lördag 23 juni 2012

Midsommaraftons nyhetsrapportering med mina slutsatser funderingar och frågor.




Nä jag är inte trött än. satte mig och kollade lite vad som hänt i världen. Tydligen är det på midsommarafton man måste stoppa i sg rätt sprit. Hur man super resten av året spelar ingen större roll, men midsommarafton då. Funderar på om det är Staten altså Systenbolaget som kör med produktplacering i alla våra medier. Tittar man runt lite bland olika pappersmedia så tror jag inte de missat en enda snapssort ens från ej lagerförda spritsorter. Är det så att Staten vill att vi ska kröka loss ordentligt på årets längsta dag? Är det så att staten vill att vi ska vara uppslupna och riktigt lediga inför semestern så att det inte märks att det inte händer så mycket på riksdagsnivå under ett par månader nu. Lite fundersam över att man har dessa sprittester i dagstidningarna så här inför årets värsta fyllekörar helg. Ja alla måste ta sitt ansvar och händer det något så får väll folk skylla sig själva. Så kan man tycka, och många gör nog det tills man själv blir drabbad. Det är ju inte säkert det är folksomfårskyllasigsjälva som skadas, dör, mister någon när fylleolyckan är framme. har sett klipp på Bengt Fritjofsson som smakar och tipsar vin på TV4. Inga klipp som är till hans fördel kan jag ju säga. Tycker det är bra att man vill ge jobb till alkolister men va fan ska man låta mördare testa vapen åt Bofors med? En intressant sak är när man får frågan, -Vad ska du dricka idag då? Och man svarar Cola ! Och får frågan -Varför????? Svarar man i det läget att det är för att jag måste ha bilen sen eller jag ska jobba tidigt i morgon så är det ok. Svarar man däremot att Cola är gott eller att jag tycker inte det är så mysigt att sitta och kröka själv, kan man bli idiotförklarad. Klart man måste ha sprit på midsommar om man inte har några "tokiga" religiösa själ, skulle det vara så så kan man bli idiotförklarad ändå. Märkligt att man skall stämplas som korkad för att man väljer att inte förgifta kroppen och sinnena. Jag är inte absolutist eller nykterist men jag dricker bara om sällskapet är det rätta annars låter jag bli. Skulle inte låna ut min bil till någon som jag vet inte kan hantera den. Skulle heller inte bju på en runda i baren om det är folk som inte klarar av det. Visst ibland händer det oväntade saker med både bilar och sprit men händer det gång på gång så blir i allafall jag lite försiktig, jag vill inte trigga någon att gå över sin "jag tål så här mycket alkohol gräns".

Carola har ju en helt fantastisk röst, synd bara att det verkar vara kompensation för saknade hjärnceller. Alla som inte tror är skenheliga påstår hon. Okej? Jo alla som är lediga på röda dagar är skenheliga om man inte är troende, så är det. Okej, många röda dagar är kristna firandedagar ja. Men alla?? Ja Gud sa att man skall ha en sabbathsdag. tror nog Carola är ledig på söndagarna och jobbar fredagarna. ?? Den egentliga sabbathen är ju fredagen, sen blev det lördagen och nu söndagen för vissa. Om man är bigamist i tron får man vara ledig tre dagar då ? Men har Sabbathen egentligen någon betydelse religiöst längre? Och då menar jag på sättet vi är lediga vilket för många är Lördagen och Söndagen. Undrar om Carola vet något om arbetarrörelsens jobb för att få 6 dagars arbetsvecka och fortsättningen med 8 timmars dagar, 5 veckors semester, femdagars vecka o.s.v. Hon lär ju inte hitta de reformerna i Bibeln i alla fall. Sen kanske någon kan berätta för Carola om 1:a maj, Nationaldagen och midsommar. Inte mycket bibliskt där inte men hon jobbar väll då, bara för att det inte har med hennes tro att göra. Som sagt jag blir glad varje gång hon öppnar munnen och sjunger men livrädd när hon börjar tala.

I Zambia har 20 parlamentsledarmöten omskurit sig i en manifestation för att omskurna män inte lika lätt sprider AIDS. Enligt statistiken verkar det stämma men ännu färre som använder kondom sprider AIDS. Varför gick de inte bara ut på gatorna med en regnrock över lilla huvudet och manifesterade med den säkraste anti AIDS metoden.

Breivik kräver visst att bli frikänd. Han försvarade bara Norge. Ja vi kan skratta åt hans uttalande hur mycket vi vill. Men hans budskap är ju hela tiden att med vilka som helst medel försvara sitt land. Det har förekommit tidigare i världen även innan andra världskriget. Jag tycker man måste bemöta hans odemokratiska, människofientliga uttalanden. Hitler satt också fängslad innan tillräckligt många slutade skratta och behövde en syndabock för de dåliga tiderna i Tyskland. Det kommer ju aldrig hända igen, folk vill ju inte ha nya krig med utrotning av vissa grupper i samhället det lärde man sig efter andra världskriget. Jasså? Kriget i forna Jugoslavien innehöll väll en hel del etnisk rensning. Många av krigen i mellan östern har också innehållit det. Vi pratar 70, 80, 90 00, 10 talet här.

Står i DN att de flesta vet vilken klass man tillhör. Klassernas renesans skriver någon professor. Är det verkligen en nygammal företeelse. Har det inte funnits klasser alltid? Även om man inte velat tala om just klasser. Jag vet inte men att inte tala om klasser gör väll inte skillnaderna mindre? Vi kanske ska diskutera jämlikhet istället. Vissa kommer alltid vara lite rikare, andra lite fattigare. jag ser inget problem i det så länge man har samma rättigheter och samma möjligheter till samhällets alla tjänster. Så tycker inte jag det är nu. Alla kan inte åka till Thailand men alla borde ha samma rätt till att hamna i vårdkön för transplantationer, operationer, osv oavsett inkomst och ärvda pengar och titlar.

 Hoppas ni haft en bra midsommar. Kör försiktigt ni som är ute och åker i natt och i morgon. Är inte sugen på att skriva mer om olyckor på grund av fylla och fordonskörning på ett tag.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar