torsdag 29 mars 2012

Siffror och tankar.

Ett ljusår är ungefär 9 461 000 000 000 km. Solen ligger ca 8 ljusminuter bort. Andromedagalaxen 2 500 000 ljusår bort. Centrum på Vintergatan 26 000 ljusår bort och det mätbara universum är ca 46 000 000 000 ljusår stort. Spännande siffror men de säger inte så mycket. Varför tar jag upp det här? Har funderat lite då och då på varför det känns som ett oändligt avstånd mellan mig och vissa människor fast vi ibland bara står 50 cm ifrån varandra.

Lätt att tänka då hur dum kan du bli, hur fan tänkte du nu. Känns ibland som att man är tusentals ljusår från varandra. Men ändå bara 50 fysiska cm. Hur gör man? Vad gör man? Hur löser man en situation när det känns som att man har super nära till solen som bara är 8 ljusminuter men som ändå är så långt bort att man aldrig skulle nå den om man satte sig i en raket och for iväg. Kluriga frågor? Klart man kan ta tag i problemet och försöka få ner avståndet till mil, km, dm, och sedan ner till de 50 fysiska cm som är det faktiska avståndet. Men det krävs mycket energi.

Solen alstrar en energi på ca 400 000 000 000 000 000 000 000 000 watt. Mina glödlampor hemma max 60 watt. Det är lite skillnad på energialstringen där. Som jag skrev så krävs det ibland mycket energi för att orka försöka få ner avståndet till en annan människa. Undrar hur mycket energi människokroppen alstrar när man försöker allt man kan och man inte tänker på annat än att lösa problemet. Även om avståndet till solen känns kort ibland så kommer jag aldrig komma i närheten av att kunna alstra 400 kvadriljoner watt med energi.

Samtidigt kan man tycka att 50 cm känns som 10 cm när man umgås med människor som man trivs med. Det går inte åt någon energi alls för att tycka om dessa människor och de utsrålar värme och godhet.

Absoluta nollpunkten apropå värmetemperaturer är -273,15 grader C (Cellsius). Hur man kommit fram till det får ni googla. Temperaturen i Solens centrum är 15 000 000 grader C och yt temperaturen ca 6 000 grader C. Undrar hur många grader Cellsius en människa utsrålar när man pratar om att utstråla värme, antagligen inte många grader men känslan kan ju vara att det är över 100 grader.

Man pratar även om att personer har stora hjärtan. Stporlek är ju också ett spännande område. Stjärnan Betelgeuse har en massa som är ca 20 gånger solens. 4 235 x 10 upphöjt i 31 kg. radien är ca 650 000 000 km, vilket är nästan 1000 gånger solens.

Vad håller jag på med egentligen?? Jo jag kom fram till att vissa människor kan det kännas som att man är 46 000 000 ljusår ifrån, de alstrar en positiv energi på ca 0,01 watt, de sprider -273,15 grader C värme och har ett hjärta av en atoms storlek. Samtidigt som det kan kännas som om man står på någons fötter, någon som alstrar en positiv energi på 400 kvadriljoner watt, de sprider en värme av 15 000 000 grader C och har ett hjärta stort som 1000 solar. Och mitt i mellan dessa ytterligheter finns alla andra. Är det konstigt att det blir lite fel ibland då? Är det konstigt att man inte ödslar energi på dom som är närmast den negativa ytterligheten utan försöker närma sig dom på som ligger mer åt den positiva ytterligheten? Vissa människor kan man tappa lite ibland och då gäller det att hala in dom innan de försvinner bort från där min gräns går för vad jag tror jag klarar att kämpa tillbaks.

Bara så ni vet, jag ger aldrig upp någon men jag prioriterar de som får mig att må bra även om jag får hämta dom en bit ifrån. Ha en bra natt allihop.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar