lördag 29 juni 2019

Happy Pride! Eller?

Happy Pride var det ja. Efter upploppen i Stonewall i slutet av Juni 1969 som föranleddes av att polisen gjorde razzior mot bl.a baren Stonewall Inn i New York så började man samla olika HBTQ rörelser och utlyste Juni månad som Happy Pride month för att visa för världen att HBTQ personer inte får nyttja de mänskliga rättigheterna på många platser på jorden. I Sverige i år 2019 så är 42 olika Happy Pride arrangemang planerade från norr till söder mellan juni och september. Det finns ytterligare ett 30 tal orter/städer som planerar för att genomföra någon aktivitet men inte spikat datum ännu. Uppenbarligen är frågan om HBTQ personers rättigheter viktig även i det jämställda öppensinnade Sverige. Hur öppensinniga och jämlika är vi när det kommer till HBTQ personers rättigheter? Vi lämnar Sverige för ett litet tag men jag återkommer tro mig.

Detta blir ett inlägg om HBTQ, religion nästan bara Kristendomen, människans utveckling enligt forskning och Bibeln mm mm. Mycket kringelikrokar tills min analys av läget är klar eller oklar.

Uganda är ett av de farligaste länderna i världen för HBTQ personer att leva i. I och för sig så ersattes dödsstraffet med livstids fängelse för  HBTQ personer 2014 men många med makt vill ha tillbaks dödsstraffet för att inte vara en heteroperson. Många som förespråkar dödsstraff förHBTQ personer i Uganda är präster och andra högt uppsatta kristna människor. De har lärt sig av amerikanska missionärer att homosexualitet och alla andra uttryck för sex och könstillhörighet som strider mot heteronormen är den värsta synden av alla. Så vad har detta med Sverige att göra? Jo Hillsong, Livets ord och Citykyrkan har flera gånger bjudit in dessa homohatande dödsstraffslängtande pastorer och präster att utbilda pastorer i Sverige. Nu säger många att, va fan du drar de extremaste grupperna av de som kallar sig kristna i Sverige. Ja självklart gör jag det för jag tror att man måste vara väldigt extrem om man tycker att dödsstraff är rimligt för att bekämpa HBTQ rörelsen. Vad är man rädd för? Moraliskt förfall? För det känns ju som hög moral att vilja döda en t.ex kvinna för att hon är kär i en annan kvinna, eller? Det är okej att önska livet ur någon som begår det fruktansvärda brottet att bli kär i en människa med samma juridiska kön, det är alltså ett brott att inte döda sina känslor för en annan människa. Ja det finns "kärlek" som inte är okej i lagens mening, det kan handla om att människor inte uppnått ålder för sexuell aktivitet, det kan handla om att människor får känslor för familjemedlemmar, det kan handla om känslor för personer med diverse funktionsvariationer som inte ges möjligheten att själva välja, det kan handla om att människor får känslor för att skada andra men det är inte dessa avarter av "kärlek" jag pratar om, det är kärlek på lika villkor mellan två eller flera juridiska personer. Jag har inte heller sagt att alla kristna människor är homohatande hatiska dödstraffstörstande fanatiker men jag säger att det finns en del av kristenheten som beter sig så. Jag känner som jag skrivit många gånger innan en hel del kärleksfulla empatiska helt fantastiska människor som har sin tro inom kristendomen. Jag känner i och för sig kärleksfulla, empatiska helt fantastiska muslimer, budister och folk som inte vet riktigt om de har någon gudatro alls samt ateister. Jag är säker på att det finns kärleksfulla, empatiska helt fantastiska personer oavsett livsåskådning. Men som Kristen person så är det inom Kristendomen jag rört mig mest och det är där jag har min ryggsäck packad till stor del.

Men kan man verkligen som Kristen ifråga sätta kristna sammanslutningar, agerande av andra kristna människor? Klart jag kan, jag har inte en aning om du kan men jag är säker på att jag kan. Jag skulle aldrig kunna leva med en religion där man inte kan ifrågasätta saker, ting och agerande. Det finns en hel del som ifrågasätter mitt agerande när jag skriver här i min blogg. Hur kan jag ifrågasätta? Jo så här ser jag på vissa saker.

Vad är en regnbåge? En del som läst rubriken och kommer ihåg den kanske får upp en bild av att regnbågen är en symbol för mänskliga rättigheter som HBTQ rörelsen kämpar för. Den bilden har jag också många gånger. En del tänker regnbågen när man får frågan kastad på sig som ett optiskt meterologiskt fenomen som skapas när solen lyser på fallande regn, regndropparna bryter ljuset tre gånger och då ser vi en båge av färger enkelt förklarat. En del tänler regnbågen som en gåva från Gud till Noa (Han som hade med sig sju par av alla rena djur, ett par av alla orena djur samt sin familj och deras familjer på en ark när Gud skulle göra en ny jord och få bort all smuts och synd från jorden enkelt förklarat vilket säkert vissa har svårt för att ta) som tecken på det nya förbundet mellan människa och Gud. För att förklara lite så Levde Noa enligt historian någon gång runt 2100 f.kr och han omskrivs i Gamla testamentet som skrev ungefär 1200 f.kr vilket skulle vara ca 800 år efter han levt. Ja han blev ca 900 år gammal men hans liv började någon gång ca 3000 år f.kr om man får tro källorna på wikipedia som är betydligt mer träffsäkra i allt annat än vad t.ex Nationalencyklopedin bevisat är. Vi har alltså i nutid problem med att veta vad som egentligen hände för 4-5000 år sedan vilket är märkligt för forskarna som kan gissa väldigt trovärdigt utefter vedertagna mätmetoder vad som hände när universum föddes för vad man tror kanske 13 miljarder år sedan. Planeten Jorden som är vårt hem bildades om man tror forskningen för 4,5 miljarder år sedan. Homosapiens som inte är den första människan men som är den nu levande satte sina första steg här för ca 200 000 år sedan enligt forskningen, för ca 6000 år sedan för en del som försökt räkna ut jordens och mänsklighetens ålder med hjälp av Bibeln, det är en stor skillnad och därför är oenigheten kring detta inte enkelt att försöka reda i. Det finns andra människor/människoliknande arter som levt tidigare och då pratar man om Neandertalmänniskan, Homo floresiensis och Homo erectus vilket också försvårar det när folk vill hitta motstridigheter hos varandra.

Men vad säger Gud om homosexualitet? Är det Gud som säger? Är de som fått sina skrifter publicerade i Bibeln alla uppfyllda av helig ande? Hur kommer det sig att man har godtagit att få med apokryferna i Bibeln? Bibeln som samlade ett antal litterära verk ca 300 e.kr på konciliet i Nicea. 300 år efter allt med Jesus hade hänt. Hur vet man att alla skrifter man ratade inte var skrivna av män som var uppfyllda av helig ande. Här satt det människor i ett land som 300 år tidigare ockuperat landet där Kristendomen föddes persona non grata, jo det var väldigt många som ville se Jesus död och hade inte det hänt så hade profetian inte fullbordats. Toran som är någon slags grund för gamla testamentet är betydligt äldre såklart, men texterna i Bibeln, hela Bibeln är utvalda ca 300 e.kr. Backa 300 år från nu och se vad som skrevs då då pratar vi om 1700 tal ca 150 år efter att Sverige övergett Katolicismen för den Lutherska protestantismen. Vad gjorde att en präst från Tyska Eisleben blev förbannad och ändrade på en stor del av världens största religion? Man ändrade på stora betydelsefulla saker sås som att inom protestantismen finns ingen Påve, man köper sig inte fri med avlatsbrev utan med en tro på Jesus och Guds förlåtelse och nåd. De svenska frikyrkorna är ju en vidare utveckling av den svenska protestantiska kyrkan. Alltså är vi ganska långt utvecklade från de gubbar som satt och bestämde vilka skrifter som skulle få kallas heliga för ca 1700 år sedan. Vad är det för skrifter i Bibeln egentligen? Det finns bland annat brev till Korinth, alltså brev skrivet direkt till människorna i Korinth. I de breven skriver Paulus att kvinnan ska tiga i kyrkan vilket folk än idag tycker är en bra idé och man vill inte se kvinnliga präster eller pastorer. Varför skrev man att kvinnorna skulle tiga i kyrkan? Helt enkelt för att kvinnorna i Korinth ville inte släppa de grekiska Gudarna så de predikade om dom också alltså var deAlternativ
t enklaste sättet att slippa konkurensen av de grekiska gudarna att kvinnorna inte skulle tillåtas att yttra sig i kyrkan. Jag har aldrig hört en kvinnlig predikant, pastor, präst predika om Grekiska gudar så det borde enligt mig vara en ickefråga om man nu inte levde i staden Korinth för ca 2000 år sedan.

Det finns liknande kopplingar till det här med homosexualitet. Platon skrev om den Grekiska homosexualiteten ca 400 f.kr. Sex och kärlek mellan män var vanligt i antikens Grekland främst bland överklassen och i Armén. Den enda accepterade formen av kärlek män emellan var pederasti-pojkkärlek som det översätts med.En äldre man med status eller hög rang i armén(vilket också är status) tog en ung pojke av god familj under sina vingar. Den äldre mannen erbjöd uppfostran, visdom, vänskap och kärlek. Pojken visade beundran och återgäldade sin tacksamhet i form av sexuella tjänster. Enligt Platon föddes livslång vänskap på det viset vilket i bland annat armén bidrog till att man slogs för de sina på slagfältet då sammanhållningen var enormt hög i den Grekiska krigsmaskinen. Det hände att Judiska pojkar blev kidnappade och skulle få uppfostran av grekerna för att de inte skulle vilja kriga mot de som uppfostrat dem och blivit deras familj. Det där med våldtäkt vilket jag anser att det är har tydligen alltid funnits i krig. Då Grekerna var nästintill oslagbara på den tiden så fanns det inte mycket man kunde sätta emot förutom att få de unga pojkarna att förstå att de skulle brinna i helvetet om de anammade de Grekiska sederna så då kom det första förbudet för män att ligga med andra män. Det pratas bara om ,män när det handlar om homosexualitet på denna tiden. Frågan blev väldigt aktuell när Romarna ockuperade Judarnas land. Romarna hade också en tanke med att män kunde ha sex med män för att höja sammanhållning och för att soldaterna skulle slåss för varandra precis som grekerna gjort. Även Romarna kidnappade Judiska pojkar och hade sex med dom (Våldtog dom om ni frågar mig) för att dessa pojkar skulle känna samhörighet med Rom och inte vara så benägna att försöka göra sig av med den Romerska ockupationsmakten. Alkts. Förbuden mot att män ligger med män har kommit när krigsmakter hotat landet och befolkningen och utnyttjat situationen till att våldta för att splittra och skada försvarsviljan. Är dessa delar som då skrevs mellan 2000 och 300 år innan de hamnade i Bibeln utan tvivel skrivit av människor som varit uppfyllda med helig ande? Det skulle vara intressant att se ett svar på detta som inte skulle kunna frågasättas men det enda som skulle kunna bevisa det är  nog om Gud själv kom ner till Jorden och förklarade läget för oss. Jaja men vi har ju Guds tolkar bland oss, de kan ju tala om vad som är vad. Jo Katolikerna har ju Påven, länge var ju Kungen Guds företrädare här i Sverige. Vi kanske skakolla med HKH Karl XVI Gustav vad han säger som Guds ställföreträdare, eller så kan vi kolla med Sveriges Biskopar, eller bara med Präster, Pastorer, Predikanter som tolkar skrifterna åt oss. Men de säger ju olika! Då har vi ett problem, ett problem som aldrig varit nytt de senaste årtusendena. Det finns över 260 olika Kristna inriktningar, många olika men många väldigt lika varandra. Det enda de har gemensamt till 100% i och med att de kallar sig Kristna är att de tror att Kristus föddes av Jungfru Maria, torterades under Pontius Pilatus, dog på korset, begravdes och uppstod för att återvända till himmelen.

Då återkommer jag till det här med Happy Pride, regnbågar och mänskliga rättigheter. När företrädare för en religion vill förbjuda HBTQ rörelsen att använda symbolen enligt dom som är det nya förbundet mellan människa och Gud så undrar jag varför. Är HBTQ personer inte inräknade i ordet människa? Om man nu tror att Gud gav regnbågen som symbol för det nya förbundet mellan hen och människan så undrar jag om det aldrig regnade de 4,5 miljarder år innan eller för de fundamentala bibeltrogna de 2000 år innan Noa? Det kanske bara regnade på natten så att solens inverkan på regndropparna skulle hållas hemlig? Om nu vilket jag tror att regnbågen är ett optiskt metrologiskt fenomen så kan väl ingen äga regnbågen. Vem som helst kan ju använda den som en symbol för vad man nu vill. Vissa bilder av regnbågen kan säkert vara upphovsskyddade men då får man väl göra sig en annan bild som man får upphovsrättsskydda själv eller så låter man alla använda den.

Om man nu tror att t.ex homosexualitet är något som ska bekämpas till varje pris så kan man ju undra hur Gud tänkte om han nu la det arbetet i Sverige på Hilsong, Livets ord, Citykyrkan, en frilansande Runar Sögaard eller en Åke Green. Jag vet inte. När Lot flydde med sin familj från syndens näste så hade han hjälp av Guds egna änglar, det kallar jag hardcoreväktare av moral. Fast ett tag innan hade en folkmassa jagat och skulle våldta två änglar (Kommer inte i håg om det är samma änglar) då erbjöd Lot dem att ta hans döttrar i stället. Detta är väl ett väldigt tydligt tecken på vilken maktordning som gällde på den tiden. Det är förbjudet att vara homosexuell men för att skydda sin tros budbärare så är man beredd att låta sina döttrar bli våldtagna. Är detta en sann historia eller en liknelse? Inte ens det är Kristna människor överens om i världen i dag. Om över 250 organisationer inom Kristendomen har lika många sätt som de har medlemmar på att tolka texterna så kanske man ska vara försiktig när man utestänger/fryser ut medlemmar. Klart ingen ska tvingas viga homosexuella om de inte vill men att vilja hindra andra att göra det är lite märkligt. När man som församling i en frikyrka har varit tydlig med vart pastorn står i frågan men att det är hans åsikt till att man inför de åsikterna i stadgarna som en av de tre viktigaste reglerna. Jag hoppas att tron på Jesus kom som viktigaste regeln i stadgarna i allafall. När man väljer att strama upp riktningen i församlingens regler så att man talar om för medlemmar att de kanske inte är välkomna längre om de vill åtnjuta rätten att få ta del av FNs deklaration om mänskliga rättigheter då funderar jag i allafall över vad som händer. När ungdomsledare i församlingar pratar om HBTQ som sjukdom som man kan bli frisk ifrån om man bara tror tillräckligt så undrar jag vart de lyckats diagnostisera HBTQ som en sjukdom/åkomma någonstans, de vet uppenbarligen något som hela läkarkåren gav upp i Sverige 1979 för fyrtio år sedan så det har funnits tid att lägga fram bevis om att man gjorde fel när man inte längre klassade det som sjukdom/sjukdomstillstånd.

När människor utövar en religion som Kristendomen och tycker det är rimligt att man bjuder in präster som tycker det ska vara dödsstraff för HBTQ personer bara för att de visar sin kärlek så undrar jag. Klart vi ska skjuta av HBTQarna det är Kristet det, de asen visar ju att de älskar en annan människa. Eller hur tänker man? Skulle jag skriva att jag vill att man skjuter alla anhängare till Hillsong, Livets ord, City kyrkan, Runar Sögaard eller Åke Green så skulle det nog anmälas som olaga hot och det skulle bli en rättegång där jag skulle få det svårt att vinna. Så därför gör jag inte det, jag gör det inte för att jag tror inte på att våld är lösningen på något. Jag tror inte på dödsstraffet som våldsprevention eller som lösningen på något problem. Människor som vill leva i fred även utanför samhällets normsystem är extremt farliga för människor som vill hålla på ett normsystem oavsett om det är flera tusen år gammalt och tillkommit för att hålla folket på plats under sin/sina ledare. Vill jag äta en tomat på fruktstunden så kan jag upplevas som ett problem för kalle kanske vill ha sockerärtor men tog äpple för att det stod fruktstund. I det läget är tomaten inget problem. Om Kalle tog varorna ur butiken för att han inte kunde betala som Lisa gjorde för sina varor så har vi ett problem för då åsamkar Kalle skada för någon annan. Så frågan är vart vi lägger oss i vad vi tycker om Happy Pride. Tycker vi att Kalles Tomat på fruktstunden är av samma brottsliga karaktär som stölden i affären eller kan vi leva med att andra inte gör som du förutsatt att dom inte skadar andra?

Vi har politiska partier i Sverige som vill inskränka på HBTQ personers rättigheter mer än samhället redan gör. Vi har partier som använder HBTQ personer och utlandsfödda personer som syndabockar för allt som inte är bra. Vi har sett detta igenom historian många gånger och varje gång har det blivit ett helvete för väldigt många. Måste vi skapa mer helvete än det redan finns? Det är för det här som jag tycker att HBTQ rörelsen är viktig och att Happy Pride finns, får leva vidare och bör uppmärksammas på de över 40 platser som gör något inom Happy Pride i sommar.

Kan du verkligen kalla dig Kristen efter allt du skrivit här nu Johan? Ja! Min tro är en sak mellan mig och Gud. Jag har inga problem med att ifrågasätta saker och jag tror att det är meningslöst att söka Gud i det meningslösa. Att folk dör i krig och våld är en akt av mänskligt handlande och inte Gudomligt om ni frågar mig. Vi fick ju den fria viljan som en gåva och den kan ju användas hur som helst, därför skyller jag inte på någon Gud att människor som påstår att de går Guds ärende med hat i hjärtat finns.

Jag vill bara sända en tanke till alla människor som förföljs, torteras, dödas, utnyttjas för att någon tror de gör en Guds gärning.

19-25 Augusti är det Jönköping Qom Ut. Missa inte detta om ni är nyfikna på vad Happy Pride är.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar