tisdag 26 juli 2016

PK Hora

 Funderade över begrepp som "PK Hora", "PK Fitta" och liknande smickrande tillmälen eftersom jag får de epiteten i bland av diverse blogg och Twitterföljare. Jag får uppenbarligen väldigt lite av den kakan eftersom mina plattformar inte är så stora. Kollade runt lite bland den så kallade "PK Eliten" eller "PK Hororna" som de tydligen skall benämnas om man får tro de som har problem med vad dessa tycker och står för. Intressant att läsa allt hat mot "PK Hororna" PK (Polititisktkorrekt).  I Sverige används begreppet enligt Nationalencyklopedin om personer "som på ett oppurtunistisktsätt följer den dominerande trenden i samhällsdebatten", i synnerhet som nedsättande beteckning på gängse vänster- och feministiska åsikter" (Wikipedia). Kända "PK Horor" enligt arga, uppenbarligen kränkta människor är Henrik Schyffert, Jonas Gardell, Malena Ernman, Zara Larsson, Magnus Betnér, Kristoffer Appelqvist, Soran Ismail, Özz Nujen, Martina Haag, Rickard Söderberg bara för att ta några. Vad får mig att tycka att hatas av uppenbarligen kränkta människor? Jo för att vad dessa än skriver så flyttas fokus på vad de skrivit till något som de uttalat/skrivit innan. Det är inte heller sällan de så  kallade "PK Hororna" blir placerade i div fack som bögjävel, hora, misslyckade komiker, Rövknullare, osv... Saken är den att det dessa människor skriver om/uttalar sig om inte enligt mig är opportunistiskasätt. Jag tycker det känns som det handlar om mänskliga rättigheter utefter vad FN i sin deklaration fastslagit är mänskliga rättigheter.

-Jaha Johan mänskliga rättigheter, där innefattas väl yttrandefriheten! -Jo absolut men om en så kallad "PK Hora" säger/skriver en sak, du inte håller med så innebär det inte att hen måste ändra sin åsikt. Bara för att det finns yttrandefrihet så innebär inte det att det du säger skall stå oemotsagt om någon inte håller med. Det är här man kan börja se att de som kallar sig Politiskt inkorrekta tar till ord för att nedvärdera personen som engagerat sig i en fråga, senare övergår nedsättningarna i hat och inte sällan vidare i hot. Ofta säkert helt tomma hot men man vet aldrig.

Det som är kanske än mer intressant är att många som delar länkar från Avpixlat, Friatider och liknande media gärna skriver att t.ex Malena Ernman, Rickard Söderberg och Zara Larsson skall ägna sig åt musik och inte politik. Att Henrik Schyffert, Jonas Gardell, Magnus Betnér, Kristoffer Appelqvist, Soran Ismail, Özz Nujen skall syssla med stand up comedy och inte politik, Att Martina Haag skall skriva böcker och inte syssla med politik. Jag har aldrig läst att någon tycker att Mikael Wiehe skulle sluta engagera sig politiskt. Eller att Leif GW Persson skall sluta tycka i det offentliga rummet och ägna sig åt böckerna i stället. Eller att Kjell Bergqvist skall stå på  scen och sluta bry sig om flyktingar. En sorglig men intressant iakttagelse är  att Malena skall ge fan i politik och ägna sig åt musik enligt personer i SD ledningen samtidigt som Jimmie Åkesson spelar musik tillsammans med Ultima Thule.

Hur skulle Sverige se ut om människor inte fick tycka till politiskt bara för att man inte är politiker? Tycker man  på riktigt att bara politiker ska få uttrycka sig politiskt så kan man börja med att sluta rösta. Tycker du det så kommer jag supporta ditt sluta rösta så  mycket jag bara kan. Hur skulle Sverige se ut om folk inte ifrågasatte andra folks idéer och tankar.  Ja hur skulle det se ut, det är ju det som görs mot PK maffian Johan! -Ja jo kanske det men när man inte får det svar man ville är det okej med hot och skit då?

Blir imponerad av folk som följer folk bara för att få hata och hota som blir så förnärmade när de ifrågasätts och får mothugg. Imponerad för att jag imponeras över hur folk kan hävda sina demokratiska rättigheter i ur och skur men glömmer något som heter demokratiska skyldigheter. Ja man är skyldig att se till att man inte bryter mot lagar även när man använder sin yttrandefrihet. Lagar är ett påhitt som är menat att vara gräns i vårt samhälle så att människor far så lite illa som möjligt. Självklart får ni tycka illa om mig och tycka att jag är jordens största idiot men ni får inte hota mig enligt lagen. -Men jag känner mig kränkt Johan! -Det är inget kul. -Det gör jag med ibland och den känslan kan vara obehaglig som tusan långt innan kränkningen blivit ett lagbrott. Kanske därför jag tar ställning i allt där jag hinner fundera över vart min ståndpunkt är. För att jag vill inte stå ensam när jag blir hatad, hotad och kränkt. Att kalla mig PK tar jag dock inte som en kränkning utan som ett erkännande att jag stått upp för något som inte passade dig.

Det är också väldigt intressant att speciellt på Twitter och Facebook följa massa människor som känner sig kränkta av att blivit blockade av människor de ser som PK Horor och har kallat dom bögjävlar, misslyckade komiker, koranpedofiler och allt vad det är. Vissa tycks tro att socialamedier är totalöppna plattformar. Om t.ex Soran Ismail tröttnar på dig för att du inte kan bete dig i diskussionen gång på gång så kan inte jag tycka någonsin att  han gör fel om han blockar dig.  Om någon kommer hem till dig och öppnar dörren i tid och otid för att häckla dig så skulle du nog tillslut låsa dörren och anmäla personen som jag iallafall vet vissa skulle kalla psykopat.

Och ja jag har helt medvetet skrivit mest mansnamn på personer som kallas PK Horor för att det är de som jag sett fått tydligt mycket skit för att vara så kallade PK Horor. Jag kan ju gärna inte hitta på att t.ex en kvinna kallas det och får massa hot och hat för det om jag inte sett att det är så. Det vore ju korkat av mig.  

Bara lite funderingar så här i sommarvärmen. Nu ska jag ut och älska livet igen, Kärlek och respekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar