torsdag 10 september 2009

...liten på jorden



Var nere i Domsand och tog lite bilder på fyren och båtarna som var ute och seglade då jag i kamera displayen såg lastbilarna på E4:an på väg mot Gränna. Eftersom jag jobbar i Gränna åker jag den vägen ganska ofta och kom på vilken omväg jag får åka bara för att jag inte kan flyga. Jag har ca 15 km till fritidsgården om man räknar fågelvägen men när jag kollar trippmätaren på bilen så är det ca 60 km att köra. Okej jag lider inte men det är ändå skillnad. Men vad fjuttit egentligen 6 mil det behöver inte vara någonting om man jämför med riktigt stora saker. T.ex så är det 100 000 Ljusår från kant till kant på Vintergatan som ändå bara är en plutt i universum, och vi är en plutt i Vintergatan. Det är 30 000 ljusår från våran sol till centrum av Vintergatan. Vårt solsystem finns i en av spiralarmarna i Vintergatan och vi snurrar runt centrum i en hastighet av 250 Km/ sekund och vi åker till Liseberg eller går på lokal för att bli yra i huvudet !! Samtidigt är 6 mil mycket om man skulle gå hela vägen. Undrar hur lång tid det skulla ta att promenera igenom hela universum, om någon kan räkna ut det så skicka det svaret till mig och skriv in dig på PIVA ;). Nu har man bränt några celler igen, det är inte svårt att få kortslutning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar