lördag 27 oktober 2012

Hyrfängelser?

 Tack min mycket intelligenta och empatiske vän för alla förslag jag får av dig till mina blogginlägg.
 
I Helsingborgs Dagblad kan man läsa att Gert Jacobsson (SD) ersättare i kommunfullmäktige i landskrona tycker att man ska hyra in platser för interner i fängelsena i Baltikum. Det är fem till tre gånger billigare att hyra in fängelseplatser där än att ha internerna i Sverige. Samhällsekonomiskt med bara blicken på kronorna per plats så finns det väl inga fel i det resonemanget. 2011 kostade en vårdplats för en intern 2606 skr/ dygn, ca 5150 inskrivna interner hade vi i Sverige 2011. 27% av dessa hade utländskt medborgarskap. Varför tar jag upp den siffran? Gert tycker att det bara är de interner med utländskt medborgarskap som skall avtjäna sina straff i Baltikum. Eller som han säger utlänningar som inte sköter sig. Svenskar som är dåliga får vi fortsätta att ta hand om själva. Varför? Har man en kostnadseffektivare fångvård i Baltikum kan man väl hyra platser där till svenska interner med. Vilken typ av straff har Gert tänkt sig att de ska ha begått om de ska sitta av sina straff i Baltikum? En misshandel på grund av övervåld i självförsvar, ska det leda till fängelse i Baltikum?
 
SDs ordförande i Landskrona Stefan Olsson tycker tanken är bra. Det skulle vara avskräckande att sitta i fängelse där. Eller hur. Avskräckandemetoden funkar ju överallt eller? Nä knappast. Hade det funkat så skulle folk i Kina inte demonstrera och säga vad de tycker. Amerikanska fängelser borde ju vara tomma om avskräckande straff skulle funka. kan det bli som t.ex USA att brottslingar använder hysteriskt övervåld för att försöka fly eftersom de vet vad som väntar dem om de åker fast. Vad är tanken med Svenska fängelser? Vad jag kan läsa mig till så är meningen att interner med ett få undantag skall återanpassas till samhällsgoda medborgare. Att vården av människan är viktigare än straffet. Fångarna har det för bra står det i flera tweets och bloggar. Jag vet inte om det kan vara så. Att inte kunna bestämma själv om sitt liv tycker jag verkar vara ett hårt straff. Kan det vara så att det är lättare att arbeta med de vårdande inslagen om fångarna känner sig hyfsat trygga, är mätta , har chans att arbeta med sitt liv för framtiden så som att till exempel kunna plugga och skaffa sig en utbildning. Man gör sina egna val och hamnar man i fängelse så har man ju antagligen gjort ett galet val. Man får skylla sig själv. Ja det kan man väl säga men många av internerna idag har inte haft samma förutsättningar att lyckas i livet som andra framgångsrika personer. Endel interner har inte fått den empati de behövde tidigare i livet. De har fått lära sig att klara sig själva och inte tro på hjälp från någon annan. Nej jag tycker inte vi ska öppna fängelsedörrarna och släppa alla för att det är synd om dom. Men jag tror att man med förebyggande arbete med unga och tidiga insatser där så kan man nog minska kostnaderna för fångvården på ett mer effektivt sätt i framtiden.
 
Som sagt jag tror inte det finns några vettiga avskräckande straff. En brottsling gör väl inga beräkningar med att hamna i fängelse eller liknande. En brottsling borde ju planera för hur han/hon ska undvika rättvisan. Tar vi brott som sker impulsivt typ fyllebråk eller liknande så tror jag inte man får tanken på vilket straff brottet jag kanske begår just nu ger. Nä öka gärna kostnaderna men då ska kvaliteten på vården också ökas. Och nationallitet spelar väl ingen roll. Tänk om man skickar i väg interner till baltikum och brottet som är begånget i Sverige inte ger fängelse i Baltikum. Hur löser man det då. Hyr man platser på fängelsena där borde det inte vara så att deras lagar gäller. Svensk lagstiftning gäller ju bara på ambasaderna och de tar nog inte emot internerna vad jag tror. Nä jag ser inte vitsen med detta förslag om inte fallet är att man bara vill ha en förvaring av internerna långt från hederliga Svenskar. Detta är min tolkning God Natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar