tisdag 1 november 2016

King eller Hora? Lika olika!

Läste på DN idag att den ekumeniska diskussionen försvåras av att Sverige har en kvinnlig ärkebiskop enligt Vatikanen och Påven. Jag tycker man kan vända på det och säga att diskussionen kanske försvåras av Vatikanens och Påvens kvinnosyn. Jag började fundera och letade lite i artiklar, bloggar, diskussionsforum och liknande. Jag letade lite över hur kvinnor framställs i olika situationer och hur de framställs jämfört med män i vissa andra och kanske en del samma situationer. 

Jag är ingen ängel, tro inte det. Jag har gjort och sagt saker jag inte är stolt över alls var så säkra. Jag försöker att lära mig när jag varit Idiot.

Såg i Aftonbladet i dag att de hade en artikel: Hemliga koden, så  blir du en Casanova. Jag läste inte artikeln för jag är ingen pluskund men jag tyckte rubriken var spännande så jag funderade på vad en Casanova kan tänkas vara. Giacamo Casanova som det syftar till var en äventyrare och författare som enligt sin självbiografi på 1700 talet åkte runt i Europa och ägnade sig åt sexuella utsvävningar. Man kan tydligen vara en riktig Don Juan också. Okej,  kollar väl om det kan vara bra då. I den första versionen av Don Juan så sägs det bygga på en riktig person. Han påstås bland annat ha haft nöje i att utöva våld på Sevillas Guvernörs dotter innan han till slut dödade Guvernören själv. Historien har skrivits om några gånger och Don Juan blev mindre våldsam varje gång. Bägge dessa herrar Casanova och Don Juan har fått bli synonymer med ord som kvinnotjusare och Libertin. Libertin var de män som bröt mot normerna både de sociala och de moraliska. De var fria från dess begränsningar.

Okej. Då fick jag lust att kolla upp de kvinnliga motsvarigheterna om det fanns några. Jag hittade inga. Däremot hittade jag en hel del om hur man behandlade kvinnor som "la upp sig", "horade", "Inte kunde stå emot köttets lustar" mm  mm mm... Är man man så är man. Då  behöver man inte följa sociala koder om man kan få till det. Man behöver inte ta ansvar heller verkar det som. Vad grundar jag det på?

Följer en hel del  intressanta och trevliga människor på Twitter. Blir lite ledsen när man ser en del diskussioner där. Pratat med en kvinna som har ensam vårdnad om sitt barn. Pappan bedömdes inte klara någon vårdnad efter självmordsförsök och lite annat. Pappan till barnet har under lång tid via diverse kanaler verkligen trakasserat mamman. En hel del  hot har förekommit och han tar hjälp av sina släktingar att misskreditera mamman. De påstår att hon är en "hora". Att hon ligger runt. Att hon lägger upp sig. osv... Jag förstår att man är arg om man förlorat hela vårdnaden om ett barn men jag tror inte det hjälper att ge sig på  mamman på det viset. Det är inget hon sagt, jag har bara läst inlägg om henne av andra på Twitter. Vi har inte diskuterat pappan alls. 

Såg från en diskussion i annat media på nätet. En kille tyckte att en tjej ( de är i gymnasieåldern) skulle lägga upp sig som den jävla hora hon var. Han ville också knulla. Alla hans kompisar hade ju fått göra det. (så stod det, inte mina ord eller värderingar) Hon hävdade att hans kompisar ljög och det blev riktigt fula påhopp  från killen så tjejen slutade svara.  

Tittade lite på  hur bl.a Zara Larsson och Malena Ernman har det nu med vad jag tycker är puckon som skriver hat och hot. Jodå de får en hel del  fortfarande. 

Häxbränningarna på 1700 talet har kanske inte slutat, vi bränner kanske bara starka, orädda, drivna kvinnor på ett annat sätt idag. Genom att tala om för dom hur mycket vi  hatar dom. 

Det kanske inte bara är Vatikanens och Påvens kvinnosyn som är ett problem i diskussionen. Det kanske även är samhällets kvinnosyn som är en del av problemet. Det är spännande att se hur vissa journalister skriver om "problem med kvinnor på  vissa poster" och andra faktiskt försöker ta reda på varför det skulle vara ett problem och om problemet då är kvinnan. 

Att inte hon eller hen skulle vara värd lika mycket som han känns förlegat men jag vet att det är sanning även idag den 1/11 2016 

När en kille kan komma undan med sitt skryt om antal sexpartners och en tjej blir kallad hora för att det ryktas om ett antal sexpartners då är det skevt i världen. När en manlig religiös ledare får tycka som han vill men en kvinnlig religiös ledare är ett problem då är det skevt i världen. När män tycker att de har rätt att bestämma över kvinnan men kvinnan anses som lösaktig när hon vill bestämma över sig själv så  är det skevt i världen. När män tycker sig ha rätt att förfoga över "sin" kvinnas kropp och kvinnan är värd en örfil om hon säger nej då är det skevt i världen. När en man ska renovera ett hus och är en händig fan och en kvinna vill renovera ett hus och är en galen fan då är det skevt i världen. När en man talar om för en kvinna hur det ska vara eller är då är han en gentleman men när en kvinna talar om hur det ska vara eller är då är hon en psykopat, då är det skevt i världen. När en man tackar nej till hjälp då  är han en självständig snubbe, när en kvinna tackar nej till hjälp är hon en otacksam bitch, då är det skevt i världen. När en snubbe ger komplimanger då är han en fin snubbe, om en kvinna inte tackar för det som var tänkt som komplimanger är hon åter en otacksam bitch, då är det skevt i världen. Om en man inte ler så är han beslutsam, om en kvinna inte ler är hon en surfitta, då är det skevt i världen... osv... Jag kan bara konstatera att i ett av världens mest jämställda länder, Sverige så är det fortfarande jävligt skevt. Är vi beredda på att fortsätta jobba för jämställdhet, är vi verkligen för allas lika värde som vi säger. Jag är glad att jag är man så jag slipper så jäkla mycket skit som kvinnor får stå ut med. Jag skäms samtidigt att jag är del  av den halvan av befolkningen som borde gjort mycket mer och borde vara mer på för att få till jämställdhet. Vi har lite att göra även framåt, mycket bra är gjort men det finns oändligt mycket mer att göra. Vi måste fortsätta kämpa! 

Kärlek och respekt följare och läsare!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar