onsdag 21 februari 2018

Det var bättre förr! Eller, ju förr desto bättre!

Det var bättre förr. Eller var det så att det bara var enklare förr? I barndomens förenklade värld som sträckte sig till den stora skogen bredvid bostadsområdet där jag bodde, ner till den stora stranden 4 minuter hemifrån. Vi lekte Cowboy och Indianer i skogen vi sköt varandra, vi dog, räknade till 20 och levde igen. Vi gick hem när alla andra började gå hem för då var det middag. Vi åt ihop, hela familjen. På lördagen gick vi till tobaksaffären med en näve småmynt och köpte lördagsgodis. Vi stod bakom en liten glasskiva och pekade på vilka godisbitar tanten i affären skulle lägga ner i påsen. fem femöres bitar, någon tioöresbit kanske till och med någon 25 öresbit. Var det något kvar av pengarna så tog vi femöresbitar för att få mycket i påsen. efter tipsextra så var det fem myror är fler än fyra elefanter på TV:n. Vi var ute och lekte i ur och skur. Det fanns alltid kompisar nära. Det här är helt sant. Inget är påhittat. Så visst var det väl bättre förr? Eller var det bara enklare? Eller kan det varit så att jag bara var så liten att jag inte tog in det som hände i världen för att jag var glad och nöjd i min värld. 1979, var världen bättre då? Nej den var bättre förr säger någon som tycker att 1949 var bättre för då var han 7 år precis som jag var 1979. Det är läskigt när det finns ett politiskt parti i Sveriges riksdag som spelar på det var bättre förr känslan. De försöker spela på våra barndomsminnen som inte har plats för någon omvärldsanalys i global mening. Omvärldsanalysen var av omvärlden som låg inom synhåll från där vi stod. Där jag växte upp såg de flesta ut som oss i min familj, även om de hade estniska eller finska efternamn så såg de ut som oss i min familj, ljusa i hyn. Ibland när man satt och kollade på nyheterna så pratade dom om krig, Irak och Iran fanns det två länder som hette som låg långt bort. Där krigade dom, pappa kunde vara lite bekymrad över om bensinpriset skulle stiga på grund av det kriget. Sovjet som var så sjukt bra i Ishockey hade invaderat ett land som heter Afghanistan som av TV bilderna att döma bara bestod av klippor, sten och grus. Det var ett krig som tydligen inte påverkade bensinpriset så det hörde man inte så mycket om hemma. Man hörde inte så mycket om människor på flykt. Det fanns inga flyktingar på Sjöåkra som var området där jag bodde heter. När jag var sju åtta år så funderade aldrig jag och mina vänner på männsikor som var på flykt. Det svåraste vi pratade om var hur man skulle kunna få dansa nära Anna-Lena på nästa minidisco, och det pratade man bara om med sina närmaste vänner, tänk om fel personer visste det. Det var nog inte enklare heller förr men går man tillräckligt långt tillbaks så kommer man ner i ålder där världen inte var greppbar mer än ett par meter bort.

Det finns krafter i Sverige pratar om att det var bättre förr innan allt våld, våldtäkter och terror. Då undrar jag när är förr. Kan inte varit på 80 talet då Sovjet skulle invadera Sverige varje dag och vi skulle vara deporterade till Sibirien innan frukost om vi överlevde de fem minuter "Ryssen" skulle behöva för att ta Sverige. Kan inte varit 70 talet då vänstergrupper i Europa stod för en hel del terrorism. Det kan inte varit på 50-60 talet då kallakriget gjorde varje svensk försvarsminister livrädd och man var på helspänn hela tiden. Det kan inte varit vid de båda världskrigen, då var det inte heller tryggt i Sverige. Det har alltid funnits hot mot Sverige, det har alltid förekommit våldsbrott i Sverige. Vi kan inte backa tiden till någon fantasitid då alla människor bara älskade varandra och fikade hela tiden, inte ens under det fria sextiotalet. Däremot inte sagt att vi inte ska bekämpa våldsbrott, klart vi ska bekämpa det. Det är ju det som måste göras, hitta bra metoder och strategier för att få ner antal våldsbrott i Sverige. På något sätt måste det väl ändå finnas en nollvision gällande våldsbrott.

Om vi inte backar tiden till våran barndom när den nu var utan försöker lösa problemen här och nu för att kunna gå in i framtiden på ett tryggt och säkert sätt så tror jag att det kan bli bra. Nä att det skulle varit bättre förr köper jag inte, ju förr desto bättre säger jag. Ju förr vi tar hand om varandra desto bättre, ju förr vi löser problem som finns i motsättningar mellan grupper desto bättre, ju förr vi kan känna att vi delar jorden med varandra desto bättre. För att nå dit så måste människan sluta hämnas. Vi måste nog hitta sätt att dra ett sträck över saker som varit, funkar kanske inte med allt men med mycket. Dra ett sträck över oförrätter, sträcka ut händerna till varandra och tillsammans se till att ju förr desto bättre verkligen blir ju förr och inte bara förr.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar