söndag 23 april 2017

Våld på sociala medier och fysiskt mot kvinnor.

 Börjar detta inlägg med att varna för att jag kommer dela med mig av många vidriga citat som handlar om våld, sexuellt våld och andra hjärndöda grejer. Ja jag tänker dela med mig av många citat för att visa på att det inte är engångshändelser och att det inte bara drabbar ett fåtal. En del av "materialet" har jag fått genom att jag diskuterar även sådana här saker med mina vänner. En del är från vänners vänner. En del har jag fått av kvinnor som läser min blogg och vill bidra med material när jag tar upp detta ämne här i bloggen. Jag har sett många konversationer så det är dom jag utgår från. 

Har läst många vidriga citat riktade mot kvinnor som Zara Larsson, Linnea Claesson, Jenny Rissved och andra kända och offentliga kvinnor. Trodde någonstans att de var extra utsatta p.g.a sin offentliga person och de är det säkert också när man ser hur mycket skit de får ta emot men jag kan inte vara säker på att det är så. Blev lite förvånad över hur många tjejer/kvinnor jag känner som råkat ut för detta många gånger och råkar ut för de mer eller mindre hela tiden. Det verkar som att det inte är ett fåtal män som skriver till många heller, det verkar vara massa olika män. Män som verkar helt normala i lyckliga förhållanden om man ska tro deras sociala medier. Jag har fått se citaten på villkor om att jag inte ska agera mer än att skriva detta inlägg utan att skriva namn på de män som beter sig som svin, kvinnorna har i många fall polisanmält eller skickat till familjerna så de har löst grejerna tillsammans med folk de litar på, på sätt som var bäst just då. Jag kommer använda * i orden. För att detta inlägg inte ska hamna i Googlesök bland all vidrig våldsporr.

När en tjej får en k*kbild till sig och en begäran om att den ska betygssättas med från 1-5 munnar från en för henne helt okänd man funderar jag på vad som får denna man att göra så. Den mannen har fru och barn. Hur skulle den mannen reagera på om någon av hans familjemedlemmar fick en sådan bild med en sådan begäran? När kvinnan som fått bilden inte svarar så kommer det ett nytt meddelande "-svara då för helvete eller har du inte pull*t färdigt än". Hon svarar inte och då kommer ett nytt meddelande efter ett tag. "- svara då din jävla fi**a". Inget svar och då kommer det sista innan polisanmälan gjordes. "-Jag ska knu**a sönder dig din jävla h**a". En tanke går igenom mitt huvud. Varför bad han bara inte sin fru tala om vad hon tycker om hans k*k? Eller hade han gjort det och ville ha tillbaka lite självkänsla? Var detta enda k*kbilden denna kvinna fått? Nej det var den senaste. Hon har fått många, hon vet inte hur många men många. Hur hittar dessa för henne främmande män henne? Via vänner och vänners vänner på sociala medier hittar de fram. Flera av de som fått bilder och vidriga kommentarer har hittat männen som skickat dessa i en inte alltför avlägsen "yttre väncirkel". Förutom sociala medier så verkar dejtingsidor vara ett ställe där det gror kvinnoförakt i en skitig mylla. Jag känner en människa som hittade sin kompis man där och plötsligt hade han föreslagit att de skulle ha lite skoj vid sidan av. Har man överhuvudtaget någon som helst respekt kvar för den man valt att leva med om man vill ha lite skoj vid sidan av med hennes vän? 

Jag tänker bara släppa en del citat här just nu "- Jag vill knu**a dig tills du skriker, vi ska ha det så skönt när du suger mig". "-Du kommer be om mer när jag och mina kompisar knu**ar dig i alla hål samtidigt" "- Din vidriga hora jag ska knulla sönder dig så du inte kan gå mer" "-Du är så jävla vidrig, jag ska knu**a dig tills du blöder från alla hål" "-Om du får 200 kronor får jag komma i din r*v då?" "-Ingen ignorerar mig din lilla fi**a" "-Du vill visst du vet bara inte om det än" "-Grannarna kommer ringa störningsjouren när du skriker av smärtan min k*k kommer åsamka dig" "-När jag är klar med dig kommer inte ens ISIS vilja ha dig som sexslav" och så här fortsätter det. Vidriga meddelanden som tjejer/kvinnor får hela tiden från män de själva inte känner men som inte helt ovanligt en väns vän känner. 

En annan grej är ju hur fort de här svinaktiga männen byter ståndpunkt i sak när de inte får det de vill.  (S)står för svinaktig man och (K) för kvinna i dessa konversationer" (S)- Hej vill du knu**a med mig i helgen, du får 500 spänn och jag betalar hotellkostnaden? "(K) - Nej tack sluta skriv med mig är du snäll." (S) "- Varför? Jag ser ju att du är söt, det vackraste jag sett någonsin." (K)"- Nej tack skrev jag ju! Sluta skriv med mig annars skickar jag meddelandena till din fru!" (S)"- Din jävla h*ra, din äckliga fula jävla sly*a du ska dö!" Alltså på riktigt nu. Från att ha erbjudit henne 500 spänn för samlag som hon tackar nej till så kallar han henne för hora. Det är ju helt bakvänt. Hon ville ju inte ha sex för hans pengar. Från att ha varit den sötaste och vackraste han sett så blev hon den äckliga fula sly*nan som skulle dö på mindre än en kvart som denna konversation varade. Ett annat exempel. (S) Jag vet att du vill suga min k*k, skicka en fi**bild så jag kan skicka en film på när jag run*ar till den" (K) "-Vem är du och hur fick du tag i mig här och varför tror du att jag skulle göra det?" "(S)-Var glad att du får det erbjudande istället för att ställa idiotiska frågor, du har ju chansen att få njuta tills du skriker" (K)"- Lägg ner! Jag polisanmäler detta". (S) "- Jag ska komma och knu**a sönder dig din jävla Ho*a" Igen! På riktigt. Om någon hotar med att polisanmäla dig för sexuella trakasserier är det då smart att hota med våldtäkt? Och nej det är inga smarta konversationer från dessa män alls, det verkar som att de slagit i huvudet och inte kunnat starta om hjärnan. 

Jag har pratat med flera kvinnor som använder sig av dejtingsidor som vittnar om samma sak. Allt handlar till slut för männen om att få ha sex. Det kan vara hur gulligt och romantiskt som helst i början, man kanske till och med träffas och plötsligt kommer det upp om sex. Om kvinnan då säger nej inte än, jag känner dig inte tillräckligt väl så finns det ju en ypperlig möjlighet att visa att man inte är ett svin. Man kan backa och säga att, det är okej. Men nej då. Då ska man berätta om hur mycket tid man spillt på att få till det här helt i onödan och att du som kvinna faktiskt får ställa upp när herr Gris har offrat så mycket för att komma innanför dina trosor.

Finns dessa män bara på sociala medier och dejtingsidor? Nej de finns även på krogen helt uppenbarligen. Om det är samma män vet jag inte. En kvinna vittnar om att när hon tränar så har hon ju såklart träningskläder på sig. De kläderna döljer inte så mycket av kroppsformerna. Korta ben på byxorna och ärmlöst linne. De män som är där hejar som man gör men det blir inga längre konversationer än möjligt lite utbyte av träningstips. Ännu har ingen man kommit fram och tagit henne på rumpan eller brösten. Ingen man har följt efter henne in i omklädningsrummet eller in i duschen eller in på toan. Hon möter en del av dessa män som tränar där hon tränar när hon även går på krogen. Hon har på sig mer kläder på krogen än på gymmet ändå så börjar dessa män kommentera hennes rumpa och bröst. En del tar även på hennes rumpa och bröst fastän de inte fått lov att göra det. De diskuterar gärna hennes kropp och vad de vill göra med den, det är grejer hon inte ens skulle låta sin flickvän göra med henne. Hon har slutat gå på toan när hon är på krogen om hon inte kan få någon av vakterna att följa med för att stå utanför och hindra män att ta sig in till henne vilket hänt ett flertal gånger. Hon går hellre ut och in på pizzerian som ligger i närheten och lånar deras toalett för det är säkrare.  Jag undrar vad dessa män skulle gjort om någon behandlade någon av deras familjemedlemmar på samma sätt. 

Det finns flera områden där en märklig kvinnosyn är ganska utbredd bland män men jag tänker bara ta upp ett till. Våld i nära relation är inte jätteovanligt tyvärr. När en kvinna berättar att hon låter mannen ha "sex" (våldtäkt som hon säger sen) med henne på ofta väldigt våldsamt sätt för att han inte ska slå deras gemensamma barn som inte är speciellt gamla så undrar man vad som är fel. Hon säger att det ofta börjar lugnt men sedan kan han ställa frågor om vem hon pratade med förra fredagen kl 14 i telefonen. Hur många sms hon skickat och om hon raderar konversationer på telefonen osv. Kan hon då inte svara tillräckligt snabbt så blir det våldsamt, ibland fruktansvärt våldsamt. En annan kvinna berättar att om hon kommer hem någon minut senare från affären för att det var ovanligt långa köer eller kommer från jobbet lite sent för att hon glömde telefonen och åkte tillbaks för att hämta den så blir det stryk. Han är "duktig" på att slå för det blir aldrig märken där byxor eller tröja inte kan dölja märkena. När han slagit sig trött ska han ha "försoningssex" även att hon inte vill men hon ställer upp för att förhoppningsvis slippa mer stryk den dagen. Så här håller det på. Titta på dessa mäns sociala medier, de är så lyckliga och har så bra liv. Deras sambos/fruar som får stryket och blir våldtagna spär gärna på lyckobilden med emojis som skickar pussar eller med hjärtan. Allt för att grannen inte ska få veta, allt för att det ska vara en hemlighet så hon slipper ännu aggressivare våld och ännu aggressivare våldtäkter.

Om jag skulle få ge råd här så: Om man kan säga ett par saker om allt det här så är det att prata med dina nära och kära. Får någon en k*kbild så är det inte den som får den som gjort fel, det är den som skickar. Ingen kan ställa krav på någon att ställa upp och skicka nakenbilder eller ställa krav på en sexakt. Nej betyder alltid nej och allt annat än ett ja betyder nej och ett ja kan ändras till ett nej när som helst däremot kan inte ett nej från ena parten ändras till ett ja av den andra parten! Kom ihåg det. Hur mycket den som skickar bilderna eller de vidriga delarna i konversationerna vill skuldbelägga mottagaren så är det alltid sändarens fel. Den som gör felet ska stå för felet men kommer aldrig erkänna felet. Polisanmäl. Och blir du utsatt så prata med någon du har förtroende för. Det skall du göra för att folk kommer misstro dig som är utsatt. Bara att gå in och kolla t.ex Facebook profilen på den som skickade fulet till dig så förstår du att han "kan ju inte vara sådan". Men jo det kan han visst och är uppenbarligen det med. Blir du utsatt fysiskt så polisanmäl och prata med någon du har förtroende för där med för samhället kan tycka att de har för få bevis förutom din historia för att det ska gå att få gärningsmannen fälld. Men din historia tillsammans med andras kan till slut fälla även det största svin. 

Jag vet att det sitter män och gnisslar tänder av ilska för att jag tar upp detta bara som ett problem för kvinnor. Nej det händer en del killar med. Ingen jag känner eller som läser min blogg har dock delat med sig av någon sådan händelse, däremot har en hel del tjejer/kvinnor gjort det och jo jag tror att det är ett problem som är långt mycket större för kvinnor som grupp. Däremot ska varje individ som blir utsatt ha rätt till samma hjälp och stöd. Nog med det. 

Sluta hata, sluta hota, sluta våldför dig på människor. Bara för att du kan bete dig som ett svin så är det ingen som tycker att du måste göra det. Jorden sägs vara ca 4 500 000 000 år gammal. En människa blir om hon har normal tur runt 80 år. Ett så kort liv borde inte behöva utgöras av en massa hat, hot och våldsamheter. Vi har ett liv på denna jord så som sagt sabba inte det för någon annan. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar