en person som tycker vi ska ta hand om de flyktingar som kommer hit att hon ska vara rädd om sin dotter så hon inte blir våldtagen av någon Afghansk pojk eller som han sa en vuxen lyxflykting utan asylskäl. Vad är det som får människor att bli irriterade över att det finns människor som tycker att alla människor förtjänar ett medmänskligt mottagande och en trygg tillvaro här. Vi kan tycka vad vi vill om att det är flyktingar här. Vad vi vill och fakta är ju att de är här. Är det orimligt att man behandlar dessa medmänniskor som just medmänniskor? Om en människa ska utvisas är det då orimligt att den som ska visas ut behandlas humant av samhället under utvisnings processen. Frågar ni mig så tycker jag att alla ska få stanna, frågar ni hur det ska gå till ekonomiskt och logistiskt. Jag har inte en aning om hur det ska lösas men anser att det bör gå att lösa.

LSS lagen som handlar om att ge stöd och förutsättningar så att oavsett vilken funktionsvariation du än har så ska du ha rätt att kunna nyttja samhället som människor som inte behöver det stödet och är om ni frågar mig en viktig lag och en anledning att titta på vilka som vill förbättra förutsättningarna för den lagen. Det är att rösta mer mänskligt om du frågar mig. LSS lagen behövs för att vi inte kunnat bygga ett samhälle anpassat efter allas behov.

Om man inte faller inom heteronormen anser jag att man ändå har rätt att nyttja samma samhälleliga rättigheter som de som faller inom heteronormen. Om en man älskar en man, en kvinna älskar en kvinna. Om en man gillar att klä sig i så kallade kvinnokläder eller en kvinna klär sig i så kallade  manskläder. Om en man känner att han är en kvinna eller en kvinna känner att hon är en man så anser jag att det inte kan finnas ett enda skäl till att det inte skulle få vara så. Det är frågor jag letar svar på hos de olika partierna. Varför? Jo för jag kommer rösta mer mänskligt.

Om en kvinna är gravid och av någon anledning inte vill vara det så anser jag att det är den kvinnan som måste få ha rätten att bestämma över det som händer i sin kropp. Jag tycker det är en rättighet. Men det som växer i hennes kropp då? Ja den måste man också fundera på men hellre aborter gjorda så säkert som möjligt än att man tvingar kvinnan att proppa i sig div toxiska preparat eller göra ingreppet själva på något sätt som kan vara farligt för kvinnan också. Jag tycker att det är en viktig fråga med när jag funderar på över vad rösta mer mänskligt betyder för mig.

Vad jag kommer rösta på är nog inte så intressant egentligen. Jag tycker att Vänsterpartiet och F! står upp för det jag tycker är viktigt. Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Centern är också partier med hyfsad politik men det finns en del grejer som gör att jag nog inte röstar på något av dessa, Liberalerna kommer lite efter dom. Partier som har mycket bra men inte tillräckligt för att jag ska rösta på dom. Moderaterna och kristdemokraterna står ideologiskt för långt bort från mig för att de ska kunna få min röst. Sedan kommer det några partier som strider mot min syn på #röstamermänskligt. Jag har lyssnat på en hel del avsnitt av poden den kokta grodan. Poden drivs av Gustav Kasselstrand nr 1 på Alternativ för Sverige s (AfS) lista och Erik Berglund nr 50 på samma lista. Dessa herrar visar på en människosyn som jag inte ställer upp på. AfS har fler valbara personer som har antytt, påstått, sagt saker som visar på en människosyn som inte stämmer överens med t.ex FN:s deklaration för mänskliga rättigheter, nr 2 William Hahne, nr13 Jeff Ahl, nr 15 Olle Felten,  I Jönköpings landstingsval så finns ett parti som heter Sjukvårdspartiet i Jönköpings län. Nr 1 på listan är Morgan Malmborg, Morgan som uteslöts ur SD och startade Habodemokraterna. Morgan har ojjat sig över att det kom så många flyktingar till Habo och han sa att alla flickor skulle bli våldtagna i Habo. Det har såklart inte hänt. Som sagt Morgan är ju även nr 1 på Habodemokraternas lista till kommunfullmäktige. Habodemokraterna som blev anmälda för att de  i sitt valmanifest förtalade alla andra partier i Habo kommun. Som sagt Morgan blev utesluten ur Sverigedemokraterna. Samma parti som har en partiledare som inget vet och när han väl vet så är det alltid felgissade siffror, en partiledare som vill ha bort public service och tvinga alla invandrare att återvandra. Han hävdar att invandrare och flyktingar inte kan få jobb i Sverige för att de inte passar in i vårt samhälle. Nr 11 på medborgelig samling är Katerina Janouch, Katerina som suttit i div tv studios och talat om hur farligt Sverige är helt utan att ha kollat sina statistiskasiffror som inte stämmer överens med något statistikbolags siffror, hon gör det tydligen för att det ska se ut som att Sverige är så dåligt att det behöver hennes hjälp. .

Som sagt jag kommer #röstamermänskligt på ett parti. Jag kommer inte rösta på SD, AfS, Med, Habodemokraterna eller sjukvårdspartiet. Jag vill också tacka alla som stått vid någon av de ca 100 valbyråerna i vårt avlånga land. Tack så mycket för det ni gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar