onsdag 15 maj 2013

(Får) kvinnor behandlas hur som helst (?) !

 Fick en artikel skickad av en vän. Den handlade om feminism. Fastnade för några grejer där. Och funderade på synen på kvinnor i olika vinklar, tyvärr kommer jag ge mig på religionsutövare igen. Då huvudsakligen manliga religionsutövare. Förhoppningsvis inte merparten utan undantagen som låter lite för mycket för att jag ska tycka det ska vara oemotsagt.
 
Var fjortonde sekund blir en kvinna våldtagen i Sydafrika. Man har satsat på våldtäktskondomer som ger förövaren skador och stor smärta. Bra grej kanske men då måste ju förövaren redan penetrerat offret. Jo men bättre än inget kanske? Vi gör precis samma sak här i Sverige. Vi lär flickor hur de ska minska riskerna för våldtäkt. Varför satsar man inte mer energi på att lära pojkar att inte våldta? Jag blir ledsen när jag hör tjejer/kvinnor berätta om deras plan för att komma hem från krogen orörda. Varför ska människor inte kunna ta bussen, varför känner sig vissa tvungna att se till att man har ett lämpligt tillhygge, varför känner många att de ska akta sig för att gå på vissa gator eller genom vissa parker.  Det är så in i helvete fel. Jag förstår att många kvinnor har sina strategier och de har dom bara för att det finns män som inte kan bete sig. Som jag skrivit innan så finns det ett antal senatorer i USA som till och med tycker att om en kvinna blir gravid på grund av en våldtäkt så är det Guds vilja och då ska hon föda barnet och abort är inget alternativ. Dom tror på en Gud som är fullkomligt respektlös mot halva befolkningen. Kom igen nu. Man kan inte prata om en allt igenom god Gud om våldtäkt kan vara ett sätt att befolka jorden. Dessa senatorer är framröstade av folket. De kan ha hur många bra idéer som helst men vad är det för kvinnor som röstar på sådana enligt mig idioter? Skulle de acceptera en våldtäkt på sig själva om det resulterade i en oönskad graviditet?
 
Vad sänder samhället för signaler när det gäller våldtäkt? I Usa så gick ett helt samhälle ut och tyckte att en gängvåldtagen flicka skulle skylla sig själv, hon var ju så full. Okej. Om borgmästaren i det samhället är full en kväll så kan jag altså slå ihjäl honom. Jag skyller på att han var så full och antagligen ville dö. Om du är full en kväll så är det helt okej att jag rånar dig på bil och hem nycklar och tar över din nya Audi och din fyra milioners villa, du var ju så full så jag tolkade det som att du ville det. Vet inte om jag tycker det finns något som håller i det resonomanget men tydligen funkar det jätte bra om man är lite sugen och springer på en full kvinna. LÄGG AV! Så in i helvete sinnessjukt. Varför anser vi att kvinnor är mindre värda i vanliga fall och inte värda ett skit om hon tagit en sipp på ett vinglas? Vad är det för fel på samhället och då i första hand vad är det för fel på korkade as till män?
 
Tycker ju som vissa av er kanske läst innan att kungahuset är en sjuk instution. Någon som inte kommer ihåg bröllopet mellan Kronprinsessan Viktoria och Daniel? Kung Carl XIV Gustav leder fram Viktoria och överlämnar henne till Daniel. Jag var med om samma ritual på mitt bröllop, om jag gifter mig igen kommer inte brudens far lämna över bruden till mig i kyrkan, vi kommer att gå in gemensamt. Varför? Därför att det är en ganska sjuk grej att en man lämnar över sin dotter till en annan man! Det betyder ju att kvinnan ägs av sin far och lämnas över till sin nya ägare den blivande mannen. Är kvinnan inte sin egen, kan man äga en kvinna om man har ett demokratiskt synsett med FNs värdegrund som bas? Nä det är klart man inte kan! Om man läser gamla testamentet så talade ju Gud om för vissa män vem de skulle äkta och bilda familj med. Och så gnäller man på tvångsäktenskap i mellanöstern. Det finns även avvikare inom de som kallar sig kristna med. Jag har altför många gånger hört föräldrar säga till sina barn att de ska gifta sig med någon inom kyrkan eller i allafall inom samma kyrkliga inriktning. Och kollar man på de verkliga avarterna så som till exempel Jehovas vittne så är det ju nästan otänkbart att man gifter sig med någon som inte är medlem. Och gifta sig bör man och i många fall måste man inom kyrkan. Nä så är det inte alls Johan! Jo det är det, har sett det själv, lever man i samboförhållande så är det många som pratar och det blir lätt att hamna i frysboxen.
 
En annan sak jag funderat på är varför det ska vara så minimala kläder som möjligt för kvinnor i olika sporter så som Volley boll, beachvolley, tennis m.fl. Varför ska det vara utseendet som kommer före prestation när det gäller viss kvinnlig idrott? Tänk om männen var tvungna att spela beachvolley tangabadbrallor. Eller Tennis i shorts så korta så att man ser kallingarna hela tiden. Tittar man på reklam också så är det ofta som man har kvinnor när det ska visas upp utseende och män när det ska visas upp prestationer.
 
Om jag träffar en tjej och faller för henne, hon faller för mig och man blir ett par. Om jag har en kvinnlig vän. Om jag bara känner till en kvinna. Är det då rimligt att jag tittar snett på henne och kallar henne hora eller något liknande om jag får veta att hon kanske har haft 50 olika sexpartners i sitt liv? Om du haft perioder i livet kanske i ungdomsåren å du drack lite mer än du tålde lite oftare än du borde är du då okej med att folk kallar dig alkisen? Om du någon gång snattat på ICA är det då okej att kalla dig tjuven? Om du själv har haft någon sexpartner innan du träffat hon du vill leva med är det okej att kalla dig horbock då? Om din mamma haft andra sexpartners än din pappa kan jag då kalla dig horunge? Skulle inte tro att du skulle gilla det men det verkar vara helt okej att kalla en kvinna hora om hon haft flera sexpartners i sitt liv. Detta är för många män väldigt känsligt vet jag. Speciellt om man känner sig liberal och tycker det är naturligt att kvinnan i livet haft andra sexpartners, bara hon inte haft fler än mig för då kommer hortankarna igång.
 
Som jag sagt innan. Vi måste utgå från att kvinnor och män ska ha samma rättigheter och skyldigheter. Och vi måste behandla varandra med den respekt vi själva vill bli behandlade med. Jag kan inte förvänta mig att du Behandlar mig respektfullt om jag inte visar att jag behandlar dig respektfullt.
Detta var lite tankar kring kvinnligt/manligt God natt alla människor och ha en fin morgondag.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar