söndag 20 maj 2018

Okej att hata, inte okej att hjälpa? Vad hände där?

 Om din vän tänker bryta mot lagen, vad gör du då? Tänker du säga att, ja för fan kom igen kör på bara? Kommer du säga, lägg av det där är inte okej? Kommer du söka hjälp av någon annan för att få hjälp att stoppa din kompis från att begå ett brott? Vilken typ av brott är okej? Är det okej att köra 120 km/h på en 110 sträcka? Är det okej att säga att du inte vet att ditt barns moped är trimmad fasten du har hjälpt till att trimma? Är det okej att gå mot röd gubbe? Är det okej att inte anmäla grannen som slår sin fru för att man inte vill lägga sig i? Är det okej att banka på typen som antastade din dotter så mycket att han måste lappas ihop på sjukhus? Är det okej att stjäla tillbaks din båt som blev stulen? Vart går din gräns. Jag känner ingen vad jag vet som inte brutit mot lagen någon gång, man har kalkylerat risken för egna obehag som böter och liknande men tycker tydligen att risken är så liten och vinsten så mycket större så man chansar. Jag uppmanar inte folk att bryta mot lagen men jag tänker inte filma och anmäla när du t.ex går mot röd gubbe. 

Det har varit mycket snack från bl.a Sverige Demokraternas (SD) håll om att man ska ange människor som påstås gömma utvisningshotade flyktingar. Det intressanta är att de flesta som SD vill ska anges gömmer inga flyktingar. De låter flyktingarna bo hos dem helt öppet, Migrationsverket har t.o.m adresserna för att de ska kunna skicka sina brev till de flyktingarna som fått boendet löst med ideella krafter. Det intressanta är tycker jag att man kan kräva att människor ska vara lagens långa arm när det inte begåtts något brott. Jag hörde Jimmie Åkesson prata om att människors ökade känsla för otrygghet inte alls ligger i paritet med ökade brott men att något får ju människor att känna sig mer otrygga än de behöver. Varför frågade inte intervjuaren om det kunde ha med SDs falska propaganda att göra. När man hör företrädare för det partiet säga att nä det var visst inte sant men hade det varit det så hade det varit illa. Hade jag hittat en livs levande Tyrannosaurus- Rex i mitt badrum hade det också varit illa men nu har jag inte hittat någon sådan där så då behöver jag inte skrämma upp mina grannar med något som inte finns. Sverige mår bättre än Sverige gjort på länge vad det gäller ekonomi, jobbmarknaden, industrin, miljöarbetet mm mm men verkar vara hypokondrisk i allafall eftersom så många hävdar att det är flyktingarnas fel att det är så illa. Illa? Intressant att man kan tycka att det är illa när det är bättre än på länge. Men det hade varit dåligt om det varit sämre än på länge! Ja och hade jag haft en Tyrannosaurus-Rex i badrummet hade det också varit illa säger jag ju men det var ju inte så, så jag kan ju låta bli att säga det då. 

Vad gör att människor vill kriminalisera människor som helt ideellt bara vill hjälpa människor som har det tufft och befinner sig hundratals mil och hot om våld ifrån bort från sina nära och kära. Samma människor tycks tycka det är en bra idé att kriminalisera tiggeri för några tiggare vill vi inte ha på våra fina gator. Hur kan det komma sig att människor vill kriminalisera människor som inte begått brott utan bara har det allmänt jävligt för att de inte är födda med våra privilegier. Hur kan det komma sig att väldigt många av dessa människor som vill kriminalisera dessa blir upprörda när folk vill ha förbud mot nazistiska organisationer, varför blir de upprörda när folk demonstrerar emot nazi marscherna? Hur kan man vilja ha ett land där nazister ska ha fritt spelutrymme och människor på flykt inget spelutrymme alls? Jag kan bara se en anledning. Många människor i vårt land har inga problem med nazister, de till och med sympatiserar med dem till viss del. Det skulle väl förklara alla än så länge små höger extrema partier som poppar upp som t-shirts försäljare på en knallemarknad. Kan man inte säga nej till Nazismen rakt av utan betänketid så anser jag att man fiskar i grumliga vatten. Nej! Det spelar ingen roll om nazisterna vill höja pensionen med 50000% vi ska inte ha med den ideologin att göra! Skulle vi utvisa alla människor som inte är födda i Sverige skulle skulden för allt dåligt som händer i människors liv tillskrivas funktionsvarierade, skulle vi låsa in alla funktionsvarierade skulle skulden läggas på hbtq personer, skulle de göra sig av med alla hbtq personer skulle skulden läggas på religiösa personer, skulle alla religiösa personer försvinna så kommer någon annan grupp att få skulden när något går dåligt. Det är aldrig någonsin mitt fel när det går dåligt för mig, så länge jag är en vit man som håller mig inom normen och inte bråkar med de som bestämmer så finns det oändligt med grupper av människor som får ta skulden för mina misslyckanden. Är vi så in i helvete historielösa att vi glömt bort det? Kriminalisera nazismen och låt folk få hjälpa varandra att klara av svårigheter så mycket de vill!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar