tisdag 26 december 2023

På spåret eller?


 Julhelgens sista dag och i morgon är det vardag igen. Det skrivs uppenbarligen en del på sociala medier under Julhelgen och precis innan. 

Jag har ett program på gammel TV som jag gillar mycket. Vi brukar även tävla på just annandagen i denna nobla Quizz variant som heter på spåret.

Så då drar vi igång. På 10 poängs nivån så kommer här ledtrådarna. Vi åker från folkhem med miljonprogram 4 veckors semester som blev 5, med barnbidrag och studiebidrag, med fri sjukvård och skola, vi åker mot utveckling bra eller ej. På 8 p Vi åker förbi  skrik om skolavslutningar utan nationalsång, lussetåg utan pepparkaksgubbar, bakverk som heter chokladboll för att de innehåller just kakao och åker mot just utveckling bra eller ej. På 6 p Vi åker förbi tangentbordstruppernas mobilisering nu när det står klart att Kalle Anka och Benjamin Syrsa önskar God Jul kanske inte är för evigt. Vi åker mot utveckling bre eller ej. På 4p Efter Arne Weise har det varit Julvärdar som SVT blivit kritiserade för, bla för att det varit HBTQI människor, Muslimer, En Indie från Skåne osv. På 2 p Vi åker mot en utveckling som jag blir fundersam över. 

Rätt svar. Vi åkte mot ett samhälle som verkligen ökar på vi och dom känslan, vi åker mot utveckling där demokratin får stå tillbaks för att skydda ideal och en Astrid Lindgren värld vi aldrig haft mer än just i berättelser och sagor. 

Jag undrar hur allt runt Julen kan skapa så mycket rubriker överallt av missnöje och rent hat för att det inte är som vanligt. Vi firar faktiskt Jesus födelse och det är fan i mig heligt så rör inte våra traditioner. 

Vi firar ett barn som blev flykting nästan direkt då han föddes. Flykten bar av till Egypten där familjen levde ett antal r tills det var säkert att åka hem. Det är en viktig högtid i Sverige och den rimmar väldigt bra med det staten sysslar med just nu. Eller? Nä inte det minsta faktiskt. Tjänar du inte tillräckligt mycket ska du sparkas ut ur landet, permanenta uppehållstillstånd skall rivas, människor som har en kriminell släkting riskerar att vräkas från sina hem och utvisas. Om du sysslar med bristande vandel skall du utvisas om du inte råkar vara statssekreterare då är det inte så farligt. 

Alltså på riktigt. Det är inte flyktingarna och invandrarnas fel att vi har och har haft en kass integrationspolitik. Jag önskar mig ett nyårslöfte av alla som sysslar med politik att man börjar titta på integrationspolitiken och försöker göra den human. Det måste gå att göra på annat sätt än att splittra samhället och göra människor till de andra, de inte lika mycket värda. Nuvarande hantering känner jag strider mot det mesta han som föddes på juldagen stod för (Jesus alltså) Om Jesus födelse är det viktigaste på året för så många så kanske vi borde se de framtida vännerna, bröderna och systrarna i främlingarna vi möter. 

Bara en spaning så här i Julhelgen, mina tankar och idéer som jag förhoppningsvis delar med många. 

God Julhelg och ha en fridefull fortsättning. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar