torsdag 1 mars 2012

Här borde det funnits en rubrik men jag hittade ingen passande.

Jag vet att det jag kommer att skriva nu kommer att uppfattas som naivt, idiotiskt, korkat, osv. Jag har velat skriva om det sedan jag startade bloggen men det är klurigt hur jag ska skriva för att det ska ge en rättvis bild av min syn på det som hänt. Jag har skrivit tillräckligt många inlägg som jag hoppas visar min syn på allas lika värde och demokratiska rättigheter, jag hoppas att det märks i mina tidigare inlägg att jag är helt emot högerextrema, främlingsfientliga, rasistiska åsikter.

Olika anledningar den senaste tiden har gjort att jag känner att jag måste stå upp för en människa som enligt mig bedömts orättvist utifrån de fakta jag har men som aldrig kommit fram i media. Jag tänker inte redovisa för hur jag fått fram dessa fakta då jag inte vill ställa till det för någon annan. Ni får som vanligt dömma själva om det är bullshit eller om det kan finnas sanning i det jag skriver.

Jag tycker att sättet att arbeta på som personen i fråga, vi kan kalla honom Nisse är tvivelaktigt men syftet med jobbet har enligt mig aldrig kommit fram ordentligt. Detta är en fyra år gammal historia. Dags att begrava den tycker någon, men det dyker upp saker med jämna mellanrum som får den att leva vidare. En sådan här historia kommer att påverka Nisse betydligt längre än någon annan och hade han haft facit i handen innan hade han antagligen lagt upp arbetet på helt annat sätt.

Nisse fick för sig att han skulle hitta ett sätt att jobba med både vänster och högerextrema ungdomar samtidigt, få dom att med honom som mellanhand arbeta tillsammans. Få dom att jämföra sina värderingar. Enligt de uppgifter jag fått så började han med "AFA" grupperingen i staden där han jobbade men de nappade inte riktigt. Han gick över och började fiska efter intresserade människor på sidan nordisk.nu där flera av oss som jobbade i Jönköping också var ute och letade efter info om grupperingar som inte är hälsosamma för samhället. Tyvärr fick han napp. En reporter på tv3s program Insider körde samma bluff som Nisse och fick Nisse intresserad av att få i gång arbetet. Vad som inte kommit fram i media är att AFA hittade Nisse på nordisk.nu eftersom dom själva är på den sidan för att som dom säger kartlägga fienden. En person från AFA kännde sig lurad och kontaktade Insider. Verkar det långsökt? Det är det inte. Insider med Expos hedersordförande Robert Ashberg har många AFA anhängare. Det mest logiska alternativet för att få hämnd på en person som vill "infiltrera" om ni frågar mig.

När Insider visar sitt reportage börjar man med ett klipp där en av Nisses kampsports "kamrater" brutalt misshandlar en annan människa. Har ingenting med Nisse att göra egentligen men den killen har varit ett mål för den verksamhet Nisse jobbar i. Man fortsätter att köra samma grej som Nisse med den skillnaden att den hemlige reporten gör ett reportage och Nisse försöker komma innanför dörren bland högerextrema. I grund och botten har de samma mål men det kommer aldrig fram. Det fanns ett skäl till att han alltid använde jobbtelefonen för att få kontakt med dessa grupper. han ville alltid att hans chefer skulle kunna kolla vad han gjort, att han gjort det i jobbet så att det inte skulle finnas tvivel om något gick fel. Han gick ut med var han jobbade av samma anledning och behövde då hitta på en historia eftersom det kunde verka märkligt att han ville ha kontakt med dessa grupper. Nynazistiska skrifter och böcker är material som Nisse och hans kollegor kommit över av före detta nazister som vill att Nisse och hans kollegor som jobbar med grupper med motsättningar ska ha för att kunna bygga argument mot sådana grupper.

Det kallades in en utredare från Stockholm som skulle gå igenom det som kommit fram och se om man kunde avskeda Nisse. Varför utredaren inte fick fullfölja sitt uppdrag vet jag inte men sparken kunde man inte ge Nisse. Man köpte ut honom. Det lite ironiska är att direkt när det blev kännt var det flera behandlingshem och andra kommuner som ville ge Nisse jobb och till slut tackade han ja till ett av de jobben. Jag har hört från ungdomar som varit med i diverse grupper som Nisse jobbat med säga att om Insider ville veta var Nisse stod så hade de kunnat fråga vilken ungdom som helst som Nisse jobbade med. Nisse tolererade inget diskriminerande, inget rasistiskt, främlingsfientligt och hans jobb gick alltid ut på att bygga "kärleksfulla" relationer mellan människor och grupper. Oavsett vem eller vilka grupper. Kampsporten var en del i att få med sig ungdomarna precis som boxningen rekryterar för att få bort våldet från gatan.

Som jag skrev innan kan jag tycka att metoden är tviveelaktig, men det gör inte Nisse till nazist. Jag kan tycka att han kunde varit tydligare mot sina kollegor och chefer men det gör i allafall inte Nisse till Nazist. Jag kan ycka att Nisse varit naiv och blåögd. Inte heller detta gör honom till Nazist. Och jag är så säker jag bara kan bli på att Nisse aldrig skulle sympatisera med sådana åsikter. Det jag lärt mig av hela denna historia är att den hand som ryggdunkar dig och kallar dig vän i ena sekunden i nästa sekund kan hålla en kniv i andra handen och hugga hej villt. De personer du samarbetat med helt plötsligt säger att det här anade vi. Och om man säger så, så erkänner man att man gjort tjänstefel enligt mig. Jag skulle aldrig samarbeta med någon jag trodde var Nazist för det skulle sabba hela mitt arbete. Jag anser att ett sådant handlande borde ge avsked, altså om man samarbetar med personer som inte ställer upp på FN s ställning vad det gäller mänskliga rättigheter. Men som sagt om jag inte skulle ställa upp på en människa när jag anser att fel begåtts och orättvis behandling pågått/pågår så är jag inte heller värd att försvaras den dag jag blir orättvist behandlad.

Och som jag skrev i början av inlägget så vill jag att det inte ska finnas något tvivel om att oavsett etnisk härkomst, religion, kulturell bakrund, kön, funktionshinder, sexuell läggning osv så är alla människor lika mycket värda och jag anser att ett land som Sverige lätt skulle kunna hjälpa hit människor och ta hand om dom här. Vi har plats och vi borde ha hjärta stort nog för det när vi kan konstatera att vi borde vara lyckliga i Sverige som sluppit krig och etniskrensning under så lång tid.

Jag slutar här för att inte upprepa mig själv mer och ni som kommer ihåg denna historia får ha era åsikter om det som hände jag har bara redogjort för mina. Och det jag kallar fakta är som sagt saker jag fått av personer som berättat det för mig. Kanske dom har lurat mig men det är personer jag inte har anledning att misstro och det är från personer som både gillar och ogillar Nisse. Det är ganska intressant att de som ogillar Nisse är de som avfärdar hans påstådda högerextrema åsikter hårdast.

Ha en god natt alla människor.

1 kommentar:

  1. Bra Johan äntligen någon som vågar stå upp för Nisse, det har jag väntat på / kram

    SvaraRadera