onsdag 17 juni 2015

Men va fan, tål du inte lite skoj korkade brud!

 Läser ju en del media sidor på nätet, läser en hel del bloggar, twittraren en del, läser desto fler tweets. Ja jag kanske har snöat in på jämställdhet men även om Sverige är femte bäst i världen på det så är vi inte bra nog här och världen är definitivt kass på det. 

Något av det värsta man kan säga/skriva om är tydligen att alla män är potentionella våldtäktsmän. Åh vad många män blir förnärmade och känner sig kränkta. Tänk om vi bara kunde stanna upp, tänka efter och fundera på om det kan vara så och vad som isåfall är fel och vad som kan göras åt det. Skulle jag vara en potentionella våldtäktsman? Ja det är jag ju helt säkert i ögonen på någon som inte känner mig väldigt väl. Och jag kan nog vara det för någon som känner mig väl också. Många våldtäkter sker i nära relation. Sverige ligger etta i Europa på våldtäktstoppen och trea i världen! Jo så är det ju absolut som ni tänker nu. Vi har ett mycket bredare spektrum av vad som är våldtäkt. Tvångsgifte kan ju ses som våldtäkt vid varje samlag men det räknas inte så i statistiken. Bara våldtäkter som kan ge fängelse. Men är det ändå inte jäkligt skrämmande att Sverige ligger i topp på de listorna även om vårt våldtäktsbrottsspektra är lite vidare än de flesta andras? Vilka våldtar? I nästan alla fall är det män!  jag tycker inte det är konstigt alls att alla män är potentionella våldtäktsmän, tråkigt javisst men ännu tråkigare för de som inte vågar känna sig trygga i sällskap med män. 

Men va fan Johan ge dig! Skulle Carin som jag känner så jäkla väl kunna se mig som en våldtäktsman? Svarar du ja här kan du dra åt helvete! Jag både svarar ja och stannar här. Du behöver inte prata med mig men lyssna! Vad var det du sa om att hon skulle tänka sig för lite så hon inte går upp i vikt? Varför skulle det bli ditt problem? Varför blev du upprörd när hon bad dig sköta dina egna affärer? Hon kunde ju vara lite tacksam för att du bryr dig om att hon ska vara snygg! Du känner ju henne väl så att du klappar henne lite på rumpan när det blir läge gör väl för fan inget? Hon måste ju tåla lite skoj! Att du tycker att lilla gumman knip igen lite när hon skrattar högt och enligt dig på fel ställe är ju ren jävla omtänksamhet! Det borde ju få henne att fundera om hon inte borde vara lite tacksam och faktiskt lyssna på dig! En sådan brud kan ju inte ta eget ansvar för sitt liv så du är ju såååååå snäll som hjälper henne med det! 

Men hon där på bussen som inte känner mig, varför skulle hon kunna tänka tanken på att jag skulle vara en potentionell våldtäktsman? Och kom för fan inte och säg att jag klappar henne lite skämtsamt på rumpan för det har jag aldrig gjort! Nä det är jättebra att du inte gjort det bokstavligen! Va? Du sa till henne att "- ursäkta mig men jag måste få säga att du är väldigt söt! Du kan vara lugn jag är gift, kände bara att jag var tvungen att säga det!" Du bedömde henne just precis efter hur hon ser ut, vilket inte är jättekonstigt då det är det enda man vet om personer man inte känner alls. Det man ser är det som finns. Men ska du verkligen säga till henne att du precis gjort en bedömning av henne och du anser att hon är okej att prata med för att hon enligt dig är söt. Du sa även att du var gift! Varför? För att hon inte skulle missta dig för ett vanligt slemmigt äckel? Det kan väldigt lätt leda till att du blir sedd som just det om du måste påtala att du inte är det! Om alla män är potentionella äckel och alla män är fine med det så är väl steget inte så långt till att alla män är potentionella våldtäktsmän? Om du vill konversera med en främling så börja med något allmänt som vädret. Du märker fort om personen vill prata med dig och om det inte blir så så upplevs du inte som 1% så creepy som om du börjar med att säga att personen är söt. Bara ett tips som jag sett många tjejer/kvinnor skrivit om. 

Nä när feminister pratar om patriarkala maktstrukturer och manshat så kom inte med det väldigt vanliga påseendet attdå hatar du din bror och pappa med! Handlar inte om att hata enskilda personer, handlar ofta om att hata maktsystem, normer och sociala regler som motsätter sig ett jämställt tänk.

Något som gör att jag får större förståelse för att alla män är potentionella våldtäktsmän är att om det hade varit säg en 16 årig tjej som skrivit detta så hade jag inte blivit förvånad om folk först hade i kommentarsfältet börjat lilla gumma Henne för att gå över i att raljera över hennes mentala hälsa för att bli ännu vidrigare och tala om för henne att hon inte är önskvärd och att hennes föräldrar nog önskar att de aldrig fött henne för att till sist bli hjärndöda och tala om för henne att hon ska knullas si eller så innan hon bör ta livet av sig. Jo det händer ofta när tjejer/kvinnor skriver om sådana här problem. Väldigt ofta! Och är du en av dem som gärna lägger in en pissäcklig kommentar så fundera på vad du skulle gjort om din dotter fick den kommentaren!

Nu blir det inte mer i dag men jag lär nog återkomma i ämnet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar